NOE PÅ GANG: Hongqis designsjef Giles Taylor mellom merkets to neste modeller, EH-7 (t.v.) og EHS-7.

Varsler rush av nye biler:

– Kina lager biler av bedre kvalitet enn Vesten

– Kinas bilprodusenter lager biler som er av bedre kvalitet enn fra de fleste europeiske fabrikantene. Kina kikker ikke mot Vesten lengre, tvertimot er det Vesten som ser mot Kina.

Publisert

PARIS (Motor): Det sier Giles Taylor i en samtale med Motor.

Den britiske bildesigneren vet et og annet om hvordan man lager lekre biler. Etter 14 år i Jaguar forlot han selskapet som sjefdesigner i 2011 til fordel for Rolls-Royce. På CV-en er ikoniske bilmodeller som 2009-utgaven av XJ, senere Ghost, Phantom og SUV-en Culligan for RR.

Men så, i 2018, noe ganske annet:

Taylor tok fatt som sjefdesigner i Hongqi, eid av den kinesiske staten, med historie tilbake til 1950-tallet, for å bygge biler «for de privilegerte», som de selv sier. Flaggskipet L5 er selve symbolet på bil for statslederbruk –med en front som får oppsynet på EHS-9 til å blekne.

Giles Taylor hadde sett konturene av hvilken kinesiske bilindustri som ventet ham, og seks år senere begynner det å demre for noen hver med hode, føtter og hjerte for den europeiske bilindustrien at denne konkurransen er mer enn en munnfull. Denne ukens bilutstilling i Paris er enda en manifestasjon på hvordan kinesiske fabrikanter holder et tempo som Vesten ikke klarer å følge.

Bryter fullstendig

– Siter meg gjerne på følgende, sier Taylor:

– Jeg tror det er mange vestlige fabrikanter som spør seg hvordan i all verden de skal lage biler med alt slags utstyr til de prisene som kommer fra Kina. Man svarer med straffetoll, og tror det skal fjerne bilene fra markedene i Europa. Vel, lykke til. Svaret blir jo at de selv stenges ute fra det kinesiske markedet, på grunn av tollsatser den andre veien.

Han fortsetter:

– Dette er en tid for endringer som bryter fullstendig med det som har vært. Jeg mener mange fabrikanter i Kina nå lager biler som er av bedre kvalitet enn de fleste europeiske produsentene klarer. Kinesiske produsenter har designteam som kan konstruere biler som også vestlige kjøpere vil ha, ganske ulikt tidligere. Vi har tilgang på de samme materialene som de bruker i interiøret hos Porsche. Og enda tydeligere blir det når vi kommer til teknologien og det digitale. Kinesiske fabrikanter har en leverandørkjede som gir veldig, veldig god verdi for pengene.

Og Taylor spør retorisk:

– Hvordan skal Mercedes-sjef Ola Källenius bygge en S-klasse med et konkurransedyktig prisnivå som slår det som nå kommer fra Kina? Svaret er at han ikke klarer det. Den realiteten begynner å sige inn, særlig tydelig med prisene og tilgangen til den aller mest avanserte teknologien.

Fet front

Giles Taylor har hatt hendene på alt av modeller fra Hongqi siden 2018, inkludert røslige EHS-9 som det føyk ut over 2000 stykker av i Norge – på tross av, eller på grunn av, alt ettersom hva du liker, elbilmarkedets mest omtalte frontparti.

– Det er ganske kraftig og dominerende, ja. Vi er kanskje ikke så vant til en slik front, men jeg tenker om silhuetten bakover på bilen som en liten unnskyldning for den fete fronten. Selve profilen er jo som en shooting brake, en lang, ganske lav SUV.

– Hva tenker kinesiske bilkjøpere om design?

– De er opptatt av detaljer, det kan være utseendet på en lykt – og av fronten. De er ikke som europeere, som går tre ganger rundt bilen for å studere linjene, de er opptatt av det umiddelbare uttrykket og karakteren, samtidig som detaljer ofte får stor oppmerksomhet. Det er mer mikro enn makro, om jeg skal sammenlikne med bilkjøpere i Vesten. Og så er de mer opptatt av teknologi og nye digitale løsninger. 

– Spør du en 25-åring fra Shanghai hva hun eller han mener om bilen, så vil de vite hvordan den er inni: «Vis meg de enkle løsningene for å streame filmer eller kjøpe konsertbilletter, eller for hvordan barna kan se på film i baksetet».

FLAGGSKIPET: Hongqi L5 frakter mye fine folk, Jonas Gahr Støre, for eksempel – her på vei på inn i baksetet under statsbesøket i tidligere i høst.

25 nye modeller

Hongqi er en del av FAW-konsernet, et av de store statseide bilselskapene i Kina.

Etter en fortid som hoffleverandører av representasjonsfartøy for partiet, er ambisjonene bredere – både geografisk og demografisk, selv om premium forblir et stikkord.

I fjor laget Hongqi over 380.000 biler. Det blir flere i år. Og veldig mange flere i årene etterpå, hvis de leverer etter planene.

– Vi lanserer 25 nye modeller frem til 2030, ti av dem kommer til Europa i løpet av tre år. Det blir litt ulike drivlinjer, men fra 2030 er det ingenting med forbrenningsmotor, sier Taylor.

I den første bølgen kommer nå EH-7 og EHS-7, henholdsvis sedan og SUV i romslig mellomklasse. Og det er SUV-en som importøren HBI Norge setter forventninger til.

– Vi startet med en premium­modell, nå skal vi bygge volum. Vi har fått signaler om at de vil satse i Norge med relativt aggressive priser og regner med at prisene blir konkurransedyktige, sier HBI-sjef Knut Aas til Motor.

I løpet av få måneder er EHS-7, en mellomstor SUV med anslått rekkevidde på 540 km for 4WD-versjonen, klar i Norge. HBI er i sluttforhandlinger om prisen i Norge, etter at den ble vist i Paris med en Europa-pris på 53.999 euro for innstegsversjon med drift på fire hjul.

Premiumkvaliteter

De to 7-modellene er bygget på merkets Tiangong-plattform, konstruert spesielt for de elektriske bilene.

Hongqi anslår at hurtiglading fra 10 til 80 prosent tar rundt 20 minutter, med makseffekt på inntil 365 kW. Det vil være noe av det raskeste som finnes på det norske markedet. Det høyeste vi har målt i våre ladetester, kom sist sommer da Lotus Eletre tøtsjet en makseffekt på 343 kW.

Apropos fart: Bilene gjør 0–100 km/t på 3,5 sekunder.

En pris nord for 500.000 kroner for EHS-7 gjør kanskje den neste bolken Hongqi-modeller enda mer spennende, sett med europeiske øyne:

Giles Taylor bekrefter at B-segment-modeller med mulige navn som ES-5 og EHS-5, også her som sedan og SUV, forberedes for Europa-lansering tidlig i 2025. Priser og utstyrsnivå er ikke kjent.