BIL PÅ NORSK: Tesla fortsetter å dominere det norske nybilsalget.

Bilsalget i november:

Priskrig løfter det norske bilsalget

Lavere priser bidro til at det ble førstegangsregistrert 13 prosent flere biler i november enn samme måned i fjor, men fortsatt stanger elbilandelen under 95 prosent.

Publisert

Ambisjonen om 100 prosent elbil i nybilsalget i løpet av 2025 er fortsatt i spill, og vil henge på et par momenter:

  • Hvor lenge vil ladehybrider være et reelt alternativ i Norge? Etter over 20 prosents markedsandel i 2021, er de nå på to prosent. Budsjettenigheten mellom SV og regjeringspartiene i helgen vil gi denne klassen et ytterligere avgiftshopp neste år, kanskje så mye at de forsvinner for godt.

  • Hvor mange usolgte dieselbiler har Harald A. Møller på lager? Den drivlinje-kategorien er tredje størst i november, dominert av utgående Skodaer og dieselvarebiler fra Mercedes. Skoda-importør Harald A. Møller har varslet at dette salget nå skal termineres.

  • Og hvor tung elbil-bør får Toyota Norge? Den norske filialen skal levere maks elektrisk for å hjelpe Toyota Europa under utslippsgrensen, det kan bety at bZ4X og eventuelle nye el-modeller prioriteres kompromissløst fremfor hybrider som Yaris og Corolla. Toyota-hybridene har nær 5 prosent av dagens marked.

I tillegg kommer et knippe pris-immune, sportsligere bensinmodeller, som vil bidra til at 100-prosent-målet aldri blir 100 prosent.

Tesla-topp

November-salget endte på 11.689 førstegangsregistreringer, ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken. OFV spår en svak økning for året målt mot 2023.

Elbilandelen i november var 93,6 prosent, svakt ned fra oktober, men over årsandelen på 89,3 prosent.

Tesla var suveren på merketoppen, med en andel på 19,3 prosent. Deres to modeller, Model Y og Model 3, var også én og to på modelltoppen.

Volkswagen hadde en andel på 13,9 prosent, mens Toyota og Skoda endte på 7-tallet.

Model Y endte på 1491 registreringer, mens Model 3 var så vidt foran Volkswagen ID.4, med henholdsvis 764 og 755 biler.

Ingen ikke-elektriske modeller var blant topp 20, og bare én kinesisk modell snek seg inn – Xpeng G6 på 16. plass.

Kjøpers marked

OFV-direktør Øyvind Solberg Thorsen kommenterer utviklingen slik:

– Nå er det mange nye biler på lager, og leveringstiden er generelt mye kortere enn den var i en lang periode. Mange forhandlere har gode tilbud med attraktive rente- og betalingsbetingelser til nybilkjøpere. Mange har utsatt bilkjøpet, men nå er det kjøpers marked, noe som trekker kjøpelystne til bilbutikkene. Det viser registrerings­tallene tydelig, sier han – og legger til:

– Det er verdt å merke seg at Norge sannsynligvis har de laveste prisene på elbiler i hele Europa, noe som bidrar til forklaringen på at elektrifiseringen går saktere på kontinentet enn her hjemme.

Har du lest disse sakene fra Motor?