Et av tiltakene har vært å redusere arbeidstokken, nå sist i januar, med 450 mennesker.
Det har rett og slett sett litt mørkt ut for bilprodusenten, som er eid av kinesiske Geely.
Nå har bilprodusenten fått litt mer armslag, etter at de har sikret seg finansiering fra et konglomerat av internasjonale banker. Totalt skal det dreie seg om 950 millioner dollar.
Det er i form av et lån som strekker seg over tre år, som sikrer at de har nok penger til driften.
Pengene gjør at Polestar kan fortsette utviklingen nye modeller, som skal gi dem økte inntekter de kommende årene.
- Sammen med full finansiell støtte, og tilgang på innovativ teknologi og ekspertise fra Geely, har vi styrket vår vei til å nå målet om at inntektene skal dekke utgiftene i 2025, sier Thomas Ingenlath, konsernsjef i Polestar, i en pressemelding.
For å møte dette kommer Polestar til å nedbemanne ytterligere i 2024, med 15 prosent.
Annonse
Nye modeller
Målet er at de skal selge 155.000 biler i 2025, ved hjelp av de nye SUV-ene Polestar 3 og Polestar 4. Disse modellene skal selges med god fortjeneste, ifølge pressemeldingen, og sikre inntektssiden.
Parallelt med finansieringen har det også foregått en omstrukturering av eierskapet. Volvo skal fortsatt være den største aksjonæren med 18 prosent, mens andel til Geely har økt, slik at de nå er nest størst.
Ingenlath sier omstruktureringen og finansieringen, sammen med kostnadskuttene, gjør selskapet bærekraftig inn i framtiden.
- Begge SUV-ene styrker merket, og de er i et av de raskest voksende segmentene i bilindustrien, det gjør at vi posisjonerer oss for en kraftig vekst i volum og driftsmargin fra andre halvdel av 2024.