Første tur med Polestar 4:
Hvor god er egentlig ideen med å droppe bakruta?
Polestar 4 kommer til oss i 2024 med noen unike kvaliteter innen teknologi, design og produksjon. Men altså uten bakrute. Vi har fått en første tur med bilen.
LOS ANGELES (Motor): Polestar 4 – og senere også Polestar 5 – er designet uten en bakrute, noe som innebærer en mildt sagt utradisjonell opplevelse for den som har kjøpt seg SUV-vogn med overbevisning om at plass og romfølelse skal være blant premissene for bilvalget.
En av de viktigste årsakene til at Polestar fjernet bakruta er ønsket om virkelig å foredle elegansen som coupé-formatet innbyr til. Og sett i profil er det ikke mange lekrere SUV-er på markedet.
Uten ruta har man kunnet flytte det bakre sammenbindende elementet i karosseriet lengre bak og få en kupé som oppleves svært romslig, både i høyde og for beinplass, samtidig som man bevarer en lav taklinje.
Panoramataket i glass gir lys, men det er unektelig forskjell på et rom hvor lyset strømmer inn fra tre kanter, ikke fra fire. Polestar-bilene har med sine grove C-stolper et baksetemiljø som generelt oppleves trangere enn i sammenliknbare modeller. I P4 forsterkes denne følelsen kraftig.
Ryggen mot veggen
Fra førerplassen er fraværet av bakruta ikke nødvendigvis så problematisk. Speilet har en kameravisning fra området bak bilen som gir deg mye bedre oversikt enn du får med det blotte øyet, i hvert fall når kjøreforholdene er normalt gode.
Visningen kan reguleres, både utsnitt og lys. Samtidig kan du med et vipp på speilet gjøre det er tradisjonelt som gir oversikt over aktiviteten i baksetet.
Vi har bare vært en 15 minutters kjøretur med bilen i Los Angeles og har ingen kunnskap om kameravisningen vil vise seg like problemfri på våte, mørke veier, der kameraer gjerne dekkes av skitt og veistøv.
Strengt tatt er det ikke mange andre baksetepassasjerer enn kongen som har siste ord i spørsmålet om man skal eller ikke skal velge en bil med denne løsningen.
Men med ryggen mot en mørk vegg er romfølelsen i beste fall uvant.
Det er riktignok en liten luke som kan slås ned, for eksempel hvis du har et hundebur i bagasjerommet og har behov for å sjekke at det står bra til med den firbeinte.
Har du lest disse sakene?
-
FN med nye retningslinjer for akselerasjonskontroll:
Eldre sjåfører mest utsatt for pedalfeil
-
BYD Sealion 7 til under 500:
– BYD skal bli størst i Norge innen tre år
-
Plutselig akselerasjon:
Her smeller Volvoen rett i veggen: «glad du lever»
-
Sandvika-ulykken:
– Kan ikke se om gasspedalen har vært trykket inn
-
Audi-kunde fortvilet:
Møller refses for ikke å hjelpe kunde
-
10-punktsjekken med Maja Lunde:
«Bilen er undervurdert som arena for gode samtaler»
-
Bompenger:
Kjøpte bil og kjørte gratis i bommene
-
Vi som kapper biltaket:
Kappsagen endret Odd-Egils Amazon brutalt
-
Test: VW ID.7 stasjonsvogn GTX
Snuser på poengrekorden
-
Beklager kundebehandling:
Manglende hengerfeste var bare begynnelsen
-
Benny svarer leserne:
Hvor mye Wunderbaum og pynt er det lov å henge i speilet?
-
Eksploderte på E18:
Dekkfirma solgte 12 år gamle dekk
-
Prøvekjørt: KIA EV3
Den nye klasselederen selger seg dyrt
-
Batterislitasje:
– Lad før det står 0!
-
Kjøpe eller selge?
Her er 80-tallsbilene som stiger i verdi
Rekkevidde
Hva er det så man vinner med denne løsningen?
Eleganse, opplagt. Polestar 4 vil for mange stå som den mest formfullendte modellen fra dette merket til nå, og den har et design i stil med noen av bilens sentrale tekniske kvaliteter.
Versjonen med en el-motor på hver aksling gjør 0–100 km/t på 3,8 sekunder. Dual Motor-utgaven har samlet motoreffekt på 400 kW/544 hk, med toppfart på 200 km/t og maksmoment på 686 Nm.
Med mulighet til å velge felger opptil 22 tommer kan du forsterke inntrykket av sportslighet. Men til en pris.
Bilen har et batteri med nettokapasitet på 94 kWt, og preliminære WLTP-tall for rekkevidde på inntil 600 km for versjonen med bakhjulsdrift og 560 km med firehjulstrekk.
Større hjul og frimodig bruk av bilens kraft og akselerasjon betales med, nettopp, rekkevidde …
Ikke som P2
P4 har ikke samme batteriteknologi som nyeste versjon av Polestar 2, men deler elektrisk utstyr og batteri med Zeekr 001. Selv med større batteri vil P4 ikke ha samme rekkevidde som forbedrede P2, for det indikerte forbruket ligger noe høyere. Polestar har ikke sluppet de offisielle verdiene ennå. Det kan forøvrig være et signal at hurtigladetester av nevnte Zeekr-modell har gitt lading med effekt over 100 kW forbi 70 prosent SOC.
Vi fikk en kort kjøretur i en bydel i Los Angeles i november, og satt da bak i Long Range Single Motor – som har mykere chassis enn firehjulstrekkerne og ikke minst Performance-versjonen.
Komforten er ypperlig, i den grad en tur på smågater gir noe skikkelig svar. P4 har sportsligere og mer leken kjøredynamikk enn Polestar 3, som ikke bare er større, men også har påtagelig tydeligere Volvo-inspirasjon.
Polestar 4 har et førermiljø med en rugg av en midtkonsoll, men her er den store infotainmentskjermen liggende som på Model Y, ikke stående som på Polestar 3. Det har – om vi skal tro Polestars testfører – mer med design å gjøre enn noe annet.
Pris over Model Y
Selv om bilen ventes Europa-lansert i vår (den er allerede på markedet i Kina), har Polestar også vært tilbakeholdende om prisen. Normalt velinformerte nettsider oppgir en pris i Tyskland på 65.000 euro (tilsvarende om lag 735.000 kroner). Utenlandske priser behøver ikke gi særlig gode indikasjoner på hvor de lander i norske butikker.
Men sannsynligvis prises den betydelig over det store beitet av mellomstore SUV-er som Tesla Model Y med firehjulstrekk nå dominerer med sin startpris like over 540.000.
Og nødvendigvis må den godt under de mer luksuriøse store-SUV-ene som Audi Q8, BMW iX og deres egen Polestar 3 (som er tett på 900.000 kroner med firehjulstrekk).
For den som vifter rundt Polestar 3 med et centimetermål, blir også fasiten noe ganske midt i mellom de to kategoriene.
Selv om den i linjene kan minne om Sportback-versjonen av Audi Q8 e-tron, så er den sju centimeter mindre både i lengde og høyde (men like fullt nesten 10 cm bredere). Bagasjerommet på Audien er over 600 liter, på Polestar er det nøyaktig 500 liter.
Målt mot nevnte Model Y er Polestar 4 ni cm lengre, åtte cm lavere og marginalt bredere.
Laveste avtrykk
Polestar har vært tydelige på forventningene om at Polestar 4 blir deres antatte volummodell, med anslag på rundt 160.000 solgte biler per år fra 2025.
Hvordan norske kjøpere vekter sportslige kvaliteter og smekkert design opp mot pris, plass og rekkevidde, gjenstår å se.
Men hvis bærekraft faktisk er en faktor som veier ved bilvalget, så har Polestar enestående tall å slå i bordet for denne modellen.
Polestar er den første bilprodusentene som systematisk presenterer livsløpsregnskap for kllimaavtrykket på sine modeller – og Polestar 4 har de beste tallene av bilene de har produsert til nå. Karbonavtrykket spenner fra 19,4 tonn CO2 ved lansering på den bakhjulsdrevne modellen med standardrekkevidde til 21,4 tonn for firehjulstrekkeren med lang rekkevidde.
For de første Polestar 2-modellene var de tilsvarende tallene rundt fem tonn CO2 høyere.
PS: Polestar 4 følger ganske tett på merkets første SUV, Polestar 3 – som de åpnet bestilling for tidligere i høst. Mens sistnevnte skal bygges i Kina og USA, vil Polestar 4 produseres på Geelys fabrikk i Hangzhou i Kina og fra 2025 også i Busan, Sør-Korea.
Mest lest på Motor.no de siste månedene:
-
Arild fortviler:
– Vegvesenet truet meg med piggdekk-bot
-
Tor-Einar er ikke alene:
– Skjevslitasje på dekk er et kjent Møller-problem
-
Ukjente regler:
Annes bil ble tauet inn – og vraket
-
Fikk ikke medhold:
Tapte rettssak om vraket million-Porsche
-
Tapte saken:
«Betaler når dere har slettet negativ omtale»
-
Sømmen stikker så vidt ut:
Dette koster 6760,50 kr å reparere, ifølge Tesla
-
Jukset med utslippet:
Tuningfirma får over 30 mill. i bot
-
Diesel-problemer:
9000 bileiere tapte i retten
-
Motors store test 2024
De beste piggdekkene: Hvem bør ha piggene ute?
-
Motors store test 2024
De beste piggfrie dekkene: Finn riktig kompromiss
-
Quiz:
Kjenner du disse bilene fra norske p-plasser?
-
10-punktsjekken med Martin Schanche:
– Er du snill og grei mot bilen, er bilen snill og grei tilbake
-
Til sak mot If forsikring:
Krever 8,2 millioner for vraket Porsche
-
Ole betaler «blodpris»:
Volkswagen tar dobbel pris av trofaste kunder
-
Åtte års Leaf-garanti:
Nissan nektet å erstatte fem år gammelt batteri