COUPELINJER: Polestar 4 er merkets andre SUV, den første med coupé-design.

Første tur med Polestar 4:

Hvor god er egentlig ideen med å droppe bakruta?

Polestar 4 kommer til oss i 2024 med noen unike kvaliteter innen teknologi, design og produksjon. Men altså uten bakrute. Vi har fått en første tur med bilen.

Publisert

LOS ANGELES (Motor): Polestar 4 – og senere også Polestar 5 – er designet uten en bakrute, noe som innebærer en mildt sagt utradisjonell opplevelse for den som har kjøpt seg SUV-vogn med overbevisning om at plass og romfølelse skal være blant premissene for bilvalget.

Polestar 4

  • Pris: Ikke klar i Norge, europeiske priser estimert til 60.000 euro (ca. 680.000 kroner) for Single Motor (RWD) og 65.000 euro (ca. 735.000 kroner) for Dual Motor (4WD).
  • Elmotor. Bakhjuls- eller firehjulsdrift, ett-trinns automat. Varmepumpe. Batteri: 94 kWt netto/102 kWt brutto. 400 V. Ladetid: 28 minutter (10–80 prosent).
  • Rekkevidde/forbruk uoffisielt: 600 km/15,7 kWt/100 km (Single Motor), 560 km/16,8 kWt/100 km (Dual Motor). Offisielle rekkevidde- og forbrukstall (WLTP) foreligger ikke.
  • Single Motor (bakhjulsdrift): Motoreffekt 200 kW/272 hk, maks dreiemoment 343 Nm. Toppfart: 180 km/t. 0–100 km/t: 7,4 sekunder.
  • Dual Motor (firehjulsdrift): Motoreffekt 400 kW/542 hk, maks dreiemoment 686 Nm. Toppfart: 200 km/t. 0–100 km/t: 3,8 sekunder.
  • Lengde/bredde/høyde/akselavstand (mm): 4839/2139 (m speil)/1544/2999.
  • Vekt: 2351 kg. Nyttelast: Ikke oppgitt. Maks hengervekt: 2000 kg. Taklast: 75 kg. Bagasjerom: 500 liter/1536 liter (nedfelt). Frunk: 15 liter. Dekkdimensjon: Fra 20 til 22 tommer.

En av de viktigste årsakene til at Polestar fjernet bakruta er ønsket om virkelig å foredle elegansen som coupé-formatet innbyr til. Og sett i profil er det ikke mange lekrere SUV-er på markedet.

Uten ruta har man kunnet flytte det bakre sammen­bindende elementet i karosseriet lengre bak og få en kupé som oppleves svært romslig, både i høyde og for beinplass, samtidig som man bevarer en lav taklinje.

Panoramataket i glass gir lys, men det er unektelig forskjell på et rom hvor lyset strømmer inn fra tre kanter, ikke fra fire. Polestar-bilene har med sine grove C-stolper et baksetemiljø som generelt oppleves trangere enn i sammenliknbare modeller. I P4 forsterkes denne følelsen kraftig.

EN TETT HEKK: Polestar 4 kommer med et akterparti ganske ulikt alt annet.
OPP MOT VEGGEN: Beinplassen er god og høyden er overraskende bra. Men romfølelsen? Bare sånn passe.
SPEIL, SPEIL …: Bakspeilet kommer i form av en kameravisning som i utgangspunkt gir et bedre og klarere inntrykk av situasjonen bak bilen, og med et vipp på speilet får du en vanlig speilvisning med oversikt over baksetet.
RENE LINJER: Hvis du tror luft og optimalt med plass i førermiljøet er tidens designmelodi, så skjønner du kjapt at Polestar spiller en annen låt.

Ryggen mot veggen

Fra førerplassen er fraværet av bakruta ikke nødvendigvis så problematisk. Speilet har en kameravisning fra området bak bilen som gir deg mye bedre oversikt enn du får med det blotte øyet, i hvert fall når kjøreforholdene er normalt gode.

Visningen kan reguleres, både utsnitt og lys. Samtidig kan du med et vipp på speilet gjøre det er tradisjonelt som gir oversikt over aktiviteten i baksetet.

Vi har bare vært en 15 minutters kjøretur med bilen i Los Angeles og har ingen kunnskap om kameravisningen vil vise seg like problemfri på våte, mørke veier, der kameraer gjerne dekkes av skitt og veistøv.

Strengt tatt er det ikke mange andre baksetepassasjerer enn kongen som har siste ord i spørsmålet om man skal eller ikke skal velge en bil med denne løsningen.

Men med ryggen mot en mørk vegg er romfølelsen i beste fall uvant.

Det er riktignok en liten luke som kan slås ned, for eksempel hvis du har et hundebur i bagasjerommet og har behov for å sjekke at det står bra til med den firbeinte.

Rekkevidde

Hva er det så man vinner med denne løsningen?

Eleganse, opplagt. Polestar 4 vil for mange stå som den mest formfullendte modellen fra dette merket til nå, og den har et design i stil med noen av bilens sentrale tekniske kvaliteter.

Versjonen med en el-motor på hver aksling gjør 0–100 km/t på 3,8 sekunder. Dual Motor-utgaven har samlet motor­effekt på 400 kW/544 hk, med toppfart på 200 km/t og maksmoment på 686 Nm.

Med mulighet til å velge felger opptil 22 tommer kan du forsterke inntrykket av sportslighet. Men til en pris.

Bilen har et batteri med nettokapasitet på 94 kWt, og preliminære WLTP-tall for rekkevidde på inntil 600 km for versjonen med bakhjulsdrift og 560 km med firehjulstrekk.

Større hjul og frimodig bruk av bilens kraft og akselerasjon betales med, nettopp, rekkevidde …

STØRRE ENN DU TROR: Polestar 4 er ni centimeter lengre enn Tesla Model Y.
SØSKEN: Polestar 4 nærmest, Polestar 3 bak.
NYE FORBINDELSER: Ulikt baklyktene på Polestar 2 og 3 venter lyslinjen på Polestar vertikalt, ikke innfelt mot midten.

Ikke som P2 

P4 har ikke samme batteriteknologi som nyeste versjon av Polestar 2, men deler elektrisk utstyr og batteri med Zeekr 001. Selv med større batteri vil P4 ikke ha samme rekkevidde som forbedrede P2, for det indikerte forbruket ligger noe høyere. Polestar har ikke sluppet de offisielle verdiene ennå. Det kan forøvrig være et signal at hurtigladetester av nevnte Zeekr-modell har gitt lading med effekt over 100 kW forbi 70 prosent SOC.

Vi fikk en kort kjøretur i en bydel i Los Angeles i november, og satt da bak i Long Range Single Motor – som har mykere chassis enn firehjulstrekkerne og ikke minst Performance-versjonen.

Komforten er ypperlig, i den grad en tur på smågater gir noe skikkelig svar. P4 har sportsligere og mer leken kjøredynamikk enn Polestar 3, som ikke bare er større, men også har påtagelig tydeligere Volvo-inspirasjon.

Polestar 4 har et førermiljø med en rugg av en midtkonsoll, men her er den store infotainmentskjermen liggende som på Model Y, ikke stående som på Polestar 3. Det har – om vi skal tro Polestars testfører – mer med design å gjøre enn noe annet.

Pris over Model Y

Selv om bilen ventes Europa-lansert i vår (den er allerede på markedet i Kina), har Polestar også vært tilbakeholdende om prisen. Normalt velinformerte nettsider oppgir en pris i Tyskland på 65.000 euro (tilsvarende om lag 735.000 kroner). Utenlandske priser behøver ikke gi særlig gode indikasjoner på hvor de lander i norske butikker.

Men sannsynligvis prises den betydelig over det store beitet av mellomstore SUV-er som Tesla Model Y med firehjulstrekk nå dominerer med sin startpris like over 540.000.

Og nødvendigvis må den godt under de mer luksuriøse store-SUV-ene som Audi Q8, BMW iX og deres egen Polestar 3 (som er tett på 900.000 kroner med firehjulstrekk).

For den som vifter rundt Polestar 3 med et centimetermål, blir også fasiten noe ganske midt i mellom de to kategoriene.

Selv om den i linjene kan minne om Sportback-versjonen av Audi Q8 e-tron, så er den sju centimeter mindre både i lengde og høyde (men like fullt nesten 10 cm bredere). Bagasjerommet på Audien er over 600 liter, på Polestar er det nøyaktig 500 liter.

Målt mot nevnte Model Y er Polestar 4 ni cm lengre, åtte cm lavere og marginalt bredere.

PÅ VEI MOT NULL: Polestar har ambisjon om en karbonnøytral bilproduksjon innen 2040. Karbonavtrykket for Polestar 4 er kraftig redusert fra tidligere modeller.

Laveste avtrykk

Polestar har vært tydelige på forventningene om at Polestar 4 blir deres antatte volummodell, med anslag på rundt 160.000 solgte biler per år fra 2025.

Hvordan norske kjøpere vekter sportslige kvaliteter og smekkert design opp mot pris, plass og rekkevidde, gjenstår å se.

Men hvis bærekraft faktisk er en faktor som veier ved bilvalget, så har Polestar enestående tall å slå i bordet for denne modellen.

Polestar er den første bilprodusentene som systematisk presenterer livsløps­regnskap for kllimaavtrykket på sine modeller – og Polestar 4 har de beste tallene av bilene de har produsert til nå. Karbonavtrykket spenner fra 19,4 tonn CO2 ved lansering på den bakhjulsdrevne modellen med standardrekkevidde til 21,4 tonn for firehjulstrekkeren med lang rekkevidde.

For de første Polestar 2-modellene var de tilsvarende tallene rundt fem tonn CO2 høyere.

PS: Polestar 4 følger ganske tett på merkets første SUV, Polestar 3 – som de åpnet bestilling for tidligere i høst. Mens sistnevnte skal bygges i Kina og USA, vil Polestar 4 produseres på Geelys fabrikk i Hangzhou i Kina og fra 2025 også i Busan, Sør-Korea.