GEBYRER: Mange får fakturagebyrer etter å ha parkert i parkeringshus.

Fakturagebyrer:

Derfor behøver du neppe å betale påslag på regninger

Dropper du å betale de ulovlige fakturagebyrene fra parkeringsselskapene og bomselskapene, risikerer du trolig ikke å bli tatt for retten.

Publisert Sist oppdatert

Motor har flere ganger skrevet om parkeringsselskaper og bomselskaper som tar høye fakturagebyrer for å sende ut regninger.

Gebyrene stemples som ulovlige av Forbrukerrådet, men parkeringsselskapene og bomselskapene kan gå til Forliksrådet og forsøke å tvangsinndrive pengene, selv om Forbrukerrådet ikke tror det gjøres.

– Så langt har vi ikke fått noen henvendelser fra forbrukere som faktisk har blitt sendt til Forliksrådet for å nekte å betale fakturagebyrer. Vår erfaring er at slike krav blir frafalt etter en stund, men uten at selskapet innrømmer feil, har Gunstein Instefjord, leder for forbrukerpolitikk i Forbrukerrådet, tidligere uttalt.

Stemmer det?

Ja, ifølge Namsfogden i Oslo, landets største namsfogd-embete.

– Ingen saker

Motor har spurt namsfogd Alexander Dey om parkerings- og bomselskapene oversender ubetalte gebyrer for tvangsinndrivelse, slik de truer kundene med.

– Vi har sett på et utvalg parkeringssaker som er blitt sendt til forliksrådet eller til namsmannen. I ingen av disse sakene har vi opplysninger om at sakene fremmes for å drive inn ulovlig høye faktureringsgebyrer. Vi kan ikke se at det er tilfelle ut fra den dokumentasjon som er sendt inn på sakene, svarer Dey.

Kun én sak

Motor har spurt namsfogdene også i de andre storbyene. Namsfogdene i Bergen og Stavanger fører ikke oversikt over hva kravene gjelder, og kan ikke svare.

Heller ikke namsfogden i Trondheim fører oversikt. Men leder Terje J. Roel i Trondheim forliksråd sier han bare kan huske én sak hvor det er gjort forsøk på tvangsinndrivelse av gebyrer.

Namsfogd Alexander Dey i Oslo tar imidlertid et forbehold.

– Det er ikke slik at forliksrådet alltid får kopi av den opprinnelige fakturaen. Ofte vedlegges det en purring og betalingsoppfordring som henviser til et fakturanummer som står ubetalt. Hva som står i den opprinnelige fakturaen, vil ofte forbli ukjent, med mindre retten får en foranledning til å se nærmere på det, sier Dey.

De siste dagene nå har dessuten Forbrukerrådet fått en rekke henvendelser fra forbrukere som er blitt fortalt at Gothia, Rivertys inkassoselskap, vil sende sakene deres til forliksrådet, opplyser Forbrukerrådet til Motor. 

Dette er eldre saker fra vårparten der forbrukerne har bestridt kravet, og det gjenstår å se om de gjør det.

PS!

Det er lov å kreve fakturagebyr. Men gebyret skal kun utgjøre kostnaden ved å sende ut fakturaen. Forbrukerrådet anbefaler å betale to kroner i fakturagebyr dersom du får fakturaen digitalt, og maksimalt 10 kroner dersom fakturaen blir sendt i posten.