KJEMPER: Ståle Øvstetun kjempet mot parkeringsgebyrene, og vant.
Foto: MORTEN SORTLAND, SOGNS AVIS
Slapp omdiskutert gebyr:
Ståle vant mot parkerings-gigant
Mangemillionær Ståle Øvstetun gikk til rettslig kamp mot parkeringsgigantene – og vant. – Jeg koker når de krever gebyrer av meg, sier han.
I fjor sommer parkerte Ståle Øvstetun fra Bergen hos Onepark på
Gardermoen. Etterpå fikk han regning i posten påplusset fakturagebyr på 69
kroner.
Øvstetun betalte for parkeringen, pluss 10 kroner i fakturagebyr. De
resterende 59 kronene nektet han å betale.
Dermed gjorde han akkurat det Forbrukerrådet nå anbefaler kundene å
gjøre.
Men parkeringsgigantene nektet å godta Øvstetuns betalingsnekt. Selskapet
Riverty, som krever inn på vegne av Onepark, gikk til rettslige skritt mot
Øvstetun.
2687 kroner
Riverty krevde at Ståle Øvstetun skulle betale totalt 2687 kroner,
fordelt slik:
- Fakturagebyr på 59 kroner, beløpet han nektet å betale.
- Renter på 2 kroner.
- Møtegebyr på 638 kroner.
- Gebyr for skriving av begjæring på 621 kroner
- Rettsgebyr på 1367 kroner
Totalt: 2687 kroner
Eneeier
– Jeg klager ikke fordi jeg ikke har pengene. Jeg har ikke problemer med
å kunne betale, sier Øvstetun.
Han er fra Årdal i Sogn og bodde der inntil nylig. I lokalavisen Sogns Avis [for abonnenter] er han kåret til Årdals rikeste person. Han har i mange år ligget
på både inntekts- og formuestoppen i kommunen. I 2021 hadde han en inntekt på
nesten fem millioner kroner, og en formue på 40 millioner.
Øvstetun er salgssjef og eneeier i Impec, som har et 30-talls ansatte,
og som leverer og produserer utstyr og rådgivningstjenester til
aluminiumsindustrien over hele verden.
– Organisert svindel
I Bergen forliksråd vant han saken mot Riverty, fordi Riverty ikke har
dokumentert sine kostnader ved å sende ut fakturaen. Det er ikke i samsvar med
gjeldende lovverk, mener forliksrådet, som enstemmig frifant Øvstetun.
– Det var fint det, å vinne, sier Øvstetun.
Det tar imidlertid tid å klage slik han gjør, og deretter måtte møte i
forliksrådet.
– Mange vil lure på hvorfor du gidder å gjøre det, for 59 kroner.
Hvorfor gidder du?
– Det lurer jeg også på. Familien min lurer, også. Men hvorfor skal vi la
oss svindle? Noen må heve røsten og si nei. Dette er et uvesen, og en bevisst
handling fra parkeringsselskapene.
– På hvilken måte?
– Jeg mener disse selskapene holder på med organisert svindel, som går
rett på bunnlinjen deres. Dessuten gjør de mange så redde når de sender ut inkassovarsel,
at de fleste bare betaler.
– Men ikke du?
– Nei. Jeg går til kamp for en 50-lapp, selv om det koster meg 1000
kroner. Jeg koker når de krever gebyrer av meg.
Ny sak
Øvstetun har utstrakt reisevirksomhet i jobben sin. Når han snakker med
Motor, er han på den spanske solkysten.
Nå har han en ny parkeringssak på gang, forteller han.
– Jeg parkerte på City Nord i Bodø. Det skulle kostet meg 30 kroner, men
jeg fikk regning på 91 kroner.
Også den parkeringen var hos Onepark.
– Jeg betalte for parkeringen, pluss fakturagebyr på 12,50 kroner. Så
skrev jeg til dem og spurte om vi skal ta en ny sak i forliksrådet.
– Hva svarte de da?
– De har ikke svart ennå.
Tause
Motor har spurt Onepark og Riverty hva de synes om dommen i
forliksrådet, og hva de synes om uttalelsene til Øvstetun og karakteristikkene av dem.
Onepark har ikke besvart Motors henvendelser.
Rivertys pressetalsperson Kristina
Hunter Nilsson svarer heller ikke på spørsmålene. Hun påpeker kun at
fakturagebyrene er satt ned, uten å nevne de nye gebyrene de tar.
– Godt spørsmål
Ståle Øvstetun er glad for at fakturagebyrene er satt ned.
– Men det hjelper jo ikke, når de finner på andre gebyr, slik at gebyrene
blir like høye som før.
– Hvorfor kan du ikke bare registrere deg hos parkeringsselskapene,
slik at du slipper fakturaene, og gebyrene?
– Hvis jeg skal registrere meg hos alle, blir det litt av en jobb. Det er
enklere å protestere slik jeg gjør. Dessuten, tenk på alle gamlingene som ikke
kan registrere seg.
– Hva håper du å oppnå ved å protestere?
Øvstetun ler litt, og tenker seg om, før han sier:
– Det er et godt spørsmål. Men jeg tror selskapene fortsetter denne
praksisen helt til de får varsel om gigantiske bøter, slik flere andre selskap i
andre bransjer fikk i fjor. Dette er jo ikke anstendig forretningsdrift.
PS!
Også Royer Solheim har vunnet over Riverty og Onepark. Han klaget på
fakturagebyret på 69 kroner som han fikk etter å ha parkert på Evenes lufthavn,
og fikk medhold i Forliksrådet. Les om Solheim hos E24.
Flere forbrukersaker på Motor.no: