FORHANDLER-FORPLIKTELSER: – Det er rett og slett ikke noe som heter outlet-salg i forbrukerkjøpsloven, sier NAF-advokat Vigdis Svennungsen.

NAF Advokat skeptisk:

«Det er ikke noe som heter outlet-salg i loven»

Den nye forbrukerkjøpsloven parkerte bilforhandleres mulighet til å selge en bil «som den er». Men en av Norges største forhandlere advarer fortsatt om «redusert mulighet til å nå frem med reklamasjoner».

Publisert Sist oppdatert

Lovens endringer innebærer en økt bevisbyrde på forhandlerne, som må dokumentere at feil og mangler ikke var til stede på bilen ved overtakelse i de to første årene etter kjøpet (før var fristen seks måneder).

Videre kan ikke biler lenger selges «som den er», «som den står», eller det engelske «as is». Selgerne må i stedet gi en mer spesifikk og nøyaktig beskrivelse av bilen og angi eventuelle avvik fra det man normalt kan forvente av den aktuelle bilen. 

Dessuten skal digitale ytelser som følger med moderne biler, som hovedregel være selgerens juridiske ansvar. Du kan klage til forhandleren dersom disse ikke virker. 

I dag er riktignok «as is» eller «som det er»-begrepene borte fra annonsene, men Bertel O. Steen og Birger N. Haug er to av forhandlerne som averterer biler gjennom sine såkalte outlet-tilbud uten garanti og tilstandsrapport. 

Og som det heter hos Birger N. Haug: med «redusert mulighet til å nå frem med reklamasjoner». 

Ifølge annonsene har forhandlerne begrenset kunnskap om bilene som selges gjennom outlet-konseptet. Derfor selges de til «en rimelig penge» eller «hyggelig pris». 

NAF Advokat er skeptisk til praksisen.  

Sekkepost

– Vi ser det som et forsøk på å videreføre «as is»-begrepet, bare med bruk av andre ord, sier advokat Jens Christian Riege. 

– Hvorfor har dette «outlet»-begrepet i det hele tatt kommet opp? I andre sammenhenger brukes det om butikker med nye varer hvor store kvanta eller en forenklet salgsprosess skaper mulighet til å presse ned prisen, men det er like fullt nye og fullt brukbare varer? 

– Jeg tror man syns det er veldig beleilig å bruke et slikt begrep, for å kunne få ned antallet reklamasjoner. Før kunne man si at du har kjøpt bilen «as is», og da kan du ikke reklamere på hva som helst. Nå blir budskapet at du har kjøpt den på outlet, og da kan du ikke klage på hva som helst. Men poenget er at du har kjøpt den aktuelle bilen du har kjøpt, og du skal kunne ha normale forventninger til den. Er det noe utenom det normale, så må forhandler si hva det er, sier Riege. 

Kollega Vigdis Svennungsen sier det slik: 

– Det er rett og slett ikke noe som heter outlet-salg i forbrukerkjøpsloven. Selger du privat, kan du si at den selges «som den er». Det kan du ikke som forhandler. For en forhandler skal oppfylle forbrukerkjøpslovens forpliktelser. 

– Noen har kommet på dette som en fiffig mulighet til å selge bruktbil med begrenset ansvar. De sier det er biler «som vi ikke har gjennomgått, som du må påregne har feil og mangler som du ikke kan reklamere på». Men så enkelt er det ikke etter den nye forbrukerkjøpsloven. 

«Unødvendige konflikter» 

Hos Birger N. Haug heter det stadig at reklamasjonsmulighetene er redusert ved outlet-salg, men selskapet avviser på det mest bestemte at deres outlet-konsept tilsidesetter forbrukernes rettigheter. 

– Vi opplever nå at NAF ser seg blind på forbrukerkjøpsloven, tolker loven bevisst feil og glemmer helt de elementære faktorene som er knyttet til kjøp og salg. I lys av NAFs utsagn stiller vi oss spørsmålet om NAF er kompetanseløse eller om dette er en bevisst strategi fra NAF. For oss synes NAFs tilnærming i denne saken, og for øvrig tolkningen av endringene i forbrukerkjøpsloven, som et forsøk på å skape helt unødige konflikter, sier salgsdirektør Espen Hovde. 

– NAF synes å ha «spekulert seg helt bort», uten verken å sette seg inn i eller faktisk vurdere faktum omkring Birger N. Haugs outlet-konsept, fortsetter han – og spør: 

– Er motivet for NAF at de skal rettferdiggjøre medlemskap, skape inntekter på advokattjenester og sitt tilbud om testing av biler? Vi opplever i så fall en slik adferd som etisk helt uforsvarlig. 

I en seks sider lang redegjørelse gjennomgår Hovde hvorfor selskapet mener NAF tar feil.

SALGSDIREKTØR: Espen Hovde i Birger N. Haug

– Hvorfor har forhandleren adgang til å fravike reklamasjonsrettigheter ved outlet-salg spesielt?

– Motor tar som sedvanlig uriktige forutsetninger når de stiller spørsmål. Enhver forbruker har rettigheter i tråd med forbrukerkjøpsloven. Outlet-konseptet ivaretar forbrukerens rettigheter ved reklamasjoner. En reklamasjon er en rettighet en kjøper har til å kunne si ifra. Selgerens forpliktelse ved en reklamasjon er å vurdere kjøpers krav opp mot avtale og lov, og avgjøre hvorvidt forholdet utgjør en mangel. Det er ingen automatikk i at reklamasjonsretten utløser rettigheter til å få rettet forhold kostnadsfritt. Rett til å få rettet forhold kostnadsfritt gjelder kun når forholdet det reklameres over utgjør en «mangel» (jf. Forbrukerkjøpsloven §15 og §16) og reklamasjonen er fremsatt rettidig. 

– Tar NAF feil når de hevder at begrepet «outlet-salg» ikke reduserer kjøperens rettigheter?

– Ja, de tar feil. NAF viser at de rett og slett ikke har oversikt over hverken juss eller faktum. 

Endret teksten 

Bertel O. Steen endret sin annonsetekst da Motor i januar skrev om at de stadig brukte begrepet «redusert reklamasjonsmulighet». Nå heter det at «bilene selges uten garanti og tilstandsrapport». 

– Hvorfor endret dere teksten? 

– Den nye loven ble innført ved nyttår, og vi innhentet juridisk kompetanse både før og etter det tidspunktet for å sikre at vår praksis er i tråd med loven. Vi mener ikke at vi handler i strid med loven, sier kommunikasjonsdirektør Anders Rikter. 

– Kan dere som forhandler selge biler uten (eller med begrensede) reklamasjonsrettigheter? 

– Outlet-konseptet vårt omfatter de bilene vi, av ulike årsaker, ikke kan selge med garantier eller vilkår på linje med våre øvrige biler. Dette gjenspeiles både i pris og i kommunikasjon til kunden, gjennom både annonsetekst og i butikk – nettopp for å skape forutsigbarhet for våre kunder. Man kan altså kjøpe en bil til en pris som er lavere enn tilsvarende modeller i markedsverdi, men med noe større usikkerhet grunnet faktorer som alder, kjørelengde, manglende servicehistorikk og lignende, sier Rikter. 

Verken Birger N. Haug eller Bertel O. Steen har besvart spørsmål om hvorfor disse bilene selges uten tilstandsrapporter, slik bilbransjeforbundet anbefaler å bruke. 

Forbrukerkjøpsloven er ufravikelig 

Men hva er NAFs råd til en outlet-kjøper som møtes med et skuldertrekk og et «hva ventet du deg ut fra teksten i annonsen?» 

– Å huske at outlet-begrepet ikke har noen selvstendig betydning. Spørsmålet er: hva har forhandleren gitt av generell og konkret informasjon om bilen? Det er det som avgjør hva du som kjøper har rett til, sier Riege. 

– Så selv om det står i en kjøpsavtale at det er et outlet-salg med begrensede rettigheter, så trenger man ikke forholde seg til det?

– Nei, det gjør du ikke. At det kalles et outlet-salg gir det ikke i seg selv begrensede rettigheter. Forbrukerkjøpsloven er ufravikelig. Man har ingen adgang til å frasi kunden de rettighetene. Så man må igjen se på: jeg har kjøpt en bil fra en forhandler, hva har jeg fått informasjonen om bilen? Det er tema for om du har reklamasjonsrett eller ikke.

Kollega Svennungsen skyter inn: 

– Er det ikke sagt noe konkret, så blir det bare en vanlig mangelsvurdering: hva er normalt ut fra bilens alder og kilometerstand?