BILER FOR SALG: Blant annet disse bilene fra Bertel O. Steen selges med redusert reklamasjonsmulighet.

Forbrukerrådet ut mot B.O.S.:

«Selger biler i strid med loven»

Forbrukerrådet mener Norges nest største bilforhandler Bertel O. Steen omgår nye regler, og selger biler i strid med forbrukerkjøpsloven.

Publisert Sist oppdatert
FORBRUKERJURIST: Thomas Iversen.

– Det er ikke lenger lov å selge biler slik, sier Thomas Iversen, forbrukerjurist i Forbrukerrådet, når Motor viser ham annonsene til selskapet.

Alle bilannonsene ved Bertel O. Steens «outlet»-utsalg som Motor har gått gjennom, har standardtekst om at bilene selges uten garanti og tilstandsrapport – og med redusert reklamasjonsmulighet.

Forbudt

Fra årsskiftet ble det forbudt å selge biler med generelle forbehold som at den selges «som den er», «som den står», eller med det engelske «as is».

Bertel O. Steen er blant bilforhandlerne som har fjernet det generelle «som den er»-forbeholdet fra annonsene sine. 

Men på bilkjempens «outlet»-avdelinger selges imidlertid bilene med reduserte rettigheter.

I samtlige annonser skriver Bertel O. Steen at de har begrenset kunnskap og historikk på bilene de selger, og at de selges «uten garanti og tilstandsrapport, og med redusert reklamasjonsmulighet».

– Begrenset kunnskap

I tillegg har annonsene denne teksten:

«Vi har begrenset kunnskap om bilene, og bilene vi har for salg har kostnader tilknyttet reparasjoner og vedlikehold i en størrelsesorden som ligger over hva det koster å vedlikeholde en ordinær bruktbil.

Dette er av forskjellige årsaker. Blant annet bruk, kosmetiske skavanker og slitasje. Bilene du kjøper er derfor fordelaktig priset i forhold til markedet. Bilene er brukt, slitt og billig. Vi har begrenset kunnskap og historikk rundt våre Outlet-biler, og derfor selges de til en hyggelig pris.

Vi kan ikke garantere for at bilen ikke har feil og mangler ».

Jusshjelp

Bertel O. Steen har fått juridisk hjelp til å utforme disse bilannonsene.

Da Svein Olav Aastrup-Leithe fra Øygarden utenfor Bergen forleden kikket på bruktbil til datteren sin, ble han skeptisk da han så forbeholdene i Bertel O. Steens bilannonser. 

Han sendte derfor en epost, og fikk dette svaret fra en av Bertel O. Steens bilselgere:

– Vi har en jurist i selskapet som går igjennom og godkjenner disse tekstene, svarte bilselgeren på henvendelsen fra Aastrup-Leithe.

Overfor Motor bekrefter kommunikasjonsdirektør Anders Rikter at de får jusshjelp til å skrive annonsene.

– Den generelle malen på annonser er gjennomgått med jurister, skriver Rikter.

SELGES: Denne DS 7 fra 2021 selges med redusert reklamasjonsrett.

Nyere bruktbiler

Det er til dels eldre bruktbiler som selges fra «Outlet»-avdelingene til Bertel O. Steen. Men det er flere unntak.

Motor har funnet flere biler som selges med disse forbeholdene, selv om de er under fem år gamle.

En av bilene, en DS7, er bare tre år gammel, og har gått bare 34.000 kilometer. Likevel selges den med dårligere reklamasjonsrettigheter.

Men hva innebærer «redusert reklamasjonsmulighet»?

Vi har spurt flere selgere hos Bertel O. Steen. En av dem svarer dette:

– Redusert reklamasjonsmulighet betyr at du som kjøper vet at vi har begrenset kunnskap om bilen, og at vi ikke har noe tilstandsrapport av bilen, skriver selgeren.

Kommunikasjonsdirektør Anders Rikter i Bertel O. Steen svarer dette når vi spør hva redusert reklamasjonsrett innebærer:

– Det er større risiko for en kunde å kjøpe en slik bil, noe vi opplyser om.

På spørsmål om hvorfor en tre år gammel bil selges med redusert reklamasjonsrett, svarer Rikter at denne bilen har kosmetiske merker og slitasje som ikke er utbedret.

Sterkt kritisk

Forbrukerrådet er sterkt kritisk til annonsetekstene som står i alle annonsene Motor har gått gjennom.

– Disse generelle forbeholdene er etter mitt syn i strid med de nye reglene i forbrukerkjøpsloven, sier forbrukerjurist Thomas Iversen.

Han mener Bertel O. Steen med de generelle forbeholdene i praksis fortsatt selger bilene slik de står.

– Ja. Det er nettopp det Bertel O. Steen gjør her. Men en næringsdrivende selger kan ikke holde seg aktivt uvitende i så stort omfang at de i praksis blir fri for alt ansvar. Det er ikke slik forbrukerkjøpsloven er bygd opp.

– Økt konfliktfare

Iversen er blant annet kritisk til at bilkjempen bevisst dropper tilstandsrapport på bruktbilene de selger.

– Det øker faren for konflikt og skuffelse i ettertid. Våre undersøkelser viser at sjansen for konflikt synker dersom det foreligger tilstandsrapport.

Samtidig mener han at grepet til Bertel O. Steen fører til at færre velger å klage.

– Ja, det er ingen tvil om at denne typen formuleringer vil føre til færre reklamasjoner. Det er derfor lovgiver har valgt å regulere slike generelle forbehold og ansvarsfraskrivelser. Det ville åpenbart vært mye bedre om Bertel O. Steen tok en enkel tilstandsrapport på bilen.

«Ugyldige i en konflikt»

Både Forbrukerrådet og NAF mener at standardteksten og spesielt forbeholdene vil kjennes ugyldige dersom en kundekonflikt havner i retten.

– Det er etter forbrukerkjøpsloven ikke mulig å avtale seg bort fra den generelle reklamasjonsadgangen etter forbrukerkjøpsloven, sier Thomas Iversen.

– Dette vil ikke stå seg i en eventuell sak, sier Vigdis Svennungsen, senioradvokat i NAF Advokat, som er NAFs advokatkontor.

Endrer teksten

Når Motor forelegger kritikken fra Forbrukerrådet til Bertel O. Steen, reagerer selskapet med å si at de umiddelbart skal endre annonsene sine.

I en kort epost skriver kommunikasjonsdirektør Anders Rikter dette:

– Nye bestemmelser i forbrukerkjøpsloven trådte i kraft ved nyttår. I lys av dette, samt innspillene fra Forbrukerrådet nå, har vi umiddelbart endret tekster og rutiner, blant annet fjernet punktet om redusert reklamasjonsrett fra alle våre Outlet-annonser.

Når Motor sjekker fem timer senere etter uttalelsen kommer fra Rikter, ser vi at det kun er de to ordene «redusert reklamasjonsrettighet» som ser ut til å være fjernet fra de ni annonsene vi sjekket.