– Det er ikke lenger lov å selge biler slik, sier Thomas
Iversen, forbrukerjurist i Forbrukerrådet, når Motor viser ham annonsene til
selskapet.
Alle bilannonsene ved Bertel O. Steens «outlet»-utsalg som
Motor har gått gjennom, har standardtekst om at bilene selges uten garanti og tilstandsrapport – og med
redusert reklamasjonsmulighet.
Forbudt
Fra
årsskiftet ble det forbudt å selge biler med generelle forbehold som at
den selges «som den er», «som den står», eller med det engelske «as is».
Men på bilkjempens «outlet»-avdelinger selges
imidlertid bilene med reduserte rettigheter.
I samtlige annonser skriver Bertel O. Steen at de har
begrenset kunnskap og historikk på bilene de selger, og at de selges «uten
garanti og tilstandsrapport, og med redusert reklamasjonsmulighet».
Annonse
– Begrenset kunnskap
I tillegg har annonsene denne teksten:
«Vi har begrenset kunnskap om bilene, og bilene vi har
for salg har kostnader tilknyttet reparasjoner og vedlikehold i en
størrelsesorden som ligger over hva det koster å vedlikeholde en ordinær
bruktbil.
Dette er av forskjellige årsaker. Blant annet bruk, kosmetiske
skavanker og slitasje. Bilene du kjøper er derfor fordelaktig priset i forhold
til markedet. Bilene er brukt, slitt og billig. Vi har begrenset kunnskap og
historikk rundt våre Outlet-biler, og derfor selges de til en hyggelig pris.
Vi
kan ikke garantere for at bilen ikke har feil og mangler ».
Bertel O. Steen har fått juridisk hjelp til å utforme
disse bilannonsene.
Da Svein Olav Aastrup-Leithe fra Øygarden utenfor Bergen
forleden kikket på bruktbil til datteren sin, ble han skeptisk da han så
forbeholdene i Bertel O. Steens bilannonser.
Han sendte derfor en epost, og
fikk dette svaret fra en av Bertel O. Steens bilselgere:
– Vi har en jurist i selskapet som går igjennom og
godkjenner disse tekstene, svarte bilselgeren på henvendelsen fra Aastrup-Leithe.
Overfor Motor bekrefter kommunikasjonsdirektør
Anders Rikter at de får jusshjelp til å skrive annonsene.
– Den generelle malen på annonser er gjennomgått med
jurister, skriver Rikter.
Annonse
Nyere bruktbiler
Det er til dels eldre bruktbiler som selges fra «Outlet»-avdelingene
til Bertel O. Steen. Men det er flere unntak.
Motor har funnet flere biler som selges med disse
forbeholdene, selv om de er under fem år gamle.
En av bilene, en DS7, er bare tre år gammel, og har gått
bare 34.000 kilometer. Likevel selges den med dårligere
reklamasjonsrettigheter.
Men hva innebærer «redusert reklamasjonsmulighet»?
Vi har spurt flere selgere hos Bertel O. Steen. En av
dem svarer dette:
– Redusert reklamasjonsmulighet betyr at du som kjøper
vet at vi har begrenset kunnskap om bilen, og at vi ikke har noe
tilstandsrapport av bilen, skriver selgeren.
Kommunikasjonsdirektør Anders Rikter i Bertel O. Steen
svarer dette når vi spør hva redusert reklamasjonsrett innebærer:
– Det er større risiko for en kunde å kjøpe en slik bil,
noe vi opplyser om.
På spørsmål om hvorfor en tre år gammel bil selges med
redusert reklamasjonsrett, svarer Rikter at denne bilen har kosmetiske merker
og slitasje som ikke er utbedret.
Sterkt kritisk
Forbrukerrådet er sterkt kritisk til annonsetekstene som
står i alle annonsene Motor har gått gjennom.
– Disse generelle forbeholdene er etter mitt syn i strid
med de nye reglene i forbrukerkjøpsloven, sier forbrukerjurist Thomas Iversen.
Han mener Bertel O. Steen med de generelle forbeholdene i
praksis fortsatt selger bilene slik de står.
– Ja. Det er nettopp det Bertel O. Steen gjør her. Men en
næringsdrivende selger kan ikke holde seg aktivt uvitende i så stort omfang at
de i praksis blir fri for alt ansvar. Det er ikke slik forbrukerkjøpsloven er
bygd opp.
Annonse
– Økt konfliktfare
Iversen er blant annet kritisk til at bilkjempen bevisst dropper
tilstandsrapport på bruktbilene de selger.
– Det øker faren for konflikt og skuffelse i ettertid. Våre
undersøkelser viser at sjansen for konflikt synker dersom det foreligger
tilstandsrapport.
Samtidig mener han at grepet til Bertel O. Steen fører
til at færre velger å klage.
– Ja, det er ingen tvil om at denne typen formuleringer
vil føre til færre reklamasjoner. Det er derfor lovgiver har valgt å regulere
slike generelle forbehold og ansvarsfraskrivelser. Det ville åpenbart vært mye
bedre om Bertel O. Steen tok en enkel tilstandsrapport på bilen.
«Ugyldige i en konflikt»
Både Forbrukerrådet og NAF mener at standardteksten og
spesielt forbeholdene vil kjennes ugyldige dersom en kundekonflikt havner i
retten.
– Det er etter forbrukerkjøpsloven ikke mulig å avtale
seg bort fra den generelle reklamasjonsadgangen etter forbrukerkjøpsloven, sier
Thomas Iversen.
– Dette vil ikke stå seg i en eventuell sak, sier Vigdis
Svennungsen, senioradvokat i NAF Advokat, som er NAFs advokatkontor.
Annonse
Endrer teksten
Når Motor forelegger kritikken fra Forbrukerrådet til
Bertel O. Steen, reagerer selskapet med å si at de umiddelbart skal endre annonsene sine.
I en kort epost skriver kommunikasjonsdirektør Anders Rikter dette:
– Nye bestemmelser i forbrukerkjøpsloven trådte i kraft
ved nyttår. I lys av dette, samt innspillene fra Forbrukerrådet nå, har vi
umiddelbart endret tekster og rutiner, blant annet fjernet punktet om redusert
reklamasjonsrett fra alle våre Outlet-annonser.
Når Motor sjekker fem timer senere etter uttalelsen kommer fra Rikter, ser vi at det kun er de to ordene «redusert reklamasjonsrettighet» som ser ut til å være fjernet fra de ni annonsene vi sjekket.