Landets nest største bilforhandler Bertel
O. Steen er ikke alene om å selge biler uten å ta tilstandsrapporter, og
med reduserte forbrukerrettigheter.
En gjennomgang Motor har gjort, viser at flere andre,
blant annet en annen av landets største bilforhandlere, Birger N. Haug, også
dropper tilstandsrapporter på bilene de selger på såkalt «outlet».
Kundene får dessuten beskjed om at de har reduserte
muligheter for å reklamere.
– Det er få forhold som vil kunne utgjøre mangler ved
slike biler, hevder Espen Hovde, salgsdirektør for bruktbil i Birger N. Haug.
Forbrukermyndighetene mener det dermed ikke lenger er lov å bruke formuleringen i markedsføringen, inkludert i bilannonsene.
Det er Birger N. Haug ikke enig i.
Oppsiktsvekkende
I en oppsiktsvekkende epost han har sendt Motor, trekker
Hovde frem en rekke forhold som han får motbør på, både fra egen
bransjeorganisasjon og fra forbrukermyndighetene.
Birger N. Haug mener blant annet det er for dyrt å ta tilstandsrapporter.
– Tilstandsrapporter er relativt sett kostbart, sett i
forhold utsalgsprisen på de bilene vi selger i de lavere prisklasser, sier Hovde
Birger N. Haug er blant landets største bilforhandlere,
med syv bilhus i og rundt Oslo. De selger årlig mellom 4000 og 5000 bruktbiler,
i tillegg til et stort antall nye biler.
Bilforhandleren er også Norges største Nissan-forhandler.
Norges Bilbransjeforbund er ikke enig med Birger N. Haug.
– Bilbransjeforbundet mener at man skal opptre seriøst og
profesjonelt også i annonser, og selvsagt følge de lover og regler som finnes. Vi
oppfordrer alltid til å benytte tilstandsrapport. Da kan man liste opp avvik
fra forventbar stand i denne, noe som vil tilfredsstille forbrukerkjøpsloven,
sier Egil Steinsland, kommunikasjonssjef i Norges Bilbransjeforbund, og legger
til:
– Tilstandsrapport er bra for kunden og for forhandleren.
– Skjevt bilde
Birger N. Haug mener derimot tilstandsrapporter kan gi et
feilaktig og skjevt bilde av tilstanden, fordi det er et begrenset antall forhold
som sjekkes.
– Det er ingen test i verden som kan ramse opp alle de
forhold som det er sannsynlig kan skje med en gammel slitt bil. Da vil testen
koste langt mer enn bilen, hevder salgsdirektør Espen Hovde i Birger N. Haug.
Han viser til at de har betydelig erfaring med å selge
biler på såkalt «outlet».
– Konfliktnivået er lavt, faktisk svært mye lavere enn på
normalt salg.
Annonse
– Ikke forbudt
NAF har sammen med Forbrukerrådet i mange år vært
tydelige på at bruktbiler bør ha tilstandsrapport. Salgsdirektøren i Birger N.
Haug antyder at NAF mener dette for å tjene penger.
– Vi deler ikke Forbrukerrådet og NAF sine oppfatninger
om at tester fører til lavere konfliktnivå, snarere tvert imot. Men vi selger
jo heller ikke tester slik NAF gjør.
Den forbrukerkjøpsloven som kom fra nyttår, tolkes ulikt av Birger N. Haug enn den gjør av Bilbransjeforbundet, NAF og Forbrukerrådet.
– Det foreligger ingen forbud mot å skrive at ting
«selges som den er» i en annonse. Det at man fjerner en bestemmelse som inneholder
begrepet og hvor dette har et juridisk innhold, innebærer ikke at det ikke er
tillatt å bruke begrepet, sier Hovde.
Kritisk
I sitt «outlet»-konsept selger Birger N. Haug biler med
formuleringen om at kjøperne av disse bilene har reduserte muligheter for å nå
frem med reklamasjoner.
Salgsdirektøren hos Birger N. Haug mener det heller
ikke er en plikt å sette i stand biler før man selger dem videre.
– Det er fortsatt anledning til å selge også defekte
biler. Begrepet «som det er» er et godt etablert begrep, sier han.
Norges Bilbransjeforbund er kritisk til praksisen om å
selge biler med reduserte rettigheter.
– Det er også misvisende å gjøre det. Kundene har uansett
den samme retten til å reklamere, påpeker kommunikasjonssjef Egil Steinsland.