Det blir rett som det er sagt litt spøkefullt at moderne biler er datamaskiner på hjul. Men det er ingen overdrivelse, snarere tvertimot.
Biler som utvikles i dag er nemlig i realiteten komplekse datasystemer, der det er kritisk at de ulike funksjonene er sikre og virker som de skal. Mange bilprodusenter har slitt med å tilpasse seg hastigheten og omfanget av retningsendringen industrien gjennomgår.
Data som nøkkel
Før dreide det seg i hovedsak om å produsere og vedlikeholde mekanisk-baserte kjøretøy.
Nå handler det om produksjon og vedlikehold av kjøretøy – og såkalte mobilitetsløsninger, der mekaniske og elektroniske komponenter er integrert med overliggende nett-tilkoblet operativsystem og programvare.
Underleverandørene til bilindustrien står i frontlinjen når det gjelder denne utviklingen og fremst av dem er alle verdens største leverandør til bilproduksjon: tyske Robert Bosch AG.
Når Bosch nå inngår en samarbeidsavtale med teknologi-mastodonten, er det etter eget utsagn med mål om å sømløst integrere «bil og sky» (sic!), altså kjøretøyet og de enorme mengder data, samt programvareoppdateringer, som bilens systemer til enhver tid er avhengige av å ha tilgang til.
Dette er data og oppdateringer som i stadig større grad er tilgjengelig nettopp i skyen (som rent fysisk er et stort antall dataservere som bare de innvidde vet hvor befinner seg).
For å nå målet skal de to partnerne utvikle en kjøretøyplattform som vil være en produktarkitektur «definert av programvare».
Etter planen skal den nye plattformen benyttes i prototyper på kommende biler allerede i år.
– Bosch oppdaterer allerede programvare i biler trådløst og på en sikker måte i dag, sier Markus Heyn, styremedlem hos Robert Bosch GmbH.
– Med en omfattende plattform for programvaredefinerte biler, vil vi i større grad gjøre det mulig for bilprodusenter å utvikle nye funksjoner og få dem raskere ut på veien, sier Heyn.
Fra Microsofts perspektiv er ideen at avansert og pålitelig programvare er en nøkkelfaktor for å være konkurransedyktig for en bilprodusent.
Det vil derfor være avgjørende å være raskt ute med ny og forbedret funksjonalitet, noe skyløsningene fra teknologigiganten skal muliggjøre.
Annonse
Som på mobilen
Den nye plattformen vil derfor være basert på skyløsningene i Microsoft Azure (som bilprodusenten Volkswagen også har inngått avtale om å benytte seg av), og vil innlemme programvaremoduler fra Bosch. Det vil ifølge partnerne gjøre det mulig å utvikle og laste ned programvare til kontrollenhetene og kjøretøyets datamaskiner.
– Slik legger vi forholdene til rette for at trådløse oppdateringer skal fungere like smidig og effektivt på kjøretøy som de gjør på smarttelefoner, sier Markus Heyn.
Samarbeidet skal gjøre det mulig å forenkle og akselerere utviklingen og distribusjonen av programvare og ny funksjonalitet gjennom bilens levetid og i samsvar med bilens kvalitetsstandarder.
«Et ytterligere fokus i samarbeidet vil være på utvikling av verktøy som øker effektiviteten i programvareutviklingsprosessen. Dette vil igjen drive innovasjon og redusere utviklingskostnader for kjøretøyprogramvare i og på tvers av organisasjoner. For bilførere vil plattformen bety raskere tilgang til nye funksjoner og digitale tjenester», heter i uttalelsen fra Bosch.