Introduksjonen av Volkswagen ID.3 har avdekket svakheter ved konsernets programvare.
Dagens ID.3 eiere er blitt informert om at en del funksjoner vil bli koblet på i etterkant, men mange har også opplevd nye, og ukjente problemer knyttet til bilens elektronikk.
Nå har styret i konsernet bestemt at 27 milliarder euro skal øremerkes arbeidet med programvaren de kommende fem årene.
Verdensledende
– I framtiden vil det være avgjørende å nå en ledende posisjon innen programvare for å møte folks behov for individuell, bærekraftig og fullt tilkoblet mobilitet i fremtiden. Derfor har vi doblet investeringene til dette, sier Herbert Diess, administrerende direktør i Volkswagen-konsernet.
– Etter at vi tidlig staket ut kursen mot en batterielektrisk fremtid, er vi nå verdensledende med våre elektriske plattformer og et bredt spekter av elektriske biler, sir han videre.
Totalt vil Volkswagen i denne femårsperioden investere 73 milliarder euro på helelektriske biler og ladehybrider – i tillegg til teknologi-delen.
Satsingen på de helelektriske modellene vil utgjøre 35 milliarder av disse. 11 millarder er øremerket utviklingen av eksisterende hybridmodeller.
Kutte ned
– Styret og representantskapet har satt hjørnesteinene for å sikre konsernets fremtidige suksess. Tatt i betraktning de enorme utfordringene vi står overfor i de kommende årene, er vårt økonomiske grunnlag veldig solid, sier styreleder Hans Dieter Pötsch.
Planene fra Volkswagen er basert på en forventning om at verdensøkonomien vil ha en moderat vekst de neste fem årene. For å balansere økonomien i satsingen, vil også konsernet kutte ned i administrasjonen og optimalisere modellutvalget.
Annonse
70 helelektriske
Det siste innebærer at mindre etterspurte modeller eller motorvarianter fases ut i ulik grad.
Volkswagen var den første bilprodusenten som forpliktet seg til Paris-avtalen, med mål om å bli klimanøytral innen 2050. I løpet av de neste ti årene vil konsernet lansere rundt 70 helelektriske modeller innen 2030.
I tillegg er det planlagt rundt 60 hybrider innen utgangen av tiåret, hvorav litt over halvparten allerede blir produsert i dag.