GIKK LENGST: Luksusmodellene Mercedes-Benz EQS 45+ (foran) og EQS 580 4MATIC på vei over Dovre, men heller ikke disse klarer rekkevidde-anslaget.Foto: TOMM W. CHRISTIANSEN
Grått, norsk sommervær betyr trøbbel for elbilene. I Motor og NAFs rekkeviddetest var det godt under halvparten av bilene som klarte WLTP-rekkevidden. Kinesiske Hongqi skuffet aller mest.
31 biler ble kjørt i rekkeviddetest. Bare 10 biler gikk så langt som WLTP-målingene antydet.
Med skiftende vær, spredte regnbyger og mellom 7 og 15 grader ble rekkevidden langt unna de sommernoteringene vi har hatt tidligere.
De to siste årene har vi kjørt 50 biler i sommertestene. Bare tre av bilene gikk kortere enn WLTP-rekkevidden i de to testene. Men denne gang ble resultatene altså dramatisk mye dårligere.
De to Mercedes-modellene EQS 450+ og EQS 580 4MATIC har WLTP på henholdsvis 711 og 645 km, men var ikke i nærheten av de tallene. På grunn av problemer med å lese av eksakt rekkevidde i displayet på disse modellene når de kjøres helt tomme for strøm, må vi komme tilbake med de nøyaktige tallene så raskt de er klare. De foreløpige tallene er 620 km for EQS 450+ og 596 km for EQS 580 4MATIC.
Under ser du hva de to i EQS 450+ hadde å si etter turen:
Rekkevidderekorden tilhører dermed fortsatt Tesla Model 3 på 654,9 km fra i fjor sommer.
Noen biler som imponerte: Tesla Model Y (2021-modellen) gikk over 7 prosent over WLTP, mens de to BMW-modellene i4 M50 og i4 eDrive40 stanset en liten bit over WLTP-anslaget.
Slik er slutt-tallene for bilene (oppdateres fortløpende):
Bil
WLTP (rekkevidde/forbruk)
Stopp
Avvik
550 km
500 km
Mercedes-Benz EQS 450+
711 km/ukjent
620 km/17,5
–12,80 %
71 km/17,5
136 km/17,3
Mercedes-Benz EQS 580 4MATIC
647 km/ukjent
596 km/18,5
–7,88 %
49 km/17,9
112 km/17,8
BMW iX xDrive50
591 km/21,4 kWh
568,5 km/19,0
–3,81 %
0 km/19,0
85 km/18,7
BMW i4 eDrive40
565 km/16,9 kWh
583,6 km/14,3
3,29 %
11 km/14,2
63 km/14,1
Kia EV6 RWD
528 km/16,5 kWh
500,2 km/14,8
–5,27 %
–
0 km/15,2
Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC
518 km/ukjent
443 km/20,7
–14,48 %
–
–
Polestar 2 LR Single Motor
517 km/17,8 kWh*
520,6 km/14,7
0,70 %
–
17 km/14,6
Tesla Model Y LR Dual Motor
507 km/16.9 kWh
545 km/13,2
7,50 %
–
35 km/13,2
Ford Mustang Mach-E GT
500 km/20,0 kWh
436,6 km/21,1
–12,68 %
–
–
NIO ES8
500 km/21,5 kWh
443,6 km/17,7
–11,28 %
–
–
Audi e-tron Q4 40
498 km/18,1 kWh
460,9 km/16,1
–7,45 %
–
–
BMW i4 M50
497 km/19,0 kWh
521,1 km/16,1
4,85 %
–
2 km/15,9
Skoda Enyaq Coupe RS
491 km/17,8 kWh
497 km/14,9
1,22 %
–
–
Kia EV6 4WD
484 km/18.0 kWh
459,2 km/17,0
–5,12 %
–
–
Hyundai Ioniq 5 RWD
481 km/16,8 kWh
446 km/14,9
–7,28 %
–
–
Skoda Enyaq iV80X
481 km/18,2 kWh
446 km/16,8
–7,28 %
–
–
Polestar 2 LR Dual Motor
477 km/19,8 kWh*
446,6 km/17,1
–6,37 %
–
–
VW ID.5 GTX
473 km/18,7 kWh
453 km/16,9
–4,23 %
–
–
Xpeng P7
470 km/19,4 kWh
436 km/16,6
–7,23 %
–
–
VW ID.4 GTX
466 km/18,9 kWh
428 km/17,5
–8,15 %
–
–
Hongqi EHS-9
465 km/22,0 kWh
371 km/ukjent
–20,22 %
–
–
Audi e-tron Q4 50 quattro
459 km/19,3 kWh
459,6 km/16,6
0,13 %
–
–
MG ZS Long Range
440 km/17,8 kWh
443 km/15,0
0,68 %
–
–
Volvo C40 Recharge
437 km/21,1 kWh
418,7 km/18,1
–4,19 %
–
–
Renault Mégane E-tech
428 km/17,1 kWh
413 km/14,0
–3,50 %
–
–
Cupra Born
424 km/15,5 kWh
376,0 km/14,8
–11,32 %
–
–
Porsche Taycan 4 Cross Turismo
412 km/25,0 kWh
403 km/21,7
–2,18 %
–
–
Mercedes-Benz EQB 350 4MATIC
407 km/ikke oppgitt
411 km/16,3
0,98 %
–
–
BMW iX xDrive40
400 km/20,8 kWh
399,4 km/17,6
–0,15 %
–
–
BYD Tang
400 km/21,6 kWh
407,6 km/ukjent
1,90 %
–
–
Maxus Euniq6
354 km/21,0 kWh
388,4 km/17,6
9,72 %
–
–
Temperatur
14 c (start)
10 c
11 c
Høyde (m.o.h.)
6 m (start)
460 m
273 m
PS: Det er en oversikt lengre ned i saken med utstyrssspesifikasjoner, dekkdimensjon, batteristørrelse osv. * = middelverdi i oppgitt intervall. Vær obs på at Xpeng P7 og BYD Tang rapporterer forbruk for hver 50 km, de andre gjør det for hele distansen.
…og her er passeringene underveis:
Bil
450 km
400 km
350 km
300 km
250 km
200 km
150 km
100 km
50 km
Mercedes-Benz EQS 450+
143 km/18,5
211 km/18,0
270 km/18,2
391 km/16,7
455 km/16,5
496 km/17,0
527 km/17,5
554 km/20,9
652 km/18,1
Mercedes-Benz EQS 580 4MATIC
117 km/19,1
178 km/18,8
228 km/19,2
334 km/17,7
393 km/17,5
429 km/18,2
461 km/18,5
483 km/22,5
574 km/20,0
BMW iX xDrive50
76 km/19,9
136 km/19,6
148 km/20,3
279 km/18,8
335 km/18,8
382 km/19,1
415 km/19,8
382 km/23,4
508 km/20,2
BMW i4 eDrive40
93 km/14,8
164 km/14,8
146 km/15,2
271 km/14,1
339 km/14,0
381 km/14,2
442 km/14,8
415 km/17,8
459 km/15,1
Kia EV6 RWD
17 km/15,7
77 km/15,4
121 km/15,8
211 km/14,8
265 km/14,6
316 km/14,8
361 km/14,7
399 km/16,9
458 km/14,4
Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC
–
27 km/20,9
67 km/21,6
152 km/20,4
211 km/20,3
257 km/20,5
294 km/21,1
320 km/24,8
387 km/22,8
Polestar 2 LR Single Motor
30 km/15,7
75 km/15,4
110 km/15,7
180 km/14,7
220 km/14,5
260 km/14,8
300 km/15,1
330 km/17,8
390 km/15,7
Tesla Model Y LR Dual Motor
57 km/14,0
114 km/13,8
150 km/14,3
228 km/13,0
275 km/13,1
363 km/13,1
363 km/13,4
363 km/16,1
455 km/13,6
Ford Mustang Mach-E GT
–
9 km/21,0
42 km/21,0
122 km/20,0
175 km/20,0
224 km/20,0
269 km/20,0
306 km/22,0
387 km/19,0
NIO ES8
–
37 km/21,8
83 km/24,1
168 km/19,0
233 km/17,7
286 km/15,7
340 km/19,9
377 km/23,2
448 km/18,3
Audi e-tron Q4 40
0 km/16,4
50 km/16,1
68 km/16,4
190 km/15,2
246 km/15,0
296 km/15,1
351 km/15,4
321 km/18,2
445 km/17,6
BMW i4 M50
18 km/17,1
90 km/16,8
82 km/17,5
192 km/16,2
250 km/16,2
310 km/16,4
413 km/16,8
360 km/20,3
424 km/17,6
Skoda Enyaq Coupe RS
0 km/16,1
79 km/15,8
64 km/16,3
199 km/15,1
251 km/15,1
293 km/15,3
325 km/15,8
313 km/19,1
430 km/15,8
Kia EV6 4WD
0 km/17,0
42 km/16,8
81 km/17,1
157 km/16,0
206 km/15,9
254 km/16,0
290 km/16,5
325 km/19,5
394 km/16,6
Hyundai Ioniq 5 RWD
0 km/15,1
49 km/14,8
90 km/15,1
172 km/14,1
224 km/13,8
273 km/13,7
319 km/13,7
349 km/17,2
406 km/14,4
Skoda Enyaq iV80X
–
52 km/16,7
55 km/17,1
178 km/15,9
233 km/15,8
283 km/15,9
326 km/16,3
322 km/19,7
418 km/16,9
Polestar 2 LR Dual Motor
–
45 km/16,9
75 km/17,4
140 km/16,3
180 km/16,2
220 km/16,3
260 km/16,9
290 km/20,0
360 km/17,3
VW ID.5 GTX
0 km/16,9
68 km/16,5
61 km/17,0
189 km/15,7
249 km/15,6
289 km/15,8
315 km/16,4
316 km/20,1
429 km/16,7
Xpeng P7
–
41 km/17,4
88 km/25,4
166 km/16,6
221 km/15,7
269 km/15,7
381 km/16,1
352 km/20,5
417 km/17,5
VW ID.4 GTX
–
17 km/17,5
36 km/18,1
148 km/16,9
205 km/16,8
246 km/17,1
290 km/17,5
293 km/20,9
390 km/17,8
Hongqi EHS-9
–
–
Ikke oppgitt/23,1
97 km/21,5
163 km/21,3
210 km/21,6
248 km/22,2
260 km /25,9
347 km/22,2
Audi e-tron Q4 50 quattro
0 km/16,5
54 km/16,2
71 km/16,7
184 km/15,6
250 km/15,5
296 km/15,9
334 km/16,6
288 km/19,8
400 km/17,5
MG ZS Long Range
–
35 km/15,0
69 km/15,2
176 km/14,3
231 km/14,2
272 km/14,3
308 km/14,7
321 km/17,0
396 km/14,6
Volvo C40 Recharge
–
10 km/18,4
35 km/19,0
120 km/17,8
180 km/17,7
230 km/18,0
270 km/18,6
280 km/21,9
370 km/20,3
Renault Mégane E-tech
–
Ukjent/14,2
34 km/15,0
113 km/14,3
168 km/14,3
216 km/14,6
260 km/15,0
246 km/17,1
369 km/14,9
Cupra Born
–
–
5 km/15,1
90 km/14,2
153 km/14,0
200 km/14,3
246 km/14,6
256 km/16,8
346 km/14,8
Porsche Taycan 4 Cross Turismo
–
0 km/21,7
33 km/22,0
116 km/20,7
170 km/20,8
182 km/21,4
214 km/22,3
244 km/25,9
313 km/22,7
Mercedes-Benz EQB 350 4MATIC
–
10 km/16.2
46 km/16,8
124 km/15,7
174 km/15,6
216 km/15,9
249 km/16,7
279 km/20,1
347 km/17,6
BMW iX xDrive40
–
–
23 km/18,4
111 km/17,1
171 km/17,0
217 km/17,2
253 km/17,7
226 km/21,7
339 km/18,7
BYD Tang
–
3 km/17,4
33 km/29,9
113 km/22,9
176 km/20,5
234 km/19,4
288 km/13,5
302 km/27,1
380 km/21,6
Maxus Euniq6
–
–
23 km/18,2
105 km/17,1
161 km/17,0
205 km/17,0
247 km/17,3
270 km/20,2
340 km/17,5
Temperatur
8 c
7 c
7 c
12 c
15 c
14 c
13 c
9 c
12 c
Høyde (m.o.h.)
1059 m
795 m
940 m
309 m
196 m
178 m
143 m
550 m
172 m
Noen praktiske detaljer:Maxus Euniq6 SUV kjørte med korte pauser, fordi trip-telleren nullstilles dersom den blir stående for lenge, Polestar 2 LR Dual Motor hadde et forlenget første stopp (ved Gjøvik). Bilene hadde tre obligatoriske stopp med 10 minutters pause – på Gjøvik, Vinstra og Dombås.
Vi kjørte vår faste rute med ganske gjennomsnittlig norsk langkjøring: en sløyfe gjennom Oslo, opp Rv4 til Gjøvik, og etter hvert E6 nordover forbi Lillehammer, Ringebu, Dombås og Hjerkinn før vi svinger mot Folldal og tilbake til Ringebu.
Biler med mer på batteriet gikk løs på en ny tur rundt Dovre – til høyspenningsbatteriet var bunnskrapt, og bilen ble plukket opp av SOS Veihjelp.
Dessverre var ikke været det beste. Det gikk noen regnbyger, men temperaturen var 13–14 grader i første del av testen – og det var tørr vei på om lag halvparten av de første 200 km på teststrekningen. Men det ble kaldere og våtere etter hvert.
For eksempel: På den ene Polestar 2-modellen spratt forbruket fra drøyt 15 kWh/100 til over 16 da det kom en kraftig regnskur mens bilen gikk en flat strekning.
Rekkevidde er en avgjørende faktor ved bilvalget for mange av oss. Alle elbiler har fått rekkevidde og forbruk målt i en omfattende laboratorietest (WLTP) som ligger til grunn for typegodkjenningen av bilen.
Den gir en god pekepinn, men det som måles ved 23 grader i en test-lab, er noe ganske annet enn hva bilene bruker for å ta seg frem på norske veier.
Likevel var det biler som skuffet stort.
For aller første gang fikk vi prøve den kinesiske SUV-en Hongqi EHS-9, en av fem kinesiske biler i testen. Men Hongqi var lengre enn langt unna den WLTP-rekkevidden den annonseres med. Selv om bilen hadde et forbruk som lå ganske nært WLTP-anslaget på 22,0 kWh/100 km, forsvant rekkevidde som dugg for sola. Med full stopp etter 371 km var den over 20 prosent unna WLTP-tallene.
Aldri tidligere har en bil hatt så stort avvik i sommertesten.
Under ser du en liten rapport fra føreren av Hongqien:
Andre kinesiske modeller leverte derimot riktig gode tall:
Budsjettmodellen MG ZS EV kom med bedre batteripakke og gikk 443 km, hårfint bedre enn WLTP. Men enda bedre var ferske Maxus Euniq6 SUV. Den har i utgangspunktet kortest rekkevidde av alle bilene (354 km), men gikk over 388 km – nesten 10 prosent lengre enn WLTP.
Polestar 2, med forhjuls- og firehjulstrekk, var eneste bil i denne kategorien i sommer.
Sammen med nye Renault Mégane E-Tech og Cupra Born utgjorde MG en trio som har prislapp under 400.000 kroner og likevel snuser på rekkevidde nær 400 km. Cupra var den eneste som ikke klarte 400 km i denne testen.
Annonse
Ingen rekkevidde-vinner
Flere av bilene i sommertesten er definitivt ikke rekkevidde-mestere, og de er heller ikke konstruert med det for øye. Ford Mustang Mach-Ehar gjort det godt i våre tester tidligere, særlig varianten med bakhjulstrekk. Her var Ford representert med GT-utgaven – som har drøye 10 mil kortere rekkevidde, men mer av klassiske Mustang-egenskaper.
I denne testen endte den med et negativt avvik på over 12 prosent.
Også den helt nye Mercedes-AMG EQE endte langt unna WLTP, vel 17 prosent bak. Nio ES8 og nevnte Cupra Born hadde også et negativt avvik på over 10 prosent av WLTP.
Bedre rekkevidde?
Innen bilindustrien er det en tendens til at stadig flere biler får bedre rekkevidde, selv om test i norsk sommerregn antyder noe annet. Kraftigere, mer effektive batterier og lavere forbruk er stikkord som går igjen ved denne utviklingen, og den trenden vil bare forsterkes.
Når det kommer meldinger om fremtidige Mercedes-modeller som i testkjøring har klart over 100 mil, så er det biler med forbruk som ligger under halvparten av det vi finner på Mercedes-utgavene som skulle gå lengst i vår test i sommer.
Samtidig er det verdt å huske på at rekkevidde og forbruk fortløpende forbedres på mange av elbilene som allerede er på markedet. Blant bilene i denne testen har vi både Tesla Model Y og Volvo C40, begge kommer ganske snart med lengre rekkevidde og lavere forbruk.
Annonse
Fakta om bilene:
Bil
Forbruk (WLTP) kWh/100 km
Utstyrsmodell
Dekkdimensjon
Batteri brutto/netto
Mercedes-Benz EQS 450+
711 km/ikke oppgitt
Premium, AMG exterior
265/40 R21
120/107,8
Mercedes-Benz EQS 580 4MATIC
647 km/ikke oppgitt
Premium Plus, MBUX, Manufaktur
265/40 R21
120/107,8
BMW iX xDrive50
591 km/21,4 kWh
Fully Charged
275/40 R22
111,5/105,2
BMW i4 eDrive40
565 km/16,9 kWh
Fully Charged
245/45 R18 (f) – 255/45 R18 (b)
83,9/80,7
Kia EV6 RWD
528 km/16,5 kWh
Exclusive
235/55 R19
77,4/77,4
Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC
518 km/ikke oppgitt
Premium Plus, MBUX
265/40 R20 (f) – 295/35 R20 (b)
100/96,1
Polestar 2 LR Single Motor
517 km/17,8 kWh*
Plus, Pilot
245/45 R19 XL
78/75
Tesla Model Y LR Dual Motor
507 km/16.9 kWh
LR All-Wheel Drive
255/45 R19
74/NA
Ford Mustang Mach-E GT
500 km/20,0 kWh
GT
245/45 R20
99/91
NIO ES8
500 km/21,5 kWh
Signature Edition
225/50 R20 XL
100/Ikke oppgitt
Audi e-tron Q4 40
498 km/18,1 kWh
Business
235/55 R19 (f) — 255/50 R19 (b)
82/77
BMW i4 M50
497 km/19,0 kWh
Supercharged
245/40 R19 (f) – 255/45 R19 (b)
83,9/80,7
Skoda Enyaq Coupe RS
491 km/17,8 kWh
RS
235/45 R21 (f) — 255/40 R21 (b)
82/77
Kia EV6 4WD
484 km/18.0 kWh
GT Line
235/55 R19
77,4/77,4
Skoda Enyaq iV80X
481 km/16,8 kWh
Sportline
235/45 R21 (f) — 255/40 R21 (b)
82/77
Hyundai Ioniq 5 RWD
481 km/18,2 kWh
Premium
235/55 R19
Ikke oppgitt/72,6
Polestar 2 LR Dual Motor
477 km/19,8 kWh*
Plus
245/45 R19 XL
78/75
VW ID.5 GTX
473 km/18,7 kWh
Pro Performance
235/45 R21 (f) — 255/40 R21 (b)
82/77
Xpeng P7
470 km/16,7 kWh
AWD
245/45 R19
80/78
VW ID.4 GTX
466 km/18,9 kWh
Pro Limited
235/45 R21 (f) — 255/40 R21 (b)
82/77
Hongqi EHS-9
465 km/22,0 kWh
Exclusive
265/45 R21
99/90
Audi e-tron Q4 50 quattro
459 km/19,3 kWh
Business Plus
235/55 R19 (f) — 255/50 R19 (b)
82/77
MG ZS Long Range
440 km/17,8 kWh
Luxury
215/55 R17
69,9/Ikke oppgitt
Volvo C40 Recharge
437 km/21,1 kWh
Ultimate
235/45 R20 (f) – 255/40 R20 (b)
78/75
Renault Mégane E-tech
428 km/17,1 kWh
Iconic
215/45 R20
60/60
Cupra Born
424 km/15,5 kWh
First
215/50 R19
62/58
Porsche Taycan 4 Cross Turismo
412 km/25,0 kWh
Porsche code PNFHND46
265/35 ZR21 XL (f) – 305/30 ZR21 XL (b)
93,4/83,7
Mercedes-Benz EQB 350 4MATIC
407 km/ikke oppgitt
Advanced Plus, AMG exterior
235/55 R18
69,7/66,5
BMW iX xDrive40
400 km/20,8 kWh
Fully Charged
275/40 R22
76,6/71
BYD Tang
400 km/21,6 kWh
Executive
255/50 R22
Ikke oppgitt/86,4
Maxus Euniq6
354 km/21,0 kWh
Executive
235/55 R18
Ikke oppgitt/70
Ladet stemning
Etter rekkeviddetesten onsdag skal alle bilene ut i ladetest i løpet av torsdagen.
Her er målet å få svar på hvor lang tid bilen bruker på å lade til 80 prosent når den har maks 10 prosent rest og kommer til ladestolpen med varmt batteri – kort sagt det som oftest er innenfor ideale intervallet for hurtiglading.