Forbrukertilsynet meklet i fjor i hele 7500 konflikter
etter kjøp og salg. Hver tredje konflikt handler om bil og andre kjøretøy.
Basert på sin omfattende erfaring med bilkonflikter, går Forbrukertilsynet nå
ut med det mange mener er en brannfakkel:
– Vi har ikke grunnlag for å si at bilkjøperne er mindre
trygge hos bruktbilselgerne, eller mer trygge hos merkeforhandlerne, sier
underdirektør Sindre Baardsen.
Uttalelsen står i skarp kontrast til merkeforhandlernes
gjentatte budskap, om at de både er tryggere og mer seriøse enn
ikke-merkeforhandlere.
– Manglende forståelse
Hovedproblemet er ifølge Forbrukertilsynet at de
profesjonelle bilselgerne generelt har manglende forståelse for forskjellene
mellom lovfestede reklamasjonsrettigheter og garantiene som de selv gir.
De fleste profesjonelle bilselgerne selger bilene sine
med en eller annen form for garanti. Ifølge Forbrukertilsynet er disse
garantiene ofte mangelfulle.
– Mange garantier gjelder kun motoren, eller inntil et
bestemt antall kilometer, sier underdirektør Sindre Baardsen.
Dermed blir kjøpernes garantikrav ofte avslått.
– Bilselgerne har en tendens til å utelukkende forholde
seg til innholdet i garantien de har gitt, uten å ta stilling til hvilke
rettigheter bilkjøperen har etter loven. Dermed blir krav fra kjøperne ofte
avvist, sier Baardsen.
Forbrukerkjøpsloven gir god forbrukerbeskyttelse og mange
rettigheter. Feilene bilkjøperne reklamerer på, kan derfor ofte være dekket av
denne loven, uten at bilselgerne forteller om det, og uten at bilkjøperne er
bevisste på det.
– Vi erfarer dette ofte. Det er veldig mange eksempler
årlig, sier underdirektør Sindre Baardsen, og fortsetter:
– Vi har et par tusen
bilsaker årlig, hvor vi henvender oss til selgende part. Da er svaret ofte at
de avviser kjøpers krav og klage, med henvisning til at de påberopte feilene
ikke dekkes av garantien.
– Hvor ofte opplever dere slike situasjoner?
– Vi har ikke konkrete tall. Men erfaringen er at dette
skjer ofte. Det kan vi trygt si. Alle saksbehandlerne våre erfarer dette ofte.
Mister rettigheter
Bilkjøperne går dermed glipp av sine lovfestede
rettigheter.
– Hvis de ikke er bevisste på at de kan ha gode
rettigheter etter forbrukerkjøpsloven, kan de gå glipp av mye.
– Hvilke typer bilselgere gjelder dette; merkeforhandlere
eller bruktbilforhandlere, eller begge?
– Erfaringen vår tilsier at det kan gjelde alle typer
profesjonelle selgere. Vi har ikke grunnlag for å si at det er mindre trygt hos
bruktbilselgerne, eller mer trygt hos merkeforhandlerne.
Forbrukertilsynet mener bilkundene bør forvente at
bilselgerne har kunnskap om regelverket. Samtidig ser de behov for klarere
regelverk i bilhandelen.
– Forskjellene mellom garantirettighetene og lovfestede
rettigheter kunne vært tydeligere.
Det er i Forbrukertilsynets årsrapport
at bekymringene for bilkjøpernes rettigheter tas opp av tilsynet.
Også salg av bil mellom to privatpersoner har
utfordringer, påpeker Forbrukertilsynet.
I 2022 var 22 prosent av de til sammen
7500 meklingssakene hos Forbrukertilsynet mellom to privatpersoner.
– Ved bilsalg mellom private oppgir ofte selgerne at
bilene selges uten garanti. Dermed mener de at de skal bli fritatt for
reklamasjonsansvar. Men at bilen selges uten garanti, vil ikke automatisk føre
til at selger er fritatt for reklamasjonsansvar etter kjøpslovens regler,
påpeker Baardsen.
Vil ikke svare
Administrerende direktør Stig Morten Nilsen i Norges
bilbransjeforbund ønsker ikke å svare på uttalelsene til Sindre Baardsen og
Forbrukertilsynet.
Bilbransjeforbundet organiserer både merkeforhandlere og større
merkeuavhengige bilforhandlere. Nilsen påpeker at Forbrukertilsynet i sin
årsrapport ikke konkluderer hva som er tryggest for bilkjøperne.