LITEN BULK: Først etter at han tok av takboksen, så Ove Haugland den lille bulken på Kia Picantoen.Foto: PRIVAT.
Kostbar bulk:
Bilkonsern saksøkte Ove for bulk til 8000 kr
Et av landets største bilkonsern gikk til rettssak for å slippe å utbedre en liten bulk til 8000 kroner, som bilkonsernet selv mener kan repareres for bare 2–3000 kroner.
Her er historien om den lille bulken som ble til en
årelang konflikt mellom en av landets største bilforhandlere og bilkunde Ove
Haugland fra Bergen:
Sommeren 2020 kjøpte Haugland en seks år gammel Kia
Picanto av bilkonsernet Mobiles avdeling i Kristiansand. Prisen var 65.000
kroner.
Da han etter kjøpet tok av takboksen på bilen, oppdaget
han en liten bulk under et av takboks-festene. Bulken var ikke synlig med
takboksen montert.
Grep inn
Haugland reklamerte. Men Mobile, som med
milliardomsetning og 33 merkeforhandlere er et av landets aller største
bilkonsern, avslo raskt reklamasjonen.
Da Haugland klaget til Forbrukerrådet, grep Mobiles
eneeier Ole Grangaard personlig inn.
– For å unngå unødvendig ressursbruk, vil vi presisere at
vårt standpunkt er endelig, skrev Grangaard i et brev til Forbrukerrådet.
Annonse
Fikk medhold
Ove Haugland ble sjokkert over bilkonsernets
kundebehandling.
– Svaret fra Grangaard til Forbrukerrådet gjenspeiler
godt hvordan Mobile har møtt meg. De kunne løst saken raskt, men ville ikke
komme meg i møte på noen måte, forteller han til Motor.
Haugland tok reklamasjonen videre til
Forbrukerklageutvalget, som avgjør konflikter etter blant annet bilhandel når
Forbrukerrådet, nå Forbrukertilsynet, ikke greier å mekle til enighet.
I Forbrukerklageutvalget fikk Haugland fullt medhold.
– Bulken er en skade som en profesjonell bilselger burde
kjent til, skriver Forbrukerklageutvalget i sitt vedtak.
De konkluderer med at
Haugland burde blitt informert om bulken, som han selv ikke oppdaget fordi det
ene takboks-festet var montert over bulken.
Forbrukerklageutvalget vedtok at Mobile må dekke
utbedring av bulken, som ifølge en annen merkeforhandler koster 8000 kroner.
Forbrukerklageutvalget skal være en enkel og
kostnadsbesparende løsning for å avgjøre konflikter mellom selgere og kjøpere.
Men vedtakene kan ankes inn for tingretten, ved å ta ut
stevning.
Det var nettopp det Mobile gjorde i denne saken. I stedet
for å godta Forbrukerklageutvalgets vedtak og betale ut de 8000 kronene,
engasjerte Mobiles eneeier Ole Grangaard advokat og saksøkte kunden sin med en
omfattende stevning for tingretten.
Det hører også med til historien at det var Grangaard
selv som kjøpte inn Kiaen.
Grangaard leder et milliardkonsern, men i ledige
stunder saumfarer han bruktbilmarkedet og kjøper opp biler fra privatpersoner.
Annonse
Måtte frakte bilen
I vinter ble tvisten om den lille bulken behandlet i
Agder tingrett i Kristiansand. Haugland og hans advokat måtte reise fra Bergen.
Mobiles eneeier Ole Grangaard og hans advokat reiste fra Østlandet.
I tillegg krevde Mobile at bilen måtte tas med til
rettssaken. Bilen måtte derfor fraktes Hallingdal-Kristiansand tur/retur, fordi den
nå er eid av Hauglands datter, som bor der.
I forkant av rettssaken hadde Mobiles advokat Rune Gaustad
utarbeidet en dokumentsamling for tingretten på hele 166 sider om den lille
bulken.
Mobiles advokat hevdet i retten at den lille bulken av
kosmetisk karakter har stor prinsipiell betydning, fordi bulken handler om hvor
langt selgers undersøkelsesplikt strekker seg. Mobiles advokat hevder også at
selger ikke har undersøkelsesplikt av bruktbiler forut for videresalg, ifølge
tingrettsdommen.
Medhold i tingretten
Men heller ikke i Agder tingrett vant bilkonsernet frem.
Agder tingrett har dømt Mobile til å dekke utbedring av bulken.
Tingretten mener bilkonsernet burde oppdaget bulken da de etter oppkjøpet av
bilen gikk over den. De påpeker også at bilen ble markedsført som en «pen» bil,
som var «pent holdt».
Mobile betalte likevel ikke ut de 8000 kronene innen
tingrettens frist. Ove Hauglands advokat måtte true med tvangsinndrivelse før
pengene omsider kom på Hauglands konto.
Konflikten er nå løst for Haugland. Men det har skjedd
etter stor ressursbruk, både for ham, bilkonsernet Mobile – og for samfunnet.
Annonse
– Kjempet en kamp
Ove Haugland tør ikke selv å tenke på all tiden han har
brukt på den lille bulken, fra han først reklamerte til nå – tre år senere.
– Vurderte du selv å gi deg underveis?
– Ja, jeg vurderte det. Men jeg føler jeg har kjempet en
kamp for mange forbrukere. Jeg håper Mobile og bilbransjen lærer av denne
saken.
Dyr bulk
Motor har innhentet omkostningsoppgavene for
tingrettsbehandlingen til de to advokatene. Disse viser at Mobiles advokat Rune
Gaustad har fakturert 96.000 kroner for 36 timers arbeid, mens Hauglands
advokat har fakturert langt under halvparten så mye, 38.000 kroner. Begge beløpene
er uten moms.
I tillegg kommer tingrettens egne utgifter på anslagsvis
ca. 20.000 kroner, ifølge tingretten selv.
På toppen kommer alle timene både bilkjøperen og
bilforhandleren har brukt, samt saksbehandlerne som har jobbet med saken hos
Forbrukerrådet og Forbrukerklageutvalget.
Annonse
– Prinsipiell sak
Mobile forsvarer både ressursbruken, og at de valgte å
ikke aksepterte Hauglands krav, og heller ikke vedtaket til Forbrukerklageutvalget.
Mobile mener bulken og kundens krav har flere
prinsipielle sider. Bilkonsernets eneeier Ole Grangaard går så langt som å si
at dommen fra tingretten vil gjøre det både dyrt og vanskelig å selge bruktbil.
Selv om Ove Haugland vant konflikten mot Mobile, ville rettsreglene
for forbrukertvister normalt gjort at han hadde gått på en økonomisk smell.
Reglene for idømmelse av sakskostnader i saker hvor det
er konflikt om små pengebeløp, under 250.000 kroner, gjør at Haugland kun får
dekket totalt 14.000 kroner av utgiftene han selv har hatt, og for advokathjelpen
han fikk.
I realiteten har saken kostet ham det mangedobbelte, bare
i reelle utlegg.
Annonse
– Meningsløst
Reglene er til for å beskytte først og fremst forbrukere
som taper. I denne saken får reglene paradoksalt motsatt effekt.
Tingretten kunne imidlertid brukt en unntaksbestemmelse i
lovverket om at Mobile skulle dekket alle Hauglands kostnader. Det valgte
tingretten å ikke gjøre.
Det er Hauglands advokat kritisk til.
– Det er fullstendig meningsløst at tingretten ikke
benytter muligheten loven gir, til å gi Mobile en skikkelig smekk og lærepenge
ved å pålegge dem alle omkostninger i saken. Denne saken har vært misbruk av
domstolene, sier Hauglands advokat, NAF-advokat Per Albert Sætersdal til Motor.
Det er domstolleder og sorenskriver Robert Versland ved
Agder tingrett ikke enig i.
– Jeg synes sakskostnadsreglene som gjelder for småkravsaker
som denne, er et godt eksempel på et regelverk som effektivt sørger for
proporsjonalitet mellom en saks økonomiske verdi, sakskostnadene og kostnadsrisikoen,
skriver Versland i en epost til Motor.
Han mener reglene sikrer en god og rimelig tilgang til
domstolene. Sorenskriveren er heller ikke enig med Hauglands advokat om at Mobile
misbruker domstolene ved å ta bulken til tingretten.
– Det er min oppfatning at slike saker som denne ikke
belaster domstolen uforholdsmessig.
Annonse
Sjokkert
Heldigvis for Ove Haugland har forsikringsselskapet hans vært
greie, og dekket alle hans kostnader, minus en liten egenandel.
Haugland er likevel sjokkert over Mobiles opptreden,
spesielt da han under rettssaken hørte fra Mobile-eier Ole Grangaard at det
ville kostet Mobile bare 2000 kroner å utbedre bulken.
– I stedet for å reparere til den kostnaden, valgte de å
la meg som kunde og samfunnet bruke betydelige ressurser på denne saken. Det er
forkastelig og respektløst. Det virker som Mobile ikke har respekt for
enkeltkunder, forbrukerlovgivningen eller
forbrukermyndighetene.
2–3000 kr
Ole Grangaard bekrefter at bulken kunne vært reparert på
en rimelig måte.
– Jeg kan bekrefte at jeg anslo at man kunne ha utbedret
den aktuelle bulken for en kostnad i størrelsesorden 2–3000 kroner. Men det
endrer ikke det faktum at vi fastholder at bulken ikke representerer noen
mangel.
– Hva er din kommentar til Hauglands uttalelser om at
Mobile ikke har respekt for kunder, forbrukerlovgivningen eller
forbrukermyndighetene?
– Vi har selvfølgelig respekt for både enkeltkunder,
forbrukerlovgivning så vel som forbrukermyndigheter. Men det å ha respekt
innebærer nødvendigvis ikke at man alltid er enig med verken enkeltkunder,
forbrukermyndigheter eller de som håndterer lovgivningen.