– Jeg ble så overrasket over svaret jeg fikk fra merkeforhandleren.
Det var så tåpelig, og ga jo ikke mening, sier Vegard Jacobsen, sunnmøring
bosatt i Grimstad på Sørlandet.
Mini Cooperen har vært drømmebilen hans helt siden han
var 14 år. Derfor var det stort for ham, da han kjøpte en Mini Cooper som sin
aller første bil 21 år gammel.
– Jeg kjøpte den i oktober for to år siden, da bilen var
fire år gammel.
Minien har en serviceavtale helt til den er syv år
gammel, i 2025. Det innebærer blant annet oljeskift hver 30.000 kilometer,
eller annethvert år.
Omsorg
– Men jeg vil ta godt vare på den og forlenge levetiden
lengst mulig.
Bilen brukes mye til småkjøring.
– Derfor tok jeg et ekstra oljeskift sist vinter, midt
mellom oljeskiftene som dekkes av merkeforhandleren.
Det ekstra oljeskiftet betalte han selv.
– Det kostet meg 2061 kroner, inkludert bytte av filter.
En slik omsorg for bilen er noe bilentusiasten og den
biltekniske eksperten Benny Christensen i NAF liker å høre, spesielt fra den
unge generasjonen.
– Merkeforhandleren burde jo bukke og takke ham for at
han tar et slikt ekstra oljeskift, sier Christensen.
Annonse
Ingen bukking
Men da Vegard Jacobsen skulle bestille neste service i skranken
hos merkeforhandleren Bavaria i Arendal, bukket ikke mannen bak skranken.
– Han sa at på denne servicen skal det kun skiftes
bremsevæske. Jeg stusset, fordi oljeskift er jo en del av serviceavtalen. Men
han bak skranken sa da at siden indikatoren for oljeskift nylig var resatt, vil
ikke bilen be om oljeskift på denne servicen. Oljeskift vil derfor ikke bli
tatt.
Det likte ikke Jacobsen. Han har jo tross alt en
serviceavtale.
– Bavaria bør endre praksisen sin. Hvis jeg som kunde
velger å koste på bilen ekstra, for å holde den i god stand, bør ikke det føre
til at jeg ikke får det jeg har avtale om. Produsenten Mini har tydeligvis sine
retningslinjer. Men Bavaria burde håndtert dette annerledes.
– Bør belønnes
Før han tok oljeskiftet, spurte han til og med
merkeforhandleren om et ekstra oljeskift ville påvirke serviceavtalen.
– De svarte at det ville det ikke.
Oljeskiftet tok han hos NAF, fordi det var langt dyrere
hos Bavaria.
Den erfarne biltekniske konsulenten Benny Christensen i
NAF rister på hodet over Bavaria. Han er enig med Jacobsen.
– Dette synes jeg mildt sagt er spesielt, eller
beint fram tåpelig. Jeg kan ikke, med min beste velvilje forstå at Vegard har
gjort noe feil her. Snarere tvert imot. Han tar ekstra godt vare på bilen sin.
Det bør han belønnes for, ikke straffes for.
Annonse
– Sunn fornuft
Christensen mener Mini og Bavaria må ta grep.
– Her er det på sin plass med en gjennomgang av rutinene,
og kanskje en bedre opplæring av de ansatte. Det snakkes mye om gjensalg, og å
bygge lojalitet til kundene sine om dagen. Dette er et skoleeksempel på det
motsatte. Noen ganger er det lov å utvise skjønn, og bruke sunn fornuft, selv om
det kan være et lite avvik fra boka. I dette tilfellet er jo avviket bare
positivt.
– Hvor uvanlig er slike tilbakemeldinger fra
merkeforhandlere?
– Jeg har ikke hørt om liknende tilfeller. De
fleste verksteder har heldigvis noen «voksne» på jobb, som klarer å tenke selv.
Men Bavaria vil ikke ta grepene som NAF etterlyser. De
forsvarer sin håndtering.
Markedssjef Sindre Bjerga i Hedin Automotive, som eier
Bavaria, sier at de som forhandler ikke får dekket de ordinære oljeskiftene av bilprodusenten
når det tas ekstra oljeskift. Derfor vil de ikke ta oljeskift på neste service
på bilen til Vegard Jacobsen.
– Hyppigere oljeskift er uproblematisk og har ingen
negative konsekvenser for bilen. Hvis en kunde ønsker ekstra oljeskift utenom
fastsatte intervaller, er vår rutine at vi gjennomfører dette, men informerer
kunden om at vi ikke registrerer det på serviceindikatoren, fordi det er et
mellomskift. Vi ønsker å bevare korrekt serviceintervall.
Annonse
– Må følge regelverket
– Er ikke et viktig poeng med oljeskift at det skal
registreres, slik at både nåværende og neste eiere vet hva som er gjort på
bilen?
– Det som er viktig, er å følge bilens serviceintervaller.
Om det registreres et mellomskift utover serviceintervall i den elektroniske
brukerhåndboken, vil det automatisk registreres at det blir to nye år til neste
serviceavtale. Vi må forholde oss til regelverket fra produsenten.
Sindre Bjerga påpeker at bileieren eller NAF-verkstedet,
som gjorde oljeskiftet, på forhånd burde avklart oljeskiftet med Bavaria.
– Det er avgjørende at serviceindikatoren ikke
tilbakestilles ved mellomskift, gjentar Bjerga.
BMW snur
Når Benny Christensen i NAF får se hva merkeforhandleren
Bavaria skriver, sier han at «dette begynner å nærme seg en farse».
– Vi i NAF undrer oss over at man lar programvare og
systemer trumfe sunn fornuft. Her synes jeg faktisk Bavaria burde se på egne
systemer og rutiner framfor å gå i skyttergrava og fyre løs mot bileieren, sier
Christensen.
Men når Motor kontakter BMW, som både eier og importerer
Mini til Norge, blir det en løsning for Vegard Jacobsen.
Kommunikasjonssjef Oskar Södergren i BMW Nord-Europa skriver
i en epost at de vil sørge for at Jacobsen får dekket neste oljeskift likevel.
Södergren anbefaler andre som vil ta hyppigere oljeskift,
om å ikke nullstille indikatoren for oljeskift, og at man heller sparer på
kvitteringen.