DEKKSLITASJE: Tor-Einar Skog opplever at dekkene på hans VW ID.4 slites unormalt mye.

Tor-Einar er ikke alene:

– Skjevslitasje på dekk er et kjent Møller-problem

– Se her, sier Tor-Einar Skog, og viser frem slitasjen på sommerdekkene sine. Benny Christensen i NAF mener årsaken til den unormale dekkslitasjen er selve konstruksjonen av bilen.

Publisert Sist oppdatert
NAF-EKSPERT: Benny Christensen.

– Kraftig skjevslitasje på disse dekkene er et kjent problem, og dessverre ikke et ukjent fenomen på denne biltypen. Snarere tvert imot, sier teknisk konsulent Benny Christensen i NAF.

For to år siden kjøpte Tor-Einar Skog fra Ås i Follo en da ett år gammel Volkswagen ID.4 fra Møller Bil. Etter det har dekkinnkjøp gjort innhugg i lommeboken hans. 

Da han høsten i fjor skulle skifte fra sommerdekk til vinterdekk, påpekte dekkforhandleren hans skjevslitasje på innsiden av sommerdekkene bak.

– Han sa de måtte erstattes. Uten skjevslitasjen hadde de holdt minimum en sommersesong til, forteller Skog.

7000 kr.

Tor-Einar Skog kjøpte nye bakdekk til cirka 7000 kroner, og betalte 3500 kroner for hjulstillingskontroll på den nesten nye bilen. Men skjevslitasjen fortsatte.

– Ved dekkskifte nå i høst er de originale dekkene foran blitt meget slitt på innsiden. Begge må skiftes, sier han.

Det høyre dekket er såpass slitt at corden vises.

– De nyinnkjøpte bakdekkene mine viser dessuten tydelige tegn på slitasje på utsiden, forteller Skog – og viser frem dekkene for Motor.

Skog tok hjulstillingskontrollen hos Møller, og reklamerte til dem – men forgjeves.

– Jeg ser ikke noe reklamasjon her, svarer servicelederen hos Møller-avdelingen hvor kontrollen ble utført, i en epost Motor har fått kopi av.

– De sier egentlig at dette er min egen skyld, sier Skog oppgitt, og legger til:

– Det blir jo dyrt hvis jeg må kjøpe dekk så ofte, særlig med tanke på prisen på disse dekkene.

SLITASJE: Slik så det ene dekket ut ved hjulskift nå i høst.

Mange henvendelser

NAF får mange henvendelser om skjev dekkslitasje, hvor dekkene både er blankslitte og har synlig cord. Problemet har blitt større med stadig flere tunge og raske elbiler.

– I det siste har det vært mest henvendelser til NAF fra medlemmer som eier biler fra Møller, sier teknisk konsulent Benny Christensen i NAF.

Han forteller at det gjelder spesielt bilmodellene VW ID.3, VW ID.4 og søskenmodellene Skoda Enyaq og Audi Q4 e-tron.

Beklager

Daglig leder Morten Andresen ved Møller Bil Follo, hvor Tor-Einar Skog kjøpte bilen sin, beklager at de ikke har løst problemene til Skog på en bedre måte.

– En problemstilling som dette blir jevnt over løst på ryddig vis i møte med aktuelle kunder. Jeg ser at vi burde ha fått til det i dette tilfellet, også. Vi kommer til å kontakte kunden igjen for å se på saken i direkte dialog, skriver han i en epost til Motor.

Han vil ikke fortelle Motor hvilken løsning han vil foreslå for kunden.

– Det tar vi i direktedialog med kunden.

– Kjørestil

Motor har skrevet om skjev dekkslitasje på Møller-biler også tidligere. Svein Jultons dekk var skjevslitte etter bare en halv sesong. Bilimportøren Møller uttalte da at kjørestil og veistandard ofte er årsak til skjevslitte dekk. Det holder Møller Bil fast ved.

– Kjøremønster, kjørelengde, kjørestil og veiforholdene der du kjører, påvirker dekkslitasjen, sier Morten Andresen ved Møller Bil Follo.

Benny Christensen er kritisk til dette.

– Vi i NAF har vondt for å tro at eiere av Møller-biler treffer kantsteiner og fortauskanter hyppigere enn andre bilister. Vi mener feilen er konstruksjonsbetinget på biltypen.

SPENT: Tor-Einar Skog (t.h.) er spent når Soran Khazi på dekkhotellet ruller frem dekkene hans.

– Misvisende

Det tar Møller sterkt avstand fra.

– Christensen er en erfaren og godt likt skikkelse i bilbransjen, men akkurat her syns jeg han uttaler seg på en måte som blir misvisende, sier Øyvind Rognlien Skovli hos bilimportøren Harald A. Møller, og fortsetter:

– Christensen virker ikke å ha fanget opp at problemstillingen i all vesentlighet er løst og landet for en god stund siden. Påstanden hans om konstruksjonsfeil skulle jeg ønske at han hadde undersøkt grundigere før han kastet ut. Den er ganske enkelt ikke riktig.

– Ikke løst

Christensen er overrasket over det Møller sier.

– NAF vet at dette er et stort problem for Møller. De har korrigert anbefalingen om lufttrykk, men ikke løst problemet, etter det medlemmene forteller oss, sier Christensen.

Når Motor spør bilimportøren på hvilken måte problemet er «løst og landet», svarer Øyvind Rognlien Skovli:

– De aller fleste kundene opplever helt normal dekkslitasje. Temaet har et begrenset omfang. Gjennom god dialog med fabrikken og forhandlerne våre er de ulike sakene løst individuelt ved å se på kjøreforhold, kjøremønster, dekk og bil.

– Følg med!

Benny Christensen i NAF har følgende råd for å unngå skjevslitte dekk:

– Følg med på dekkslitasjen og sørg for korrekt lufttrykk i dekkene.

Han mener dekkfabrikantene bør sørge for å tilby dekk som tåler den økte belastningen og ytelsene som tunge og spreke elbiler har.

– Bilprodusentene må hjelpe sine kunder med å rette opp slike feil som bileieren ikke selv er skyld i, på en god og ryddig måte.

Glad

Når Motor forteller Volkswagen-eier Tor-Einar Skog om hva NAF og Møller sier, blir han glad.

– NAF bekrefter det jeg har antatt, at unormal dekkslitasje ikke skyldes uvørne bilførere, men gjennomgripende feil med disse biltypene. Hvis Volkswagen og de andre bilmerkene ønsker fortsatt salg av sine nye modeller, må de etter min mening ta kostnaden ved en slik designfeil selv – og ikke skyve den over på kundene sine. Men det er gledelig at Møller Follo vil gjøre opp for seg overfor meg, sier Skog.