I SITT RETTE ELEMENT: Selv om Mercedes-AMG One kan brukes på vanlig vei, er det mye som tyder på at den kommer aller best til sin rett på bane.

Mercedes-AMG One:

Tidenes raskeste rundt Nürburgring

Mercedes' hyperbil AMG One er langt på vei en Formel 1-bil, som kan kjøres på offentlig vei. Ikke overraskende går det også fort på bane.

Publisert

Mercedes-AMG One satte i oktober 2022 ny runderekord for gatelovlige produksjonsbiler på Nürburgrings nordsløyfe.

Den gangen var det fuktig på noen partier, så Mercedes fant ut at de ville prøve en gang til, under optimale forhold.

Nylig dukket en slik dag opp. På ettermiddagen den 23. september 2024 var det 15 grader i luften og 20 på asfalten. Og med samme testfører som sist, Maro Engel, sendte de bilen rundt banen som er litt over 20 kilometer lang, på nytt.

11.000 omdreininger

Mercedes-AMG One er noe av det nærmeste man kommer en Formel 1-bil til bruk på offentlig vei. Mercedes har benyttet seg av hybridteknologien som er brukt i Lewis Hamiltons løpsbil. 

Det betyr en 1,6-liters V6 bensinmotor og fire elektriske motorer, som har en samlet effekt på 1063 hestekrefter. 

Toppfarten er begrenset til 352 kilometer i timen. Den midtmonterte motoren, som er posisjonert foran bakakselen, går helt opp til 11.000 omdreininger i minuttet.

Les også:  Parkerte Tesla og satte hastighets­rekord

Resultatet denne gangen var en forbedring på fem sekunder fra forrige bestenotering, som gjorde at AMG One ble den første gateklarerte bilen som rundet banen på mindre en 6,30 minutter. Nærmere bestemt 6.29,09, melder Mercedes i en pressemelding.

Frisk pris ...

Produksjonen av Mercedes-AMG One startet i august 2022, og planen er å bygge 275 eksemplarer, som alle skal være solgt. Prisen er 2,72 millioner dollar, tilsvarende 28,75 millioner kroner etter dagens kurs, og før norske avgifter.

Hvis man tar bilen gjennom den norske avgiftskalkulatoren, blir sluttsummen 36,4 millioner kroner.

PS: Mercedes-AMG One er en ladehybrid. Den elektriske rekkevidden er oppgitt til å være 18 kilometer.