DRAGRACE-EGENSKAPER: Porsche Taycan Turbo GT. Dette bildet er en illustrasjon og ikke tatt under den faktiske testen.

Best på 0–60 mph:

Satte farts­rekord med Porsche Taycan

Ingen biler har noensinne akselerert fortere under dette testregimet.

Publisert Sist oppdatert

Som vi har forsikret om før: Neida, fartsrekorder er ikke viktige – verken toppfart eller 0–100-noteringer. Vi nevner dem innimellom likevel, fordi både vi og noen lesere synes det er litt interessant.

Dessuten handler dette om en bil som har mange søsken i Norge, om enn ganske få som er helt like.

Vanligvis tar man produsentens tall for gitt, men det amerikanske bilentusiast­magasinet Car and Driver liker å skaffe egne. Nå har nye Porsche Taycan Turbo GT fått prøve seg på USA-varianten av den klassiske akselerasjonstesten – null til 60 miles i timen. Altså 0–96,56 km/t, om du vil. 

Og bilen er den aller første som sniker seg inn under 2,0 sekunder. 

To tester på henholdsvis 1,898 og 1,910 sekunder – samme strekning, frem og tilbake – gir en avrundet tid på 1,9 sekunder.

Car and Driver understreker at dette var uten «Weissach-pakken», som ville ha gjort bilen snaut 75 kilo lettere, men med ikke-standard-dekk, nemlig Pirelli P Zero Trofeo RS.

Noen tidligere noteringer:

Bugatti Veyron klokket inn på 2,5 sekunder i 2008. Siden har Car and Driver endret testmetoden ved å tillate én fots bevegelse («rollout») før klokken starter. Mer nylig, etter endringen, har Porsche 918 Spyder, Lucid Air Sapphire og Tesla Model S Plaid notert 2,1 sekunder.