DRAGRACE-EGENSKAPER: Porsche Taycan Turbo GT. Dette bildet er en illustrasjon og ikke tatt under den faktiske testen.
Foto: PORSCHE
Best på 0–60 mph:
Satte fartsrekord med Porsche Taycan
Ingen biler har noensinne akselerert fortere under dette testregimet.
Som vi har forsikret om før: Neida, fartsrekorder er ikke viktige – verken toppfart eller 0–100-noteringer. Vi nevner dem innimellom likevel, fordi både vi og noen lesere synes det er litt interessant.
Dessuten handler dette om en bil som har mange søsken i Norge, om enn ganske få som er helt like.
Vanligvis tar man produsentens tall for gitt, men det amerikanske bilentusiastmagasinet Car and Driver liker å skaffe egne. Nå har nye Porsche Taycan Turbo GT fått prøve seg på USA-varianten av den klassiske akselerasjonstesten – null til 60 miles i timen. Altså 0–96,56 km/t, om du vil.
Og bilen er den aller første som sniker seg inn under 2,0 sekunder.
To tester på henholdsvis 1,898 og 1,910 sekunder – samme strekning, frem og tilbake – gir en avrundet tid på 1,9 sekunder.
Car and Driver understreker at dette var uten «Weissach-pakken», som ville ha gjort bilen snaut 75 kilo lettere, men med ikke-standard-dekk, nemlig Pirelli P Zero Trofeo RS.
Noen tidligere noteringer:
Bugatti Veyron klokket inn på 2,5 sekunder i 2008. Siden har Car and Driver endret testmetoden ved å tillate én fots bevegelse («rollout») før klokken starter. Mer nylig, etter endringen, har Porsche 918 Spyder, Lucid Air Sapphire og Tesla Model S Plaid notert 2,1 sekunder.