HVEM HAR ANSVARET? Det gikk galt ganske lenge etter en montering. Bildet er en ren illustrasjon, bilen her har ingenting med denne saken å gjøre.Foto: GEIR OLSEN
Ødelagt hjuloppheng:
Mener merkeforhandler feilmonterte hjulene
Hjulboltene var strammet feil. Dermed ble hjulopphenget ødelagt. Merkeforhandleren som monterte hjulene, mener det er bileierens ansvar.
Halvannen måned etter at Oslo-mannen kjøpte en to år
gammel Mercedes-Benz Vito varebil, var bilen ikke kjørbar. Hele hjulopphenget
på venstre side foran var blitt ødelagt.
På Mercedes' merkeverksted i Oslo ble det konstatert
at hjulboltene var blitt strammet feil til da merkeforhandleren i Haugesund
monterte hjulene i forbindelse med salget.
– Venstre felg foran var løs. Vi fant da en knekt bolt,
samt at alle andre bolter ikke var skikkelig tilskrudd, skrev den kundeansvarlige
ved Mercedes-verkstedet i Oslo i en uttalelse Motor har fått kopi av.
Verkstedet konkluderte med at de måtte skifte komplett
nav med lager, samt at felgen måtte skiftes, fordi bolthullene var blitt ovale.
Verkstedet måtte også utføre firehjulskontroll.
Reparasjonen kostet 30.000 kroner. Dette måtte bileieren
betale selv. Nybilgarantien dekker det ikke.
Annonse
– Eier ansvarlig
Merkeforhandleren som solgte bilen, Nils Wathne Auto i
Haugesund, bekrefter at det var de som monterte hjulene. Men de mener de ikke er
ansvarlige for skadene, fordi det er eier og sjåfør sitt ansvar å etterstramme
hjulboltene etter omtrent 50 kjørte kilometer.
Da merkeforhandleren og kjøperen av bilen ikke ble enige,
klaget kjøperen til forbrukermyndighetene.
Nå har Forbrukerklageutvalget, som behandler konflikter etter
blant annet bilkjøp, avsagt vedtak.
I de aller fleste sakene er vedtakene til
Forbrukerklageutvalget enstemmige. Men ikke i denne saken.
Flertallet, som består av to jurister, mener at merkeforhandleren
skal betale reparasjonen, fordi de konkluderer med at forhandleren gjorde feil
da de monterte hjulene.
Flertallet i utvalget mener også at forhandleren ikke har
dokumentert at det er manglende etterstramming av boltene som var årsaken til
skadene som oppsto på hjulopphenget.
Annonse
3000 km
Mercedesen kostet 365.000 kroner, og hadde gått 26.000
kilometer da den ble kjøpt.
Mindretallet i Forbrukerklageutvalget, én av de tre
juristene, påpeker at sjåfører raskt vil merke at bolter og hjul er løse. Mercedesen hadde gått nesten 3000 kilometer fra kjøpet og
til den havnet på verksted med ødelagt hjuloppheng.
– Det tilsier at skaden ikke kan knyttes til
merkeverkstedets hjulskift, skriver mindretallet i Forbrukerklageutvalget.
Godtar ikke
Daglig leder Egil Rønnevik i Nils Wathne Auto sier til
Motor at de ikke godtar vedtaket, og at de vurderer å ta saken til tingretten,
slik de etter lovverket har anledning til.
– En sjelden gang må vi sette foten ned. Man vil merke
løse bolter og hjul etter noen kilometer, kanskje etter 200 meter, og ikke
etter flere tusen kjørte kilometer, sier Rønnevik.