SITTER ALT SOM DET SKAL? Vinterdekket må ha godt grep – og hjulet må være godt festet til bilen.

Har du husket å etterstramme?

Advarer bilistene mot livsfarlig hjulslurv

Som alltid på denne tiden av året må bilbergere rykke ut for å hjelpe bilister på tre hjul i trafikken. Mange glemmer å etterstramme hjulmutterne etter dekkskift.

Publisert

De første snøfallene har som vanlig skapt kaos på veiene. Plutselig gikk det opp for mange at det er tid for hjulskift igjen…

For noen kan det bli en dyr affære. Det begynner gjerne med risting i bilen og vibrasjoner i rattet – og kan ende med at bilen brått bare har tre hjul.

Det kan gi dramatiske situasjoner i trafikken.

Husk å etterstramme hjulmutterne ved 10-12 kjørte kilometer etter at du har skiftet hjul, lyder oppfordringen fra forsikringsselskapet If.

Også med dekkhotell

Og ja, dette gjelder også om hjulskiftet er gjort via dekkforhandlere og dekkhotell: Det er viktig for alle å etterstramme hjulboltene.

– Det er bare flaks at mennesker ikke kommer alvorlig til skade. Hvis en bil plutselig mister et hjul i 80-90 kilometer i timen, er det lett å tenke seg konsevensene, sier informasjonssjef Sigmund Clementz i If.

– Antallet sjåfører som opplever at mutterne til bilhjulene løsner er høyere enn hva som blir meldt inn til forsikringsselskapene. Heldigvis oppdager de fleste at det er noe alvorlig feil med bilen før det skjer en ulykke, sier han.

– Den vanligste måten å oppdage løse hjulmuttere på, er at du hører en rar lyd når du kjører. Du kan også i enkelte tilfeller føle at bilen er litt ustabil og at det er «noe» når du beveger rattet, sier informasjonssjefen.

Hjul faller av vår og høst

Erfaringen til bilbergerne i NAF er at det kommer to topper med hjul som løsner hvert eneste år – og det er i ukene etter hjulskift vår og høst.

– Det er ikke noe gøy å miste hjulet under kjøring, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

– Det ene er at det kan bli en ordentlig ulykke av det både for deg i din egen bil, men også for dine medtrafikanter som kan bli truffet av bilen din eller det hjulet du mistet i fart. Så stramming og etterstramming av hjulboltene er veldig viktig, understreker Sødal.

– Våre bergere rykker ut til flere som mister hjulet de første ukene etter hjulskift enn ellers i året. Årsaken er at boltene er skrudd for dårlig til og rett og slett løsner, sier han.

Ikke for stramt

Selv om man har husket å etterstramme, kan det gå galt - om det ikke er gjort riktig.

– Noen opplever også det motsatte, nemlig at boltene er strammet for hardt, så hardt at de knekker, sier Sødal og kommer med følgende råd:

– Det er viktig å gjøre to ting når det gjelder å stramme til hjulboltene:

  • Stramme til med riktig moment når du fester dem under hjulskiftet. Det beste er å bruke en momentnøkkel som gjør at du får strammet eksakt riktig. Alternativet er å bruke hjulkryss e.l. og stramme til det sitter, men ikke til det knirker.
  • Så er det lurt å gå over etter at man har kjørt tre til fem mil. Da er også momentnøkkel det beste.

Dekktips for vinteren

  • Fra 1. november og til første mandag etter 2. påskedag må mønsterdybden i dekkene være minst 3 millimeter, etter myndighetenes krav. If anbefaler at du skifter dekk før du har nådd denne mønsterslitasjen. Mønsterdybde måles i hovedrillene i de midterste tre firedeler av slitebanens bredde og rundt dekkets omkrets, bortsett fra der det er plassert slitasjevarslere.
  • Bruk av piggdekk eller kjetting er ikke lov fra og med første mandag etter 2. påskedag til og med 31. oktober. I Nordland, Troms og Finnmark er tilsvarende periode fra og med 1. mai til og med 15. oktober. Det finnes ingen frister når du bruker piggfrie vinterdekk.
  • Uavhengig av mønsterdybde og dekkslitasje: Sjekk gummiens tilstand, da gummiens egenskaper forringes over tid, og dekkene blir stivere, hardere og glattere. Det anbefales at vinterdekk skiftes etter fire til fem sesonger på bilen.
  • Husk å sjekke at dekktrykket er riktig, og pass på å kontrollere og etterskru mutterne etter at du har kjørt 10-12 kilometer.
    Kilde: IF Forsikring