Uhellet skjedde på en firefeltsvei som i motsetning til de fleste slike veier ikke har midtrekkverk. Det er kun et par meters gresslette mellom kjøreretningene.
Ingen personer ble skadet, men uhellet viser hva som kan skje dersom ikke hjulene er festet skikkelig fast. Varebilen eies av et entreprenørfirma i Drammens-regionen.
– Jeg var så sint, frustrert, irritert og skjelven at jeg ikke greide å fylle ut skadeskjemaet. Det måtte datteren min gjøre, forteller Kvarme.
Annonse
Fire dager
Uten hjul på venstre side bak falt varebilen rett ned på asfalten.
– Sjåføren sa den ene bolten knakk. Skal ikke slike kjøretøy lukes ut i EU-kontroller, spør Kvarme – som ikke fikk mange dagene med sin splitter nye Skoda Enyaq, el-SUVen som tusenvis av nordmenn nå kjøper.
– 10 dager før uhellet kjøpte vi bilen som utstillingsmodell. Fire dager før uhellet hentet vi den.
Nå blir det syv uker på verksted, har han fått beskjed om.
– Jeg føler meg jo trygg i en ny bil og på en firefeltsvei. Men det skulle vært fysisk veiskille der. Da hadde vi forhåpentligvis unngått dette.