Takashi Watanabe lover at Lexus vil bli moderkonsernet Toyotas spydspiss inn i elektrifisering, og Lexus-toppsjefen peker ut 2026 som det viktige året i så måte:
– Da skal vi introdusere neste generasjons elbil. Det blir ny modulstruktur og programvareplattform, pluss store endringer i produksjonsrutinene, sier Watanebe ifølge Automotive News Europe.
Watanabe har fylt Koji Satos sko siden sistnevnte formelt tok over som Toyota-topp i våres, og han er ingen el-novise. Nyligste bakgrunn er jobben som Lexus' sjefingeniør med ansvar for nettopp elektrifisering.
De foreløpige vyene om hvor bra Lexus vil bli etter en elbilrevolusjon, er lite konkrete og likner nokså mye på beskrivelser du har sett før, av andre biler.
Bilene skal levere «mer direkte kontroll og spenning», og programvaren skal inkludere «premiumfordeler».
Men litt krydder har han i ermet allerede nå: Lexus jobber med en egen løsning for manuelle gir, for å ivareta noe av gleden ved å kjøre de sportsligste utgavene. Og programvaren skal etter sigende få «luksus tilpasset lokale preferanser».
Annonse
Ydmyk tilnærming
Veien fram er ifølge Watanebe brolagt med kostnadsreduksjoner.
Det må kort og godt bli billigere å lage bilene, mener han, og det er særlig her Lexus-sjefen peker på Tesla.
– Noe av de første vi skal gjøre, er å endre og fornye produksjonsmetodene våre. Vi må forenkle så mye som mulig. Det er viktig å se på det Tesla har oppnådd, med ydmykhet. Vi må lære av dem, sier Watanebe.