Drivlinje: Firesylindret 2,5 liter forbrenningsmotor på 185 hk og to batterielektriske motorer på 182 hk og 54 hk. Systemeffekt: 309 hk/530 Nm. Firehjulsdrift, trinnløs automat (CVT).
Batteri/Rekkevidde på strøm (WLTP): 18,1 kWt/65 km.
0–100 km/t (fabrikktall): 6,5 sek.
Toppfart: 200 km/t.
Vekt: 2110 kg. Nyttelast: 555 kg.
Dekkdimensjon: 235/50R21
Bagasjerom: 461 liter. Hengervekt: 2200.
Lengde: 489 cm. Bredde: 192 cm. Høyde: 170 cm. Bakkeklaring: 18 cm.
Konkurrenter: BMW X5, Mercedes GLE, Volvo XC90, Range Rover Velar
Det trygge og konservative og godt innarbeidede har færre feil og bedre holdbarhet. Innenfor bilindustrien er det ingen som har symbolisert dette bedre enn Toyota. Og Lexus er som kjent en foredling av Toyota.
Med andre ord: Her er kvaliteten av ypperste sort. Og kundetilfredsheten deretter.
Fornuft
Med velprøvet teknikk som fundament blir bilholdet bekymringsløst. Og også forholdsvis rimelig. Det er absolutt mulig å regne seg fram til fornuften i å bruke over en million på en Lexus – hvis man får ladet hjemme og stort sett kjører på strøm.
Annonse
Lexus RX 450h+
77 poeng
Bunnsolid kvalitet i kombinasjon med høy luksusfaktor blir aldri feil, så lenge man har godt over millionen å bruke på bil. Men Lexus ligger litt på etterskudd i en tøff konkurranse.
Komfort
8/10
Suveren baksetekomfort, men på dette nivået bør førersetet ha flere justeringer. Mangler luftfjæring, likevel utmerket fjæringskomfort. Mer hjulstøy enn de beste. Særdeles behagelig drivlinje under normal kjøring, men litt masete girkasse og turtall på motorvei. Generelt høy materialkvalitet.
Design
6/10
Trenger fornyelse. Det virker som designerne er fanget i sin egen enorme spindelgrill, som slett ikke har prestisjefaktor som nyrene til BMW eller stjerna til Mercedes. Kort akselavstand gir store overheng, spesielt foran. Innvendig er det renset opp, men fortsatt elementer fra 10 år gammelt design.
Kjøreegenskaper
8/10
Komfort er prioritert, fornuftig nok. Lexus har en helt annen kundemasse enn for eksempel BMW. Likevel gir det finjusterte hjulopphenget, de adaptive demperne og den godt vektede styringen, meget god kontakt med underlaget på svingete og ujevne veier. Rask nok, men man savner det lille ekstra.
Miljø og forbruk
9/10
Stor, tung, og i høy grad bensindrevet. Men i klassen av luksusbiler kommer den godt ut. Den elektriske rekkevidden er én til tre mil dårligere enn hovedkonkurrentene, men drøye seks mil holder til det meste av hverdagskjøring. Og i hybridmodus er forbruket imponerende 0,6 på mila.
Utstyr
8/10
Fire utstyrsversjoner. Først på nest høyeste nivå får du standarden som forventes i luksusklassen, med blant annet Head Up Display. På øverste nivå får du blant annet varme i baksetet, digitalt innvendig speil og adaptiv fjæring. Nivå tre og fire kan også leveres med panoramatak til 20.000.
Praktisk
6/10
Hybridteknologien tar plass, og 460 liter bagasjevolum er lite i en så stor bil. Det er også noen liter dårligere enn konkurrentene, men neppe utslagsgivende. Hengervekten (2200 kg) er også litt lavere. Et skyvbart baksete hadde gitt 600 liter til de store utfluktene, og fortsatt grei beinplass.
Pris
8/10
Du får ikke det siste av teknologi og spennende finesser i en Lexus, men du får trolig den beste kvaliteten og kundeopplevelsen. Det er opplagt verdt en pris. Men i det ypperste luksussegmentet krever kundene det beste av alt, og da gir ikke RX 450 like mye for pengene.
Driftskostnader
9/10
Lexus er berømt for sin kvalitet og solide kundeoppfølging, og topper år etter år ulike kundetilfredshetsundersøkelser. Med velprøvet Toyota-teknikk som fundament, blir bilholdet bekymringsløst – og også ganske rimelig hvis man lader hyppig og stort sett kjører på strøm.
Sikkerhet
9/10
Fem stjerner hos EuroNCAP, og høy prosentscore i alle kategorier: Voksenbeskyttelse 90, barnebeskyttelse 87, beskyttelse av myke trafikanter 89, og assistansesystemer 91. Den grunnleggende sikkerheten er på plass i alle utstyrsversjoner, men et par assistansesystemer kommer først på de dyrere.
Annenhåndsverdi
6/10
Også den smarte ladehybridteknologien er sjanseløs mot elbilene på nybilmarkedet. Her blir verdifallet stort, selv for en kvalitetsbil med et langt og ganske ukomplisert livsløp. Man taper minst ved å bytte til en ny elektrisk Lexus, men per i dag finnes ikke gode nok alternativer.
Henger etter
Så er det ofte også sånn, at jo høyere prisen er, desto større krav stilles det til innovative løsninger og ny teknologi. Kunder som bruker godt over en million på bil, forventer både en prestisjefaktor og spisskompetanse på ett eller flere felt.
Her sliter Lexus mer. Sammenliknet med de mest opplagte konkurrentene – altså ladehybrider fra Mercedes (GLE), BMW (X5) og Volvo (XC90) – så henger RX 450h etter på viktige områder som elektrisk rekkevidde, støynivå og sittekomfort – delvis også på effekt og bagasjeplass. Mange vil nok også si design.
For nærmere ti år siden ble den såkalte spindelgrillen et symbol på designergleden høyere opp i Toyota-systemet. I dag er grillen et slags varemerke, men også ganske alminnelig. Og alminneligheten gjenspeiles i designet hos alle dagens Lexus-modeller. De blir glattet ut både utvendig og innvendig. Vi tror ikke det er en god idé, i en tid der design er viktigere enn noen gang.
Kvalitetsfølelsen er derimot god. Selve uttrykket på materialer og fargesammensetninger er mer diskret enn hos konkurrentene, men det meste er gjennomført og solid.
En detalj, men et godt eksempel, er det behagelige skinnaktige trekket på dørenes overkant – som fortsetter inn på feltet mellom instrumentpanelet og frontruten.
Altså på et felt som knapt synes, og som ingen finger vil nå – og som konkurrentene enkelt bytter ut med simpel plast med samme utseende.
Annonse
Fancy mote
Men i en RX 450 er det samme høye materialkvalitet selv der. Dumt da at luftdysene litt nærmere øyet er av langt simplere svartlakkert plast, og det eneste som trekker ned kvalitetsinntrykket.
Dørhåndtakene ser tradisjonelle ut, langt unna den fancy moten med håndtak som er integrert i karosseriet og som kommer ut av seg selv når du nærmer deg bilen.
Brukervennlige
Brukeropplevelsen er likevel helt ny. På baksiden av håndtaket sitter en liten knapp. Når man tar i håndtaket, låses bilen opp, og man trekker døren mot seg – alt sammen i en bevegelse.
Samme prinsippet finner vi igjen i de innvendige håndtakene. Trykk på en knapp og skyv døren ut. Kanskje de mest brukervennlige håndtakene vi finner på markedet i dag. Trolig er de også mer motstandsdyktige mot skiftende norsk vær.
Annonse
Rekkevidde
Ladehybridsystemet er hentet fra RAV4. Altså en forbrenningsmotor og to elmotorer koblet til en trinnløs girkasse. Systemeffekten er på 309 hester. Du kan kjøre drøye seks mil på strøm i sommermånedene. Det er rundt tre mil dårligere enn BMW X5 og Mercedes GLE, og rundt en mil dårligere enn Volvo XC90.
Opplevelsen av motor og drivverk er som på øvrige ladehybrider fra Toyota og Lexus: I elektrisk modus er den tilstrekkelig sterk. Når forbrenningsmotoren kobles inn, skjer dette så støysvakt og vibrasjonsfritt at det bare såvidt fanges opp av øret.
Mest pålitelig
Den trinnløse girkassa er svært behagelig under normal kjøring i de mest brukte turtallsområdene, altså det meste av tiden.
Og igjen, og i god Lexus-ånd, så er trolig dette girsystemet det mest pålitelige og driftssikre av alle automatiserte varianter.
Annonse
Låter uvant
Under press blir det litt mer masete. Mest på grunn av den karakteristiske ruselyden som kommer fordi girkassa henter ut turtallet fra motoren før kreftene kommer. Det låter uvant. Men det låter ikke mer enn hos konkurrentene. Og selv om ikke effekten kommer med det samme sparket som fra en konvensjonell automat, så er det bare å sjekke speedometeret for å få bekreftet fartsøkningen.
Lavt forbruk
Når batteriet er tømt, gir det velutviklede hybridsystemet et imponerende lavt forbruk for en bil som veier godt over to tonn. Vi lå på rundt 0,6 liter på mila med variert kjøring.
RX 450h har det samme oppgraderte brukergrensesnittet som vi tidligere har testet i den litt mindre Lexus - det innebærer blant annet et ratt med nye berøringsknapper, der valgene projiseres opp i head-up-displayet.
Man må bruke mer enn normalt med tid på å bli vant til dette, mye fordi bildet på head-up-displayet forsvinner etter få sekunder. Hvis du ikke umiddelbart vet hva du skal gjøre, så må du altså gjøre operasjonen en gang til.
Annonse
Litt hjulstøy
Vi er slett ikke sikre på at den typiske Lexus-kunden vil like dette. Vi er derimot sikre på at de kommer til å bruke lang tid på å bli vant til funksjonene.
Hjulstøyen er for høy i en bil til langt over millionen, uten at den blir plagsom. Men når ambisjonen er å tilby maksimal velvære, ikke jakte rundetider på en lukket bane, bør også støynivået være klasseledende på norsk asfalt. Her var Lexus i tet for noen år siden. Utviklingen går fort.
Vi savner også flere justeringsmuligheter av forsetene. Ikke alle våre testsjåfører fant seg like godt til rette. Baksetet derimot, er av ypperste klasse – med lang og god sittepute, tilstrekkelig beinplass og mulighet til å tilte seteryggen noen grader.
I vår lille nisje av bilverdenen handler det meste om elbiler. Og dessverre også en del om problemer. Derfor har vi stor respekt for de bunnsolide produktene som kommer fra Lexus. Men skal de henge med i tiden, må de også ta noen sjanser. Ikke minst i luksusklassen.