KUNST? Ja, ifølge Toyota. Bildet er fra Teslas «gigafactory» i Texas.
Foto: TESLA
Demonterte bilen:
Toyota-sjefer om Tesla Model Y: «Et kunstverk»
Toyota har plukket en Tesla Model Y fra hverandre, for å studere bilen. De ble mildt sagt imponert.
– Vi kikket under skallet på en Model Y, og det var virkelig et kunstverk. Helt utrolig, sa en av Toyotas ledere som var med på prosessen, ifølge Automotive News.
De de fant under skallet, blir beskrevet som en «mesterlig forenklet struktur som var egnet til å skape misunnelse hos en tradisjonell bilprodusent».
Dette er naturligvis ikke første gangen Toyota har tatt for seg Teslas biler, men det de så denne gangen, blir beskrevet som nytt for dem. Model Y ser ifølge Automotive News' anonyme Toyota-kilder lik ut på utsiden, men er helt annerledes når man går i dybden. Hovedforskjellen er større, og dermed færre, deler.
De som var med på prosessen, anslo at det er fjernet hundrevis av deler, med en samlet vekt på over 100 kilo.
– En helt annen filosofi, slo en av kildene fast.
– Vi trenger selv en dedikert elbil-plattform, fulgte en annen opp.
Utfordringene, punkt for punkt
Bilgiganten Toyota har nettopp erklært at det er «elbil først» som gjelder, og med dette følger en lang, god titt på dagens situasjon.
Konklusjonen fra Toyota, i deres egen sammenlikning med Tesla, har nettopp plattformen som et sentralt punkt:
Egen produksjonslinje for elbiler: Tesla har. Toyota har ikke.
Dedikert elbilplattform: Tesla har. Toyotas er under utvikling.
Avansert batteri: Tesla har. Toyotas batterier er på vei. Selskapet satser dessuten på faststoffbatterier mot slutten av dette tiåret.
Struktur/arkitektur på programvarens premisser: Tesla har. Toyota – ikke egentlig.
Studietur
Toyotas nye toppsjef Koji Sato har etablert et prosjekt som på norsk kan kalles «neste generasjons elbil», og deltakerne i prosjektet var nylig på en treukerstur til Nord-Amerika for blant annet å studere konkurrenter ved Toyotas fasiliteter i Michigan.
Det er uklart om det var her Tesla Model Y ble strippet.