Salget av luksuriøse sedaner falt hele 32 prosent i Europa fra januar til november i 2024, sammenliknet med samme periode i 2023.
Det skriver Automotive News, som selv definerer hvilke modeller begrepet skal omfavne. Det fremgår av tabellen under at det dreier seg om velkjente flaggskip fra tyske produsenter.
Salget av Porsche Taycan er i denne perioden mer enn halvert. Søstermodellen Audi E-tron GT følger hakk i hæl med 45 prosent, mens både BMW og Mercedes har modeller som har falt med 31–41 prosent. Det siste gjorde at Taycan likevel beholdt førsteplassen, tross den generelle nedgangen.
Dette betyr også at BMW i7 er den eneste elektriske modellen på listen med et lite oppsving i salget.
Luksussedaner, ti på topp januar til november 2024 i Europa
#
Modell
Jan–nov 24
%-endring mot 2023
1
Porsche Taycan
8763
−51 %
2
Mercedes S-Klasse
6391
−32 %
3
Porsche Panamera
4950
3,9 %
4
BMW 7-serie
4603
3,3 %
5
Audi E-tron GT
2979
−45 %
6
Mercedes EQS
2420
−31 %
7
Audi A8, S8
2382
−32 %
8
BMW i7
2322
4,4 %
9
Mercedes AMG GT
1221
−41 %
10
BMW 8-serie
1167
−40 %
Kilde: Dataforce, foreløpige tall
Tallene er levert av Dataforce. Selskapets sjefanalytiker Benjamin Kibies kommenterer dem slik:
– Mangelen på etterspørsel etter elbiler i dette segmentet antyder at modellene ikke er bra nok for kunder som vil ha luksusbiler.
Annonse
Range Rover går unna
For det dreier seg neppe om at folk ikke har råd.
– Salget av SUV-er i premiumsegmentet øker markant, sier Kibies.
● Her er det en generell oppgang på 16 prosent. Mercedes-Benz GLS' tall (6643 eksemplarer) er hele 50 prosent bedre enn i 2023, hvilket gjorde at S-klasse ble passert for første gang.
● 8329 eksemplarer av BMW X7 SUV ble omsatt, en økning på 17 prosent.
● Range Rover solgte likevel mer enn begge disse til sammen, med 15.482 – et oppsving på 20 prosent.