PÅ TOPP, TROSS FALL: Porsche Taycan fotografert under rekkeviddetesten sommeren 2024.

Europeere vil ha SUV-er:

Kraftig fall for luksus­sedaner

De klassiske, tyske luksus­sedanene selger mye dårligere enn tidligere. Kjøperne velger høyere biler i stedet.

Publisert Sist oppdatert

Salget av luksuriøse sedaner falt hele 32 prosent i Europa fra januar til november i 2024, sammenliknet med samme periode i 2023. 

Det skriver Automotive News, som selv definerer hvilke modeller begrepet skal omfavne. Det fremgår av tabellen under at det dreier seg om velkjente flaggskip fra tyske produsenter.

«Best» likevel

Salget av Porsche Taycan er i denne perioden mer enn halvert. Søstermodellen Audi E-tron GT følger hakk i hæl med 45 prosent, mens både BMW og Mercedes har modeller som har falt med 31–41 prosent. Det siste gjorde at Taycan likevel beholdt førsteplassen, tross den generelle nedgangen.

Dette betyr også at BMW i7 er den eneste elektriske modellen på listen med et lite oppsving i salget. 

Luksussedaner, ti på topp januar til november 2024 i Europa

# Modell Jan–nov 24 %-endring mot 2023
1Porsche Taycan8763−51 %
2Mercedes S-Klasse6391−32 %
3Porsche Panamera49503,9 %
4BMW 7-serie46033,3 %
5Audi E-tron GT2979−45 %
6Mercedes EQS2420−31 %
7Audi A8, S82382−32 %
8BMW i723224,4 %
9Mercedes AMG GT1221−41 %
10BMW 8-serie1167−40 %

Kilde: Dataforce, foreløpige tall

Tallene er levert av Dataforce. Selskapets sjefanalytiker Benjamin Kibies kommenterer dem slik:

– Mangelen på etterspørsel etter elbiler i dette segmentet antyder at modellene ikke er bra nok for kunder som vil ha luksusbiler.

Range Rover går unna

For det dreier seg neppe om at folk ikke har råd.

POPULÆR: Range Rover ladehybrid. Foto: JLR

– Salget av SUV-er i premiumsegmentet øker markant, sier Kibies.

● Her er det en generell oppgang på 16 prosent. Mercedes-Benz GLS' tall (6643 eksemplarer) er hele 50 prosent bedre enn i 2023, hvilket gjorde at S-klasse ble passert for første gang. 

● 8329 eksemplarer av BMW X7 SUV ble omsatt, en økning på 17 prosent. 

Range Rover solgte likevel mer enn begge disse til sammen, med 15.482 – et oppsving på 20 prosent.