BILTALLKNUSER: Øyvind Solberg Thorsen, direktør i Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).

Svak oppgang:

Elbilsalget nådde ikke 90 prosent i 2024

Elbilene utgjorde 88,9 prosent av alle førstegangs­registreringer i 2024. Ingen andre land er i nærheten av den andelen, men drømmen om 100 prosent elektrisk i 2025 virker fjern.

Publisert Sist oppdatert

Det totale nybilsalget endte på 128.691 biler, en oppgang på 1,4 prosent fra året før, ifølge tall Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) presenterte torsdag.

Foruten en dupp i 2016 har elbilens andel av nybilsalget vokst hvert eneste år siden de elektriske bilene kapret nær 0,3 prosent av salget i 2010. Med bruksfordeler og minimale avgifter som gulrot har myndighetene hatt som ambisjon at alt nybilsalg skal være elektrisk i løpet av 2025.

– Tallene og andelsøkningen viser at de siste prosentene for å nå 2025-målet, kan bli tungt å dra i land, sier OFV-direktør Øyvind Solberg Thorsen.

Slik fordelte salget seg mellom de ulike drivlinjene i 2024:

Det er ventet at salget av hybrider vil falle kraftig i 2025, delvis fordi ladehybridene får betydelig høyere avgifter, og delvis fordi Toyota får et større utbud av elektriske biler.

Dieselbilsalget kan falle, ettersom det kommer stadig flere helelektriske modeller fra Skoda og Volkswagen – som har over 60 prosent av dieselmarkedet.

Men det er liten grunn til å tro at bensinandelen blir betydelig mindre enn den snaue prosenten den utgjorde av totalen i 2024.

– Det gir klar beskjed til regjeringen om at det er helt avgjørende å opprettholde insentiver som gir fordeler ved kjøp av elbiler, dersom regjering og Storting skal nå målet de selv har satt, sier Øyvind Solberg Thorsen.

Suverene Tesla

Men om det var spenning rundt elbilprosenten, var det aldri noe drama om posisjonen som Norges mest solgte bilmodell – eller bilmerke, for den saks skyld.

Tesla hadde en andel på 18,9 prosent, en nedgang på 1,1 prosentpoeng fra 2023, med totalt 24.259 registreringer. Men avstanden til nummer to på listen var større enn året før. Volkswagen endte nærmest – på 10,9 prosent, med nøyaktig 14.000 solgte.

Tesla Model Y toppet modelloversikten med 13,1 prosent, mens Model 3 knep andreplassen med 5,6 prosent – hårfint foran Volvo EX30 og Volkswagen ID.4.

Toyota hadde de tre eneste ikke-elektriske modellene som var inne på topp 20 – Yaris (nummer 9), Corolla (nummer 14) og RAV4 (nummer 18).

PS: Bruktbilmarkedet er stabilt, riktignok med en svak nedgang på 1,4 prosent fra 2023. Såvidt over 500.000 biler skiftet eier i fjor.