LADBAR: Per i dag er Range Rover tilgjengelig som ladehybrid, neste år kommer elbilen.

Jaguar Land Rover:

Kundene venner seg til elbiler

Jaguar Land Rover skal snart starte lanseringen av elbiler i stor skala, og mener ladehybridene fungerer som «tilpasningsbiler».

Publisert

Jaguar Land Rover (JLR) sier de har en økende etterspørsel etter deres ladehybrider.  

Salget av den nye Range Rover og Range Rover Sport, ladehybridene, har nær doblet seg fra i fjor til i år. Bilene kan kjøre inntil 11 mil elektrisk, noe som overgår behovet for daglig kjøring, som ifølge JLR i snitt er en distanse på drøyt tre mil.

Springbrett

– Etterspørselen etter våre ladehybrider øker ettersom kundene blir mer vant til elektrifisering, sier Mark Camilleri, som er sjef for elektrifiseringen av JLRs kjøretøy, i en pressemelding.

De har som mål å tilby en helelektrisk versjon av alle deres modeller innen 2030. Camilleri mener at kundene deres bruker ladehybridene som et springbrett i retning av elbilene.

Neste sommer

– De gir kundene muligheten til å tilpasse seg en ny eieropplevelse, inkludert lading hjemme og på offentlige ladestasjoner, i forkant av lanseringen av vår neste generasjon helelektriske kjøretøy.

Plattformen til den nyeste Range Rover-modellen, kalt MLA, kan tilpasses ulike drivlinjer, og er ment å brukes langt inn på 2030-tallet. 

JLR sier de nå har 48.000 kunder på venteliste for den kommende Range Rover Electric, som skal være klar til sommeren.