INN I SOLNEDGANGEN: Jaguar F-Pace er nå den eneste Jaguar-modellen på markedet, og den skal snart legges ned.

Salgspause:

Snart slutt på nye Jaguar-modeller

Jaguar skal bli et elektrisk luksusmerke og faser ut de eldre modellene lenge før neste generasjon er klar. Merkesjefen hos forhandleren Bilia Insignia Oslo tror ikke det har skjedd tidligere.

Publisert

Jaguar har for en tid tilbake sagt at de snart gå helt elektrisk. Noe selskapet fortsatt står ved, selv om en rekke andre merker har tatt noe rev i seilene når det gjelder overgangen til kun elbiler.

Jaguar har allerede sluttet å produsere XE, XF og F-Type. Også deres eneste elbilmodell, I-Pace, gikk nylig over i pensjonistenes rekker.

E-Pace er også helt i slutten av sin levetid, mens F-Pace vil bli laget i en liten periode til.

Samtidig ligger de nye elbilmodellene litt lengre fram i tid, melder Autocar.

Intet nytt

Det betyr faktisk at merket ikke kommer til å ha nye biler til salgs en periode neste år.

– Vi vil ikke lenger være i markedet for nye kjøretøy, det vil være en periode der det ikke er mulig å kjøpe en Jaguar, sier Rawdon Glover,  administrerende direktør i Jaguar.

Den første nye elbilen, en GT-bil, er ventet på markedet i 2026. 

Julius Mowinckel-Amundsen, merkesjef hos Bilia Insignia Oslo bekrefter at ebber ut med nye biler hos dem.

– Det er helt riktig, eneste nybilmodellen vi har solgt i år er F-Pace.

Julius Mowinckel-Amundsen, merkesjef hos Bilia Insignia Oslo.

Han sier signalene de har fått fra fabrikken er at den også skal ut av sortimentet om ikke så lenge. Kanskje i år, eller i hvert fall innen neste sommer.

– Så skal Jaguar relanseres med elbiler i luksussegmentet som skal konkurrere med Bentley og Rolls Royce.

Først ut er en sedan-GT, men den er altså ikke ventet på markedet før i 2026. Det betyr at det vil være helt stille i Jaguars nybilavdeling en god stund.

– Jeg kan ikke huske at det har skjedd tidligere, at et bilmerke ikke har noen nye modeller å selge, sier Mowinckel-Amundsen.

En annen elbil

I perioden uten Jaguar blir det Land Rover det dreier seg om.

– Vi blir veldig styrt over til Land Rover, med Ragen Rover, Range Rover Sport og Land Rover Defender.

Særlig når det gjelder Range Rover-modellene kommer det en utgave som kan bli interessant i det norske markedet, en elektrisk.

– Den har første visning i høst, med forventet levering sommeren 2025.

Når det gjelder Jaguar vil tiden gå med på å selge brukte I-Pace, i tillegg til å jobbe med interesselisten for de kommende modellene.

SUKSESS: Jaguar I-Pace under den første prøvekjøringen i Norge i 2018. Modellen gikk nylig ut av produksjon. Det ble levert 6571 eksemplarer til norske kunder, ifølge statistikken til Opplysningsrådet for veitrafikken.

– I-Pace var jo en slags folkebil som solgte veldig bra fram til 2022.

Da kostet bilen mellom 700.000 og 900.000 kroner. Mowinckel-Amundsen tipper at de nye Jaguar-modellene vil havne mellom 1,5 og 2,5 millioner kroner.

– Det er et helt nytt segment, men vi har erfaring med det, også. Vi har solgt Range Rover-utgaver til nærmere fire millioner, og tidligere solgte vi Aston Martin.