TRYKK HER
OG HER OG …:
Nye biler har stadig
mer komplekse
skjermløsninger.
– Du må trykke deg
inn på stadig flere
undernivåer for å
aktivere enkle
funksjoner, sier Jan
Harry Svendsen i
NAF.Foto: TOMM W. CHRISTIANSEN
Tid for å telle på knappene:
Hvor farlig er store skjermer i biler?
De fysiske knappene
forsvinner ut, og store
skjermer tar over i stadig
flere biler. –Det er ingen tvil
om at skjermene tar bort
oppmerksomheten fra
bilkjøringen, sier Jan Harry
Svendsen i NAF.
Magasinet Vi Bilägare testet i fjor
hvor lang tid det tar å gjøre en serie
enkle funksjoner i 11 nye biler med
skjerm – og i en gammel Volvo med
knapper. I 110 km/t på en avstengt
flyplass skulle sjåføren slå på setevarmen, øke temperaturen to grader, skru på oppvarming av bakruten, bytte radiokanal, nullstille trip-telleren, senke
instrumentbeslyningen og stenge av skjermen.
Saken ble først publisert i magasinet Motor, 3/2023
Ganske vanlige ting en sjåfør gjør bak rattet, om
enn ikke vanligvis i én sammenhengende operasjon.
Like fullt: Mens en Volvo V70 fra 2005 rakk å trille
306 meter før oppgavene var utført, gikk bilen med
den mest komplekse skjermen adskillig lengre – MG
Marvel R rullet 1372 meter.
I Volvoen tok jobben 10 sekunder, mot 44,6
sekunder i MG-en.
– Den testen illustrerer veldig godt at det tradisjonelle førermiljøet hadde mye større fokus på betjening og trafikksikkerhet enn i dagens biler. I mange
tilfeller utformes de nye skjermene med en grafikk
som gjør at de er attraktive å se på. Hvis man går
tilbake og ser på bilinteriør i eldre modeller finner
man en helt annen ambisjon, sier Svendsen.
Som et eksempel:
– Se på detaljer om hvordan Mercedes-Benz
tenkte sikkerhet: speedometeret hadde skravert
bakgrunn mellom 50 og 60 km/t, så det skulle være
enkelt å se hvilken hastighet man holdt i tettbygd
strøk – nettopp for at man ikke skulle ta for mye
oppmerksomhet bort fra veien, sier han – og fortsetter:
– Instrumenter var utformet på en måte som
gjorde at de skulle ta så lite oppmerksomhet som
mulig bort fra bilkjøringen. Betjeningsløsningene var grupperte, så man visste at radiodelen er
her, ventilasjon er der. Det virker som bilbransjen
egentlig har kastet en del av den gamle sikkerhetstankegangen på båten – bare for å være først med
det siste innen teknologiutviklingen.
Annonse
Bare et kort blikk
Bak rattet i eldre biler hjelper vårt muskelminne til
med å bevege hånden til riktig punkt:
– Det holder med et kort blikk, for du vet jo hvor
volumkontrollen på radioen er. Det sitter i muskelminnet ditt. Men på en skjerm uten knapp er det
ofte en slider du må dra opp eller ned. Den krever
veldig nøyaktighet med hensyn til hvor du faktisk
skyver, oftest må du faktisk se for å treffe riktig ulikt hva som behøves for å betjene fysiske knapper i
en tradisjonell bil.
Hvorfor skjerm?
De fleste nye biler har mulighet til å oppgraderes digitalt – og få nye tjenester og funksjoner via den eksisterende skjermen, mens utdaterte funksjoner kan fjernes. Hele brukergrensesnittet på skjermen kan endres fullstendig. I mange biler betaler man ekstra for funksjoner som gjøres tilgjengelig digitalt.
Med fysiske knapper er funksjonene låst, de kan ikke endres ved en digital oppgradering. På den nye Fisker Ocean er det en rekke med fysiske knapper under skjermen, og selskapet opplyser at knappe-funksjonene kan endres hvis det skulle vise seg ønskelig – om enn ikke som en digital oppdatering
– Bare det å finne selve trykkpunktet tar lengre tid?
– Ja, tidligere kunne du finne det fordi du visste
hvor knappen var. Med en skjerm må du se på skjermen for å finne knappen. Det er en stor forskjell.
– Hvordan syns du bilprodusentene tar hensyn til
dette?
– Jeg syns ikke de tar hensyn til dette i det hele tatt,
for de utstyrer bilene med mer og mer skjermer. Og
med vanskeligere og vanskeligere brukergrensesnitt.
Noen skjermer er dessuten ekstremt følsomme på at
du må treffe akkurat der du skal. Noen ganger reagerer den ikke, så du må trykke en gang til.
– Men tror du ikke de har gjort dette med ambisjon om
å tenke best mulig sikkerhet?
– Jo, men de tenker økonomi, også. Det er mye
billigere å produsere et interiør hvor du har et enkelt
dashbord og en skjerm som tar seg av alt mulig. Det er
enklere og billigere enn å integrere knapper og designe et tradisjonelt dashbord som man gjorde tidligere.
Tre gode og tre dårlige
Motors bilekspert Øivind A. Monn-Iversen prøvekjører alle nye bilmodeller på det norske markedet
– og har testet det meste av mer eller mindre vellykkede skjermløsninger. Her er et knippe i hver sin ende av skalaen:
BRA: BMW/Mazda På alle modellene (med unntak av BMW iX1) kan skjermen styres med et hjul i midtkonsollen. Gammeldags for noen, men fortsatt den beste løsningen.
BRA: Tesla Model Y/3 Den hypermoderne motpolen til «hjulet» i Mazda/BMW. Kan virke litt overveldende på nye brukere, men etter en tid blir alt annet gammeldags.
BRA: Volvo og Polestar Kanskje den beste miksen. Volvos skjerm var lenge knotete, men med Google-basert løsning er den plutselig blitt både enkel og tydelig.
IKKE BRA: MG Marvel Har en av de største skjermene, men den er så skråstilt at mye info kommer nesten nede ved albuen til sjåføren. I tillegg er den både treg og uklar.
IKKE BRA: Peugeot 408 Får representere modeller fra Stellantis-konsernet. Til å være et nyutviklet infotainmentsystem, er det for mange kronglete omveier og for lang responstid.
IKKE BRA: VW ID-familien Mange synes at den står langt unna og krever for mye oppmerksomhet. Funksjonaliteten er ok, men er ikke blant de kjappeste eller mest oversiktlige.
Avansert funksjonshjul
– Noen merker som er flinkere enn andre?
– Noen supersportsbil-produsenter har fortsatt
ålreite førermiljøer, men jeg tenker at de fleste moderne bilinteriører er veldig dominert av skjermen
– og alt er sentrert rundt den.
– Man får jo mer funksjonalitet tilgjengelig?
– Jo, du får åpenbart mye mer funksjonalitet. Og
du har mye større mulighet til å oppgradere funksjoner i bilen også, for du kan legge til nye funksjoner
som krever et nytt skjermtrykk. Men på den negative
siden blir det veldig avansert, hvor du må trykke deg
inn på stadig flere undernivåer for å aktivisere enkle
funksjoner.
– Da BMW introduserte sitt iDrive-hjul i midtkonsollen i 2001, fikk de masse kritikk, for dette var så
avansert og vanskelig å bruke. Men selv første generasjon av hjulet er superenkelt å håndtere, sammenliknet med en del skjermer i biler i dag.
Volvo kom best ut i testen hos Vi Bilägare, der også
deres nye C40 scoret meget godt (trillet 417 meter
mens oppgavene ble utført). På den kommende
billigmodellen EX30 er mange av de fysiske knappene fjernet og betjeningen flyttet til en ny skjerm i
midten – som på stor-SUV-en EX90.
Annonse
80 prosent på veien
– Hva tenker Volvo om store skjermer og trafikksikkerhet
generelt, kommunikasjonssjef Erik Trosby i Volvo Cars
Norge?
– Volvos forskning viser at sjåfører ser omtrent 80
prosent av kjøretiden på veien, og inntil 20 prosent
andre steder. Dette har holdt seg stabilt i mange år
– også før vi fikk smarttelefoner og store skjermer
i bil. Fra et trafikksikkerhetsperspektiv er vi mest
fokusert på hva distraksjonsulykker egentlig handler
om – nemlig at det skjer noe uventet på veien, mens
sjåføren har blikket et annet sted, uavhengig av
årsaken til at man ser bort. Da teller hver hundredel
for å avverge ulykker, og det er her bilens sikkerhetssystemer kan utgjøre den store forskjellen.
– Mener Volvo at betjening av en stor skjerm stjeler
oppmerksomhet for en sjåfør?
– Bilens ulike instrumenter og funksjoner, enten
de styres via skjerm, stemme eller knapper, vil alltid
kreve en viss grad av sjåførens oppmerksomhet.
Samtidig er det flere positive sider ved skjermer; i
dagens samfunn er folk vant til å styre livene sine
med skjerm. Det er en fordel at bilens skjerm ligner
skjermene og grensesnittet man møter i verden
ellers, spesielt siden bilens berøringsskjerm brukes
langt mindre enn de man benytter i hverdagen.
En annen fordel er at når sjåføren har en finger på
skjermen så vet vi også at øynene er der og at sjåføren er distrahert. Da kan vi gi utvidede fullmakter til
bilens sikkerhetssystem og varslings- og førerstøttesystemer kan settes i høyere beredskap.
– Er det økonomi eller sikkerhet som er grunnen til
at en stor skjerm er prioritert foran fysiske knapper på
EX30?
– I Volvo vil økonomiske hensyn aldri gå foran
sikkerheten. Dette handler om hvordan man kan
presentere den mengden informasjon og funksjonalitet som er i dagens biler på best mulig måte.
I sum handler det om balanse, der vi kombinerer
skjerm, knapper og stemmestyring for å skape et
brukergrensesnitt som er enkelt, intuitivt og raskt
å bruke.
Heads up!
I mange bilmodeller er head-up-display introdusert
som en stadig viktigere del av informasjonsvisningen. Funksjonen har ikke noe etablert norsk begrep,
men er altså en optisk presentasjon av data på
frontruten.
Under den store bilutstillingen i München tidligere i september viste BMW en preproduksjon-utgave
av neste generasjon elbil, deres Neue Klasse, der hele
nedre del av frontruten har en slik visning – med alt
fra hastighet, skiltvisning og navigasjon, til informasjon om radiokanal eller musikkvalg.
– Vi mener dette tar sikkerhetsprinsippet om
«øynene-på-veien-og-hendene-på-rattet» til et nytt
nivå, med en visning som er mye tydeligere enn
dagens løsninger, samtidig som vi gjør informasjonen tilgjengelig for alle i bilen, sier Frank Weber,
utviklingssjef i BMW.
I flere BMW-modeller vil sjåføren få mulighet til
å tilpasse hvilken informasjon som skal vises på
frontruten etter et prinsipp om «rett informasjon på
rett sted».
Hos Volvo mener man at visningen på frontruten
potensielt kan gi trygghet. Men:
– Man må være forsiktig med hvor mye informasjon sjåføren må forholde seg til, selv om sjåføren
slipper å flytte blikket til siden. Det viktigste er at det er raskt og enkelt for sjåføren å få informasjon og
gjøre funksjonsvalg. Dersom HUD-displayet bidrar
til å gjøre sjåføren mer fokusert på det som skjer på
veien, kan det være en fordel for sikkerheten, sier
Erik Trosby.
Det er et synspunkt som deles av Jan Harry Svendsen i NAF:
– Jeg er i utgangspunktet veldig for, siden det betyr
at du kan lese av fart og navigasjon uten å ta blikket
fra veien. Utfordringen er hvis det blir for mye av
det. Det er viktig at det ikke er for mye informasjon, og det bør prioriteres hardt hva som er viktig: Fart,
kollisjonsvarsler, navigasjon. Det må ikke bli et tivoli
hvor alt mulig rart skal med.
Annonse
Stopp for endringer
Samtidig er Svendsen åpen for at visse teknologier
tar oss i riktig retning når det gjelder funksjonalitet
og sikkerhet.
– Det er lov å håpe at biler får systemer som gjenkjenner tale, som vil kunne gjøre dette noe enklere.
Men det er ingen tvil fra mitt ståsted, med den erfaringen jeg har, at betjening av skjermer tar oppmerksomhet bort fra det å kjøre bil.
– Hva mener NAF sjåfører bør gjøre?
– De grunnleggende innstillingene bør gjøres før
man kjører avgårde: legge inn reisemål, stille inn
radiokanal, seteregulering. Og hvis man må gjøre
endringer, så bør man stoppe.
Helt enkle endringer av temperatur eller andre
ting som betjenes fra startskjermen, kan man til nød
gjøre når man kjører. Men i mange biler tar det mye
oppmerksomhet bare å stille inn temperatur.
Selv kjører Jan Harry Svendsen en Ford Mustang
Mach-E.
– Den har ganske enkle løsninger for temperaturvalg, med tydelige pluss- og minus-tegn, hvis du bare
klarer å treffe dem. Men selv nå som jeg har kjørt
10000 km med bilen må jeg fortsatt se ned på skjermen for å finne helt enkle funksjoner som rattvarme
og setevarme. Med en knapp for setevarme er det ett
trykk. På min Ford må jeg først trykke på skjermen,
før det kommer opp en slider jeg må skyve i en eller
annen retning for å regulere.