Trenden er tydelig: Skjermene blir større og mer omfattende, de fysiske knappene stadig færre.
Mobilen er forbildet for all utvikling på dette feltet.
Testen av de 12 bilene – inkludert den gamle Volvoen – ble gjort på en lukket flystripe. To sjåfører fikk i oppgave å foreta de samme grunnleggende handlingene på samtlige biler i 110 km/t:
De skulle ...
slå på setevarme, øke temperaturen to grader og starte defroster,
slå på radioen og skifte kanal fra P4 til P1,
nullstille trippteller,
senke instrumentbelysningen til laveste nivå og
slukke midtskjermen.
Stemmestyring, som i ulik grad kan erstatte flere av disse handlingene, ble bevisst droppet.
Stemmestyringen kan ikke brukes til alle handlinger og har varierende kvalitet fra bil til bil.
De to testførerne fikk pugge og trene på handlingene i hver bil innen testen ble foretatt. Poenget var at førerne i størst mulig grad skulle kjenne til førermiljøet – som en eier.
Resultatene er et gjennomsnitt av tiden testførerne brukte på å gjennomføre handlingene.
I den gamle Volvoen trengte sjåføren 10 sekunder på å utføre handlingene. I MG Marvel trengte førerne 44,6 sekunder, tilsvarende en distanse på 1364 meter. Det bemerkes at skjermen i MG er størst og dårligst.
Annonse
Så mange meter trengte de:
Bil
meter
MG Marvel
1372
BMW iX
928
Seat Leon
895
Hyundai Ioniq 5
815
VW ID.3
786
Nissan Qashqai
765
Tesla Model 3
717
Mercedes GLB
616
Subaru Outback
592
Volvo C40
417
Dacia Sandero
414
Volvo V70 (2005)
306
Årets beste skuffer
Nye BMW iX er vesentlig bedre enn kineseren, men fortsatt oppsiktsvekkende dårlig, ifølge testerne.
Luksus-SUV-en trenger 928 meter med førerens oppmerksomhet. Heller ikke «årets beste bilkjøp» her i Motor, Hyundai Ioniq 5, kommer særlig godt ut.
Testen fra Vi Bilägare berører også flere andre interessante momenter knyttet til førermiljøene, blant annet hvor lang tid det tar å ringe et nummer, og vinkelen mellom de ulike funksjonene og sjåførens øyne. Det kan du lese mer om her [krever innlogging].