Slik så det ut på Teslas ladestasjon på Gardermoen
søndag: 20 nye ladestolper av den nye typen V4 er på plass, tilsynelatende
ferdig montert.
Rundt ladestolpene står sperregitter, men det er snakk om
timer eller dager før man kan lade fra disse stolpene.
Men hvorfor skriver vi om at én ladeoperatør får 20 nye
ladere? Det finnes jo tusenvis av ladestolper rundt om i Norge.
Det er minst tre grunner til å skrive om de nye
ladestolpene til Tesla.
● Det viktigste er kabelen, som er lengre. Det betyr at
alle elbiler kan lade på Teslas ladestolpe, uten å oppta en ladeplass ekstra.
Bankkort
Teslaene har ladeinntaket på venstre side bak. De nye
ladestolpene gjør at både biler med ladeinntaket på venstre side foran, på
høyre side, eller midt på fronten, nå får lang nok kabel.
Spesielt Ford, Audi og Jaguar-eiere har slitt med Teslas
korte ladekabel.
● Dessuten blir det mulig å betale med kort, og ikke kun gjennom app, slik myndighetene nå også krever
på nye ladestolper.
● De nye ladestolpene kan også lade med en effekt på inntil
350 kW. Om det vil være mulig fra begynnelsen, er ikke klart. Stolpene vil i
hvert fall gi inntil 250 kW.
V3-stolpene, som nå er de mest vanlige på Teslas
ladestasjoner, lader med inntil 250 kW.
Det vil ta tid før alle Teslas ladestasjoner får de nye
V4-ladestolpene. Utskiftningen vil skje gradvis, og i sakte tempo.
Tesla har gradvis åpnet de fleste av ladestasjonene sine
for ikke-Teslaer. For to uker siden ble ytterligere 14 stasjoner åpnet.
Det har
ført til en kraftig økning av bruken fra eiere av andre bilmerker.
Du som ikke eier Tesla, kan lade hos Tesla til samme pris
som Tesla-eiere, dersom du kjøper et abonnement til 129 kroner i måneden, eller
betaler et påslag på en drøy krone per kilowatt-time.