INGEN TESLAER: Her lader to ID.4/ID.5, en Toyota Proace electric, en Kia e-Niro og en Jaguar I-pace, men ingen Teslaer.Foto: GEIR RØED
Se bildet:
Her lader ingen Teslaer hos Tesla
Stadig flere ikke-Teslaer lader nå på Teslas ladestasjoner. – Det er stor forskjell på hva Tesla-eierne mener om dette, sier styrelederen i Teslas eierklubb.
Se bildet fra Hjerkinn på Dovrefjell for en drøy uke
siden: På den nye ladestasjonen til Tesla er det fem biler som lader. Fem
ikke-Teslaer, og ingen Teslaer.
– Morsomt, sier Vigdis Asbjørnsen, styreleder i Teslas
Owners Club i Norge.
For
halvannet år siden åpnet Tesla for at også de som ikke kjører Tesla kan
lade på Teslas ladestasjoner. Nå er 92 av Teslas 111 ladestasjoner i Norge åpne
for ikke-Teslaer.
Dette oppdager stadig flere, og bildet på Dovrefjell
viser hvordan det er i ferd med å bli: Mange som ikke kjører Tesla, velger å
bruke Teslas ladenettverk.
Eierne av ikke-Teslaer betaler riktignok litt mer for å
lade. Mens Tesla-eierne nå i gjennomsnitt betaler 3,21 kr/kWt for å lade på
Teslas ladestasjoner utenom rushtiden, må ikke-Tesla-eiere ut med i
gjennomsnitt 4,40 kr/kWt utenom rushtiden.
Likevel er det langt billigere enn hos andre ladetilbydere,
også i rushtiden (kl. 18–22) – hvor Teslas priser er ca. 35–40 øre høyere.
Ikke-Tesla-eiere kan dessuten betale et gebyr på 129
kroner i måneden og dermed få samme priser som Tesla-eiere. Det sparer man inn
på et par ladeøkter.
Annonse
Blokkerer
Motor har ved selvsyn sett på mange av Teslas
ladestasjoner at stadig flere ikke-Teslaer står og lader. Eksempelet fra
Hjerkinn er likevel unikt, selv om litt av årsaken er at ladestasjonen på
Dombås noen mil unna er blant de som ikke er åpen for ikke-Tesla-eiere.
I Tesla-forumene i sosiale medier går debatten blant
Tesla-eiere om Teslas åpning av ladestasjonene for ikke-Teslaer.
Mange har lagt
ut bilder som viser hvordan mange ikke-Teslaer må parkere for å få ladet med
Teslas korte ladekabler. Mange må oppta to ladeplasser.
Dermed vil de ofte ikke være mulig å lade for andre, selv
om appen viser at det er ledige plasser.
Positive
– Det er forskjell på hva folk flest synes om dette, sier
Vigdis Asbjørnsen i Teslas eierklubb TOCN.
– De som har opplevd ladekøer og blokkeringer av plasser, er gjerne irriterte. Det er også en del Tesla-eiere som synes det er plagsomt
bare å se ikke-Teslaer på Teslas ladestasjoner. Men vi i klubben er positive
til at ladestasjonene er åpne for alle. Det er det beste for alle at alle kan
bruke Teslas ladere, sier Asbjørnsen.
Også organisasjonskonsulenten i Teslas eierklubb, Roger
Kolbu, er positiv.
– Tesla overvåker bruken tett, og de har ikke åpnet for
ikke-Teslaer på de mest utsatte lokasjonene, påpeker han.
Annonse
2,05 kr/kWt
En viktig årsak til at ikke-Teslaer lader hos Tesla er ladeprisene.
Den
siste prisoversikten til Teslas eierklubb, viser at Teslas ladepriser er på
ned mot 2,05 kr/kWt for lynlading. Det er en brøkdel av prisen hos mange andre
ladeoperatører.
Fra juni til juli ble ladeprisene til Tesla satt ned med
i gjennomsnitt 2,45 prosent, ifølge prisoversikten til eierklubben til Tesla.
– Jeg sjekket et utvalg stasjoner søndag kveld. Prisene
er ikke endret fra vår siste prissjekk i juli, sier Kolbu.