UTVIDELSE: På Teslas ladeanlegg på Gardermoen bygges det nå flere ladestolper.

Slutt på trøbbelet:

Nå får Tesla lade­stolper som passer alle biler

Teslas nye ladestolper får lengre kabler, kortbetaling og høyere effekt. De første stolpene kommer trolig på Gardermoen.

Publisert

Alle som har vært på en ladestasjon til Tesla har sett det: Elbiler fra andre bilmerker som må parkere annerledes, og dermed feil, dersom de ikke har ladeluken på samme sted som Teslas biler.

Den korte ladekabelen på bare halvannen meter gjør at eiere av mange andre bilmerker enten må oppta to ladeplasser, eller parkere på en annen kreativ måte.

Tre meter kabel

NYE LADERE: Bygging og montering av nye ladestolper utenfor Berlin tidligere i august.

Tidligere i år ble de første nye lade­stolpene, V4-stolper, satt opp på lade­stasjoner flere steder i Europa. 

Og nå skjer det fort: For en uke siden ble det bygget en helt ny ladestasjon utenfor Teslas store fabrikk utenfor Berlin. Alle lade­plassene her har de nyeste ­stolpene.

De nye stolpene har høyere effekt, anslagsvis 600 kW, i tillegg til at de står midtstilt på ladeplassen, og kabelen er tre meter lang. Det innebærer dobbelt så lang kabel som på eksisterende ladestolper.

Nye ladestolper skal også kunne ta kortbetaling, for de som ønsker å betale slik. Flere av de nye ladestolpene er observert med kortlesere, noe norske myndigheter nå også krever.

Mer om elbil:

Gardermoen

Motor vet at det har vært en kraftig økning i bruken av Teslas ladestasjoner fra andre bilmerker. Økningen skal ha vært spesielt stor i sommer. Derfor haster det med nye ladestolper, slik at det ikke blir kø på grunn av biler som må parkere feil for å få ladet.

Motor har spurt Tesla Norge, som ikke vil fortelle når og hvor de nye ladestolpene settes opp. Men etter det Motor erfarer, er infrastrukturen på ladestasjonen på E6 ved Gardermoen tilrettelagt for de nye ladestolpene.

Her utvides dagens ladestasjon nå med 20 nye ladestolper, slik at det totalt blir 40.

Det har lenge vært meningen, etter det Motor forstår, at anlegget på Gardermoen skal bli det første anlegget i Norge med de nye stolpene. Men de nye stolpene står på samme måte som på de eksisterende, gamle anleggene. Det ser ikke ut til at de blir midtstilt.

September

NYE LADESTOLPER: Teslas nye V4-ladestolper fotografert i Europa tidligere i år.

De nye ladestolpene vil trolig kunne brukes allerede fra september, muligens oktober, ifølge informasjon Motor har.

Etter det Motor forstår, vil det ikke bli en omfattende utbytting av eksisterende ladestolper til nye ved de over 100 ladeplassene til Tesla. 

Men nye ladestasjoner, og ladestasjoner som må restaureres og oppgraderes, vil få de nye ladestolpene.

Dette vil løse ladeproblemene som spesielt eiere av Audi, Ford og Jaguar har. På disse tre bilmerkene er ladeinntaket på de fleste modellene ved førerdøren.