I 2017 kjøpte ekteparet Halime og Shpend Hasanaj det de
selv kalte en drømmebil, en Range Rover Evoque. Men allerede på vei hjem fra
bilforhandleren startet problemene med den splitter nye bilen, og drømmen var
over.
Eksosfilteret var fullt. I månedene som fulgte, var bilen på
verksted flere ganger.
Også to år senere, i 2019, og i fjor, i 2021, oppsto det
feil med dieselpartikkelfilteret.
– Brukerfeil, hevdet merkeforhandleren, Hellestø Bilpaviljongen
på Jæren.
Merkeforhandleren mener ekteparet i Kristiansand kjører
for korte bilturer og har for kort årlig kjørelengde. Dermed greier ikke DPF-systemet
å regenerere seg selv, hevder de.
– Klassisk eksempel
Ekteparet selv mener merkeforhandleren ikke har hjulpet
dem, og at det er noe galt med bilen – ikke deres bruksmønster.
Forbrukerklageutvalget vedtok at ekteparet skal få
tilbake kjøpesummen på 649.000 kroner.
Men Hellestø Bilpaviljongen nektet å akseptere vedtaket.
De tok ekteparet for tingretten for å få omgjort vedtaket i Forbrukerklageutvalget.
Annonse
– Normal bruk
Sør-Rogaland tingrett har nå gitt ekteparet medhold.
Tingretten er enig med ekteparet og
Forbrukerklageutvalget, som i sitt vedtak skrev at kort kjørelengde ikke kan
regnes som brukerfeil, og at bilforhandleren har fått mange nok forsøk på å
utbedre feilen.
– Bilen må kunne passe til det formålet biler normalt
brukes. Det medfører at biler også må passe til de kjøremønstrene man typisk har
i mer urbane strøk, skriver tingretten i sin dom.
Ekteparet får heve kjøpet. De får tilbake pengene sine,
fratrukket 75.000 kroner for nytten de har hatt av bilen.
De må også betale sine egne saksomkostninger, fordi
retten mener de kom med noen sentrale saksopplysninger så sent at det førte til
en mer omfattende rettsbehandling enn nødvendig.
Tingrettsdommen er rettskraftig, etter at både ekteparet
og Hellestø Bilpaviljongen har bestemt seg for å akseptere dommen.
Ingen av dem
anker, opplyser både ekteparet og Bjarne Hellestø, som er bilselger og styreleder
i Hellestø Bilpaviljongen.