PROBLEMBIL: Ekteparet Shpend Hasanaj (t.v.) og Halime Hasanaj fortviler over at bilen deres bare står stille hos merkeforhandleren i Kristiansand.Foto: PRIVAT
Luksusbil med trøbbel fra dag én:
Forhandleren sier de kjører problembilen feil
Allerede på vei hjem fra bilforhandleren startet problemene med luksusbilen Range Rover Evoque. Fem år etter er problemene fortsatt ikke løst. Forhandleren skylder på brukerfeil.
– Bilforhandleren har vært som et mareritt for oss. De er ikke interessert i kundens ønsker og rettigheter, sier Shpend Hasanaj.
Han og kona Halime Hasanaj er svært fortvilet over det som skulle være kjøpet av en drømmebil. Men som ble det motsatte.
Allerede på vei hjem i nybilen tilbake i 2017 startet problemene med bilen til hele 649.000 kroner.
– Bilen oppførte seg veldig rart. Vi kjente at noe var galt med den, forteller Hasanaj.
Dagen etter, da bilen var én dag gammel, stoppet bilen midt på veien i hjembyen Kristiansand mens kona Halime kjørte.
– Bilen nødbremset og ville ikke kjøre videre. Vi måtte ha veihjelp.
Produksjonsfeil
Det viste seg at eksosfilteret på den én dag gamle bilen var fullt. Ifølge en saksutredning fra Forbrukerklageutvalget ble bilen stående på verksted i 10 dager.
Men problemene var ikke over da ekteparet fikk bilen sin tilbake. I månedene som fulgte, var den inn og ut av verkstedet flere ganger før det ble avdekket en produksjonsfeil på bilen, og partikkelfilteret i eksosanlegget ble skiftet.
Paret kjøpte bilen av merkeforhandleren Hellestø Bilpaviljongen på Jæren.
Les lenger ned hva de sier om bilhandelen.
– Vi kjøpte hos Hellestø fordi det den gangen ikke var Range Rover-forhandler her i Kristiansand. Vi hadde ingen erfaring med dem.
Annonse
Gikk i nødmodus
Knappe to år etter at partikkelfilteret ble skiftet, oppsto det igjen problemer med partikkelfilteret. Bilen gikk i nødmodus, og måtte hentes av bergingsbil.
Forbrukerklageutvalget, som avgjør konflikter etter bilkjøp, konkluderer i sitt vedtak at bilforhandleren da hadde fått mange nok forsøk på å utbedre feilen.
De gir ekteparet rett til å heve bilkjøpet, slik at de får tilbake kjøpesummen.
Men merkeforhandleren på Jæren aksepterer ikke vedtaket. De har saksøkt ekteparet – slik at de nå må møte i tingretten.
Ekteparets advokat er svært overrasket over bilforhandleren.
– Dette er et klassisk eksempel på en bil som ikke fungerer, sier advokat Ståle Myhre, og fortsetter:
– Hellestø Bilpaviljongen har fått gjentatte anledninger til å utbedre bilen. De burde løst denne saken. Jeg stiller store spørsmål ved måten de håndterer omdømmet sitt på.
Annonse
Hevder brukerfeil
I saksfremlegget til Forbrukerklageutvalget går det frem at Hellestø beskylder ekteparet for å bruke bilen feil, fordi de har for korte bilturer og for kort årlig kjørelengde. Da greier ikke dieselpartikkelfilter-systemet å regenerere seg selv, fordi dette krever høy temperatur, mener merkeforhandleren på Jæren.
I en uttalelse fra merkeforhandleren i Kristiansand får de støtte for dette synet.
Overfor Motor fastholder bilforhandleren at de er uenige i vedtaket – og at de vil ha en rettslig behandling av konflikten med ekteparet.
– Det er leit at kundene er misfornøyd. Det har vært et par feil som er blitt utbedret. Men vi mener feilene delvis har vært brukerfeil, sier Bjarne Hellestø, som er selger og styreleder i Hellestø Bilpaviljongen.
Fnyser
Shpend Hasanaj fnyser imidlertid av beskyldningene.
– Det er bare tøv. Vi har hatt tre Range Rovere og Land Rovere, og flere andre dieselbiler.
Den ene av de tre kjøpte ekteparet fra samme forhandler, samtidig som de kjøpte problembilen. Den har de ikke hatt noen problemer med, forteller paret.
Heller ikke Forbrukerklageutvalget godtar påstandene fra bilforhandleren om brukerfeil.
– Kort kjørelengde kan ikke regnes som en brukerfeil, skriver de i sitt vedtak.
Annonse
Mange saker
Motor har det siste året skrevet flere artikler om kunder som har fått problemer etter å ha vært kunder hos Hellestø Bilpaviljongen:
En annen bilkunde oppdaget ved en tilfeldighet at den tilsynelatende splitter nye bilen han kjøpte tidligere var eid av merkeforhandlerens bilutleiefirma. Hellestø tok selvkritikk, og ga kunden en økonomisk kompensasjon.
For bare et par uker siden skrev Motor om Erlend Sødal, som fikk en regning på 53.000 kroner fra Hellestø Bilpaviljongen etter at han angret seg på et bilkjøp to dager etter inngåelse av kontrakten. Bilforhandleren saksøkte Sødal, ment tapte i tingretten.
Beklager
Motor har spurt Bjarne Hellestø hos merkeforhandleren hva han tenker om at de har flere konflikter med kundene sine.
Han sier at saken med Eirik Skjærseth var uheldig, men en viktig sak å ta. «Leiebilsaken» var en uheldig sak som de skulle vært foruten.
–Men vi kompenserte kunden og fant frem til en løsning.
Avbestillingsgebyret er de fortsatt uenig i.
– Vi jobber knallhardt hver dag for å skape gode og trygge kundeopplevelser. Vi lærer hver dag, og vil alltid jobbe for å bli bedre, sier Hellestø.
Annonse
På verksted
Range Roveren har nå stått på merkeverkstedet til merkeforhandleren i Kristiansand siden i fjor sommer. Ifølge ekteparet Hasanaj har bilen igjen samme feil som i 2017 og 2019.
– Hva synes dere om at Hellestø Bilpaviljongen ikke aksepterer vedtaket om heving av kjøpet og saksøker dere?
– Det er helt forferdelig.
Bjarne Hellestø hos Hellestø Bilpaviljongen hevder imidlertid overfor Motor at bilen nå er «uten mangler».