GEBYRKRAV: Erlend Sødal ble frikjent og slapp til slutt å betale gebyr da han kort tid etter angret kjøpet av en brukt Volvo XC60.

Bilforhandler krevde gebyr:

Erlend angret på kjøpet, fikk regning på 53.000 kr

Tre dager etter handelen angret bilkunden seg. Da fikk han en kjemperegning fra bilforhandleren.

Publisert

Erlend Sødal i Stavanger underskrev en lørdag i mars i fjor en avtale om å kjøpe en to år gammel brukt Volvo XC60 hos Bilpaviljongen Hellestø på Sola.

Påfølgende tirsdag – to virkedager senere og før han fikk bilen – ombestemte han seg.

– Da jeg kom hjem og fikk tenkt meg om, angret jeg meg rett og slett. Men jeg var innstilt på å betale kompensasjon. Jeg ombestemte meg jo.

Han trodde bilforhandleren og han raskt skulle komme til enighet. Men det skjedde ikke.

Først fikk Sødal beskjed om å betale et gebyr på hele 80.000 kroner, 12 prosent av avtalt kjøpesum.

Deretter ble det nedjustert til 10 prosent (67.000 kroner), før det til slutt ble endret til åtte prosent (53.000 kroner).

Medhold i tingretten

Bilforhandleren begrunnet kravet med at gebyr er standardbetingelse i bilhandelen, og at kunden skal ha blitt skriftlig informert om dette.

Erlend Sødal mener han ikke fikk skriftlig informasjon om gebyret og nektet å betale så mye penger.

– Jeg tilbød dem på et tidspunkt 25.000 kroner. Men de kjørte tøft på. De var bastante på kontraktsretten sin.

Da Sødal ikke betalte 53.000 kroner, gikk bilforhandleren og deres inkassoselskap til forliksrådet, hvor de fikk medhold. Deretter saksøkte kunden bilforhandleren.

Nå har han vunnet frem i tingretten. Sødal slipper å betale gebyr.

Stor forhandler

Tingretten peker på at bilforhandleren ikke har greid å bevise sine påstander om at kunden ble skriftlig informert. Tingretten viser også til at bilforhandleren rotet med flere forskjellige prosentsatser på gebyret.

Bilpaviljongen Hellestø er en stor bilforhandler på Jæren og omsetter årlig for over en halv milliard kroner. De er nybilforhandler for flere merker.

Tingretten peker også på at bilforhandleren ikke har dokumentert et økonomisk tap ved at bruktbilen ble avbestilt to virkedager etter kontraktsinngåelse.

Mener mange slurver

NAF er svært fornøyd med dommen.

Vigdis Svennungsen, leder for NAF Advokat, som er NAFs advokatkontor, sier at NAF ganske ofte opplever at bilforhandlere slurver, og ikke skriftlig informerer om at det er et gebyr dersom bilkjøperen angrer seg.

– Når det ikke er avtalt et bestemt avbestillingsgebyr, kan selgeren kreve sitt konkrete tap dekket. Det må dokumenteres, men det har ikke Bilpaviljongen Hellestø gjort i denne saken, sier Svennungsen.

Svarer ikke

Sødal er glad for at han vant.

– Jeg syns kravene fra bilforhandleren var urimelige.

Motor har spurt Bilpaviljongen Hellestø om hva de synes om dommen. De har ikke besvart Motors henvendelser.