Bilen hennes
fikk omfattende skader i en ulykke, og ble kondemnert – eller innløst, som
forsikringsselskapene kaller det. Det innebærer at forsikringsselskapet betaler
ut forsikringsoppgjøret til kunden, og overtar bilen.
Bilen til
Wollen ble deretter reparert av et gjenopprettingsverksted, og havnet på veien
igjen. Den nye eieren opprettet ikke egen bompengeavtale – og kjørte dermed på
Wollens bompengeavtale.
Embjørg Wollen
tenkte rett og slett ikke på at en bil som ble vraket, kunne havne på veien
igjen.
Endrer rutinene
Wollens bil var
forsikret hos Frende Forsikring. Forsikringsselskapet påpeker at det er
bileiernes ansvar å fjerne bombrikker og si opp avtaler både med bomselskap, ladeselskap,
parkeringsselskap, ferger og andre.
– Glemmer du
dette, kan du fort få krav, advarer Heidi Tofterå Slettemoen,
kommunikasjonssjef i Frende Forsikring.
Etter Wollens
opplevelser vil imidlertid Frende endre sine rutiner.
– Når vi
innløser et kjøretøy, sender vi innløsningsbrev til kunden. Fremover vil vi
sikre at det står en påminning til kunden i disse brevene, om å avslutte
avtaler med for eksempel bomselskap, parkeringsselskap og lignende, for på den
måten å forebygge at flere havner i denne situasjonen, sier kommunikasjonssjefen i Frende.
Annonse
– Bileiers ansvar
Motor har spurt
de andre større forsikringsselskapene. If har ingen spesielle rutiner, Tryg
forsikring informerer rutinemessig eiere av biler som blir kondemnert, om at de
må huske å avslutte bompengeabonnementet, mens Gjensidige kun informerer
kundene om å hente alle personlige eiendeler.
– Det er bileiers
ansvar å hente ut personlige eiendeler i bilen, inkludert bompengebrikken, sier
kommunikasjonssjef Bjarne Aani Rysstad i Gjensidige.
Økende problem
Embjørg Wollen
hadde bompengeavtale med Fremtind Service. De erfarer at det er et økende
problem at tidligere eiere av en bil belastes for neste eiers bompasseringer,
parkeringer og lignende.
– Automatisk
betaling, enten det er bompengebetaling med bombrikke, parkeringsbetaling med
skilt, eller enkel elbillading, er sårbart ved eierskifter, sier kommersiell
direktør Svein Skovly i Fremtind Service, og legger til:
– Vi har
erfaring med dette fra bompengebransjen, men ser at problemstillingen i økende
grad dukker opp også med andre tjenester.
Fremtind
Service utvikler derfor nå en løsning for dette, som de håper vil være på plass
til vinteren.
– Vi håper og
tror at dette vil føre til vesentlig færre slike saker fremover, sier Skovly.