HOVEDKONTOR: Frende Forsikrings hovedkontor i Bergen

Lover å informere bedre:

Forsikrings­selskap vil bidra til at færre går i bompengefelle

– Vi skjønner veldig godt at det er frustrerende å betale for bompasseringer som ikke er dine, sier Frende Forsikring.

Publisert
GIKK I FELLA: Embjørg Wollen.

Forsikringsselskapet lover å endre rutinene sine, slik at ikke flere havner i bompengefellen som Embjørg Wollen falt i.

Bilen hennes fikk omfattende skader i en ulykke, og ble kondemnert – eller innløst, som forsikringsselskapene kaller det. Det innebærer at forsikringsselskapet betaler ut forsikringsoppgjøret til kunden, og overtar bilen.

Bilen til Wollen ble deretter reparert av et gjenopprettings­verksted, og havnet på veien igjen. Den nye eieren opprettet ikke egen bompengeavtale – og kjørte dermed på Wollens bompengeavtale.

Embjørg Wollen tenkte rett og slett ikke på at en bil som ble vraket, kunne havne på veien igjen.

Endrer rutinene

Wollens bil var forsikret hos Frende Forsikring. Forsikrings­selskapet påpeker at det er bileiernes ansvar å fjerne bombrikker og si opp avtaler både med bom­selskap, lade­selskap, parkerings­­selskap, ferger og andre.

– Glemmer du dette, kan du fort få krav, advarer Heidi Tofterå Slettemoen, kommunikasjonssjef i Frende Forsikring.

Etter Wollens opplevelser vil imidlertid Frende endre sine rutiner.

– Når vi innløser et kjøretøy, sender vi innløsningsbrev til kunden. Fremover vil vi sikre at det står en påminning til kunden i disse brevene, om å avslutte avtaler med for eksempel bomselskap, parkeringsselskap og lignende, for på den måten å forebygge at flere havner i denne situasjonen, sier kommunikasjonssjefen i Frende.

– Bileiers ansvar

KOMMUNIKASJONS­SJEF: Heidi Tofterå Slettemoen.

Motor har spurt de andre større forsikringsselskapene. If har ingen spesielle rutiner, Tryg forsikring informerer rutine­messig eiere av biler som blir kondemnert, om at de må huske å avslutte bompengeabonnementet, mens Gjensidige kun informerer kundene om å hente alle personlige eiendeler.

– Det er bileiers ansvar å hente ut personlige eiendeler i bilen, inkludert bompengebrikken, sier kommunikasjonssjef Bjarne Aani Rysstad i Gjensidige.

Økende problem

Embjørg Wollen hadde bompengeavtale med Fremtind Service. De erfarer at det er et økende problem at tidligere eiere av en bil belastes for neste eiers bom­passeringer, parkeringer og lignende. 

– Automatisk betaling, enten det er bompengebetaling med bombrikke, parkeringsbetaling med skilt, eller enkel elbillading, er sårbart ved eierskifter, sier kommersiell direktør Svein Skovly i Fremtind Service, og legger til:

– Vi har erfaring med dette fra bompengebransjen, men ser at problemstillingen i økende grad dukker opp også med andre tjenester.

Fremtind Service utvikler derfor nå en løsning for dette, som de håper vil være på plass til vinteren.

– Vi håper og tror at dette vil føre til vesentlig færre slike saker fremover, sier Skovly.