Fikk ikke bompenge-fritak:
Hentet i ambulanse – måtte betale bompenger
Bilføreren kolliderte, og ble kjørt bort av ambulansen. Likevel måtte han betale bompenger for dette bilvraket.
Bompengeselskapet nektet å ettergi bompengene da Hans Martin Hanssen kolliderte, og ble sendt til legevakt i sykebil:
– Kunden er ansvarlig for at alle opplysninger i avtalen er korrekte til enhver tid, skriver kundeservice i Bompengeselskap Nord.
Bergingsbil
Mens bileiere på Østlandet slipper å betale bompenger for biler som fraktes på tilhenger, er det en annen praksis i Nord-Norge.
– Jeg ble påkjørt av en lastebil. Bilen min ble kondemnert. Likevel måtte jeg betale bompenger for bilen da den ble fraktet vekk av bergingsbil, forteller Hans Martin Hanssen i Ofoten.
– Klagen min ble blankt avvist av bompengeselskapet.
Bompengebelastningen på 90 kroner skjedde på Hålogalandsbrua ved Narvik vinteren for to år siden.
– Jeg fikk til svar at ettersom brikken ikke var fjernet fra bilen min, måtte jeg betale, sier Hanssen.
Mer om bompenger:
Oppgitt
Motor har sett svaret fra bompengeselskapet. Kundeservice skriver at bompengebrikken blir registrert via radiosignal. Da blir ikke bilde tatt, og dermed hevder bompengeselskapet at de ikke har noen mulighet til å se hvordan bilen passerte.
– Passering blir ikke refundert uten legeerklæring, skriver bompengeselskapet.
Hanssen ga opp og betalte, fordi å fremskaffe legeerklæring ville koste mer enn å betale den sure bompengeregningen.
Han er oppgitt over den stivbeinte praksisen.
– Jeg ble sendt til legevakt. Da var det umulig for meg å først fjerne bompengebrikken.
– Rigide
Erling Adelstein Bortne, daglig leder i Bompengeselskap Nord, sier at bompengeregninger i slike tilfeller også kan ettergis dersom de får vite hvilken bergingsbil som fraktet bilen.
– Vi ettergir alle feilaktige passeringer dersom det kan sannsynliggjøres eller dokumenteres, skriver Bortne i en epost til Motor.
Hans Martin Hanssen synes han opplevde en langt mer firkantet behandling.
– De hadde ikke evne til å se praktiske løsninger, eller de var pålagt å følge et meget rigid regelverk, sier han.
Har du lest disse sakene?
-
FN med nye retningslinjer for akselerasjonskontroll:
Eldre sjåfører mest utsatt for pedalfeil
-
BYD Sealion 7 til under 500:
– BYD skal bli størst i Norge innen tre år
-
Plutselig akselerasjon:
Her smeller Volvoen rett i veggen: «glad du lever»
-
Sandvika-ulykken:
– Kan ikke se om gasspedalen har vært trykket inn
-
Audi-kunde fortvilet:
Møller refses for ikke å hjelpe kunde
-
10-punktsjekken med Maja Lunde:
«Bilen er undervurdert som arena for gode samtaler»
-
Bompenger:
Kjøpte bil og kjørte gratis i bommene
-
Vi som kapper biltaket:
Kappsagen endret Odd-Egils Amazon brutalt
-
Test: VW ID.7 stasjonsvogn GTX
Snuser på poengrekorden
-
Beklager kundebehandling:
Manglende hengerfeste var bare begynnelsen
-
Benny svarer leserne:
Hvor mye Wunderbaum og pynt er det lov å henge i speilet?
-
Eksploderte på E18:
Dekkfirma solgte 12 år gamle dekk
-
Prøvekjørt: KIA EV3
Den nye klasselederen selger seg dyrt
-
Batterislitasje:
– Lad før det står 0!
-
Kjøpe eller selge?
Her er 80-tallsbilene som stiger i verdi
-
10-punktsjekken med Bjarne Brøndbo:
Rai-rai, her blir det brukt!
-
Benny svarer leserne:
– Kan jeg få bot for manglende refleksvest i bilen?