GODE OG DÅRLIGE KARAKTERER: BMW i5 og BYD Atto 3.
Foto: ØIVIND A. MONN-IVERSEN og TOMM W. CHRISTIANSEN
Førerassistanse:
Tyskere og svenske gruser kineser i sikkerhetstest
BYD Atto 3 nådde ikke de europeiske modellene til knærne i en test utført av Euro NCAP.
Euro NCAP
- Et europeisk kontrollorgan for trafikksikkerhet, basert i Brussel
- Startet med uavhengige kollisjonstester i 1997
- Oppdaterer jevnlig sikkerhetskrav og testprotokoll
- Har vært en sterk motivator bak utbredelsen av beskyttende tiltak og sikkerhetssystemer på nye biler
Euro NCAP har denne uken offentliggjort en grundig test av fem modeller, samtlige sjekket – og sammenliknet – med henblikk på førerassistanse.
De fem modellene er Mercedes-Benz C-klasse, BMW i5, Volvo EC40, Volkswagen ID.7 og BYD Atto 3.
Strengere regler
Kontrollorganet har i år oppdatert sine kriterier for nettopp slike tester. Det betyr at bilen du kjører, kanskje ikke ville fått den samme karakteren i dag.
Men det betyr også at nye modeller blir grundigere sjekket, forhåpentlig til langsiktig glede for alle trafikanter.
Endringene består av generelt strengere krav.
Euro NCAP vurderer det de kaller «funksjon», definert som balansen mellom kjørehjelp fra bilen, og i hvilken grad bilen hjelper føreren med å følge med, samt være oppmerksom på sikkerhetssystemenes begrensninger.
Kriterium nummer to er det Euro NCAP kaller «safety backup», det ekstra sikkerhetslaget der bilen trår til og redder situasjonen hvis farer oppstår.
«Overlatt til seg selv»
Mercedes C-klasse og BMW i5 var de klare vinnerne, på begge punkter.
Førstnevnte får særlig ros for sin nødreaksjon, der bilen ble kontant parkert på veiskulderen idet føreren sluttet å reagere.
BYD Atto 3, derimot, endte med å få karakteristikken «ikke anbefalt». Det var særlig nødreaksjonen – eller mangel på noe slikt – som trakk ned.
Mangel på respons fra bilføreren gjorde at styrehjelpen forsvant, selv om hastigheten ble opprettholdt.
«Dermed blir føreren overlatt til seg selv», skriver Euro NCAP.
Det bør tilføyes at de fem bilene er i forskjellige prisklasser.
Her er testresultatene:
Test av førerassistanse
Modell
|
«Funksjon» (prosent)
|
«Safety backup» (prosent)
|
Karakter (0–4)
|
Mercedes C-klasse | 85 | 97 | 4 |
BMW i5 | 76 | 90 | 4 |
Volkswagen ID.7 | 70 | 80 | 3 |
Volvo EC40 | 66 | 78 | 3 |
BYD Atto 3 | 55 | 35 | 0 |
Kilde: Euro NCAP
Kilder: Euro NCAPs pressemelding, Euro NCAPs testresultater, Vi Bilägare