KLASSIKER: I 45 år har G-klassen til Mercedes vært bilen for dem som ønsker en seriøs SUV, og med elektrisk drivlinje har modellen fått flere frekke funksjoner.
Foto: MORTEN ABRAHAMSEN
Prøvekjørt: Mercedes G 580
Her har Mercedes' ingeniører hatt det gøy
Mercedes G-klasse er legendarisk i sin levetid, og nå er versjonen som peker mot framtiden her. Helt lik som før, men med egenskaper som den originale børstraktoren aldri tidligere har hatt.
Pluss
Stamtavle, morsomme påfunn, image
Minus
Pris, forbruk, vekt
Det er ingen andre nye biler på markedet i dag som har en legendestatus som matcher Mercedes G-klasse. Introdusert i 1979, og i sine første år her til lands ble bilen et symbol på fremadstormende unge menn i dress som feilparkerte i snøfonner rundt Oslo Børs.
Denne gjengen med framfusende karer hadde gjerne registrert bilen som en buss, med ni seter, slik at de kunne benytte kollektivfeltet lenge før elbilene var tilgjengelig eller lovlige i dette feltet. I tillegg kunne de glede seg over at bussnivået medførte lavere avgift, altså færre penger til staten.
Mercedes G 580 First Edition
- Pris: 1.764.625
(inkl. omkostninger).
- Pris
testbil: 2.348.982 (inkl. omkostninger).
- Motor/drivlinje:
116 kWt batteri, 587 hk/1164 Nm, firehjulsdrift og ettrinns automat.
- Rekkevidde/forbruk
(WLTP): 473 km, 2,27 kWt/10 km.
- Ladefart: 200
kW, 10–80 % på 32 minutter.
- Lengde/bredde/høyde/bakkeklaring
(cm): 462/193/199/25
- Bagasjevolum:
555/1990 liter.
- Vekt/hengervekt:
3085/ – kilo.
- Hjuldimensjon:
265/60-18.
- 0–100/toppfart:
4,7 sek/180 km/t.
- Konkurrenter:
Toyota Land Cruiser, Jeep Wrangler, Land Rover Discovery, Land Rover Defender, MHero
G 580 kommer for seint til å kunne kjøre i kollektivfeltene rundt Oslo og med avgiftsfrihet, men den er betydelig billigere enn broren med like mye effekt og bensinmotor.
Den elektriske G 580 har to hestekrefter mer enn G63, og en startpris som er to millioner kroner lavere. Det er vel en ganske ålreit rabatt for å droppe eksosrør?
Nå må det sies at G 580 langt fra er en billig bil. Startprisen er på 1,75 millioner kroner. Med andre ord en av dyreste elbilene på markedet. Og versjonen her, en såkalt «First Edition», har en utstyrspakke til nærmere 500.000 kroner.
Her er de siste nyhetene vi har prøvekjørt:
Unike egenskaper
Samtidig har den egenskaper bensinbroren bare kan glemme. Med en motor til hvert hjul har elbilen noen heller uvanlige partytriks. Det betyr at hjulene på en side av bilen kan gå motsatt vei av den andre siden, og vips: Så roterer bilen rundt sin egen akse.
Helt nøyaktig hva som er bruksområdet for denne funksjonen er litt uklart, men det ser unektelig ganske kult ut.
Denne egenskapen gjør også at man kan ta seriøst krappe svinger i terrenget. Ved å låse et hjul kan bilen vri seg rundt en krapp sving nærmest på femøringen. Mercedes kaller denne funksjonen G-steering.
Betydningen av dette i hverdagen er kanskje ikke all verden, men det er gøyalt at Mercedes har sett potensialet i en ny type drivlinje for modellen og sluppet seg løs.
Ikke for å være kjip mot Mercedes, men det er vel ikke det merket der man vanligvis ser for seg de mest løsslupne ingeniørene?
Fordelen med elmotorene er også fraværet av kompliserte mekaniske koblinger, og en reaksjonstid på samspillet mellom de fire hjulene som det er helt umulig å få til analogt.
Batteribeskyttelse
Dermed er G 580 ekstremt kapabel i terrenget, godt hjulpet av en gunstig vektfordeling, der det tunge batteriet ligger i to lag lavt midt i bilen.
Batteripakka er beskyttet av en plate som skal tåle store påkjenninger. En beskrivelse var at man kan parkere flere G 580 oppå hverandre over en spiss kant, uten at batteripakka tar skade. Noe det er grunn til å tro at de færreste kommer til å oppleve.
Det man også skal huske på, er at G-klassen er en relativt kort bil. 20 til 30 centimeter kortere enn en Land Rover Discovery eller Jeep Wrangler. Det gjør at framkommeligheten blir ekstra heftig, ikke minst med de korte overhengene. I tillegg gjør fraværet av mekanikk under bilen at bakkeklaringen er konstant høy, her er det ingenting som stikker ut.
Går man til anskaffelse av en G 580, kan man med andre ord spare inn på kostnader knyttet til hytteveien.
Samtidig er det vel ikke til å komme ifra at nær 100 prosent av bilenes ferdsel vil være på en asfaltert vei.
Lecablokk
Så for de fleste eierne er det mer vissheten om at den faktisk kan forsere smådypt vann, steinrøyser og stier der det er vanskelig å gå på beina, som er poenget. Og at den fortsatt ser skikkelig kul ut.
I den virkelige verden, på en vanlig vei, er det overraskende komfortabelt. Dagens utgave, og ikke minst i elektrisk versjon, er noe helt annet enn stamfaren for 45 år siden.
Lydnivået er behagelig, en nylig oppgradering av aerodynamikken har også fått bort noe av vindsuset i høyere hastigheter. Selv om bilens lecablokkdesign, og det nær vertikale frontvinduet, naturligvis ikke er optimal når man skal skjære gjennom lufta.
Interiøret er nyeste generasjon Mercedes, hvilket betyr høy opplevd kvalitet og god funksjonalitet.
Det er også bra med muskler fra alle motorene. 587 hestekrefter er en god del, og bilen gjør null til hundre på 4,7 sekunder, 0,3 sekunder svakere enn G63. Forklaringen her er naturligvis vekt, G 380 er 400 kilo tyngre.
Tungvekter
Totalvekten nærmer seg utvidet førerkort, 3085 kilo, mens nyttevekten er ganske tam, 340 kilo. Det har nok blant annet en sammenheng med vektgrenser for førerkort.
I forlengelsen av dette dukker det opp en overraskelse, G 580 kan ikke leveres med krok. Den norske importøren sier det henger sammen med bilens totalvekt.
Sånn sett er det ikke til å komme ifra at det er mer av en posørbil enn en arbeidshest.
Vekt og visse aerodynamiske utforinger gjør at bilen har et høyt forbruk, oppgitt til 2,77 kWt per mil, noe som skal gi en rekkevidde på likevel akseptable 473 kilometer. Det hjelper å ha et stort batteri, kapasiteten er 116 kWt. Ladefarten er ganske bra, 200 kilowatt.
At de aller færreste faktisk har behov for en bil som G 580, er opplagt, men det er samtidig veldig gøy at Mercedes har laget den. Og med den politiske vinden som blåser over Norge nå om dagen, skal man ikke se bort ifra at menn med bakoversveis snart ruller opp i en sentrumsnær snøfonn 40 år etter forrige gang. Men denne gangen med mindre skulderputer og uten eksosrør.
Flere saker med Mercedes: