MER AV DETTE: Ford Norge-sjef Per Gunnar Berg foran et båtlass med Mustang Mach-E på havna i Drammen.
MER AV DETTE: Ford Norge-sjef Per Gunnar Berg foran et båtlass med Mustang Mach-E på havna i Drammen.

Vippepunktet nærmer seg:

Ford vil bruke mer på elbiler enn fossilbiler fra 2023

For første gang har Ford presentert timeplanen for sin satsning på elektriske biler: Fra 2023 vil de bruke mer penger på elbiler enn biler med forbrenningsmotor.

Publisert

Ford og Mustang har vært et av de staseligste, klassiske bilsymbolene gjennom årtier.

Det er en status som både merke og modell er i ferd med å vinne en gang til.

Med utrullingen av Mustang Mach-E (les vår test her) og elektrisk utgave av den amerikanske pickup-favoritten F-150 beveger Ford seg mot et nytt vippepunkt. Ganske nær, faktisk.

– Ford Motor vil bruke mer penger på elektriske biler enn bensindrevne biler fra 2o23, sier Lisa Drake, som sitter i toppledelsen i den nordamerikanske divisjonen av konsernet, skriver Automotive News.

– Vi har vært himmelfalne over suksessen til Mach-E og den kommende F-150 Lightning som bringer 70 prosent nye kunder til Ford-merket, sier Drake.

– Det gir oss mulighet til å lede an ikke bare med forbrenningsmotorene, men også på elbil-feltet. Våre ambisjoner er høye. Og vi har ikke tenkt å gi fra oss lederskapet på vare- og lastebiler til noen, sier Drake.

Også General Motors har trappet kraftig opp satsningen på elektrifiserte biler – og varslet minst 20 batteridrevne modeller innen 2025. Mektige Hummer kommer som elbil allerede i høst.

Ford sier selskapet har fått over 120.000 reservasjoner på F-150 Lightning, som skal lanseres neste år. F-150 har vært Fords største bestselger noensinne, som USAs mest solgte bilmodell hvert eneste år siden 1981.

Det er fortsatt ikke avklart om F-150 Lighting kommer til Norge.