RESULTATET: Slik ser et testresultat av den enkle og raske testen ut.Faksimile
– Veldig mange elbilbatterier måles til 90–95 prosent av
kapasiteten, sier Svein Lillegård, formann for test- og kontrollavdelingen på
NAF-senteret i Oslo, mens han måler batterikapasiteten på nok en bil – denne
gangen en Jaguar I-Pace.
NAF startet nylig å teste elbilbatterienes gjenværende
kapasitet.
Testen gjøres ved å koble en måleenhet til bilen når radio,
klimaanlegg og annet som trekker strøm, er avslått.
– Litt avhengig av bilmodellen tar testen bare tre–fem
minutter. Når maskinen vår lyser grønt, sendes det automatisk en epost med
resultatet, sier Lillegård.
Nederst kan du se faktainformasjon om hvem som tilbyr batteritester, og hvor mye det koster.
– God tilstand
Mange er skeptiske til å kjøpe brukte elbiler, blant
annet på grunn av dyre deler, og fordi de tror batteriene har kraftig redusert
rekkevidde.
Men batteritestene til NAF og Norsk elbilforening viser
at batteriene holder seg overraskende godt.
– Generelt er tilstanden på batteriene gjennomgående god,
forteller testansvarlig Ståle Frydenlund i Elbilforeningen.
De testede bilene i Elbilforeningens tester er i
gjennomsnitt seks år gamle og har gått 102.000 kilometer. De har en
batterihelse av ny kapasitet på i gjennomsnitt 88 prosent.
Elbilforeningen har tilbudt test av elbilbatteriene i
snart tre år, siden juni 2022.
– Vi har også sett eksempler på biler som har gått svært
langt, over 300.000 kilometer, og som fortsatt er godt på riktig side av 80
prosent, forteller Frydenlund.
Annonse
– Veldig bra
Det finnes foreløpig ingen godkjent standard for kontroll
av elbilbatteriets gjenværende kapasitet. Steinar Granrud, produktansvarlig for
NAF-testene, har brukt et års tid på å teste sin løsning før de nylig lanserte
tjenesten.
– Elbilbatteriene holder seg veldig bra, og mye bedre enn
vi trodde. Tre år gamle biler er ikke mye dårligere enn helt nye biler. De
fleste testede bilene ligger på høyt 80 og på 90-tallet i gjenværende
batterikapasitet, forteller han.
De fleste bilprodusentene garanterer at elbilbatteriet
skal ha minst 70 prosent kapasitet etter åtte år eller etter 160.000 kjørte
kilometer.
– Nærmer du deg 70 prosent kapasitet mens bilen din er
innenfor garantitiden bør du få sjekket batteriet, råder Steinar Granrud i NAF.
– Treffsikker
Ståle Frydenlund i Elbilforeningen mener man bør
reklamere også når det plutselig oppstår en brå endring i kapasiteten. Da har
gjerne enkeltceller i batteriet sviktet.
Frydenlund forteller at deres tester har ført til at
medlemmer har fått gjennomslag i reklamasjoner.
– Testen vår er treffsikker.
Han anbefaler test dersom du er i tvil om hvor godt
batteriet presterer.
– Da har man et grunnlag for eventuell reklamasjon.
Frydenlund mener det også er en fordel å dokumentere
batterihelsen før du selger bilen. Han syns også kjøperne bør etterspørre
dokumentasjon på elbilbatteriets gjenværende kapasitet.
– Da er man trygg på at man gjør et godt valg og til
riktig pris.
Frydenlund understreker imidlertid at batteritestene kun
viser helsetilstanden der og da.
– Testene sier ikke noe om fremtidig utvikling.
Dette er batteritestene som tilbys:
NAF:
Rask og enkel test som gir en objektiv vurdering av
batteriets tilstand, og som avdekker avvik i battericellene. NAF anbefaler ca.
halvfullt batteri når testen tas.
Testen utføres på et av NAF-sentrene.
Pris for NAF-medlemmer 899 kr, pris for ikke-medlemmer
1099 kr.
Testen kan fås til redusert pris dersom du samtidig
tar en annen test.
Testen kan gjøres både på elbiler og hybridbiler.
Elbilforeningen:
En grundigere test hvor du kjører bilen
fra fullt batteri og ned til det er igjen 10 prosent, med en boks tilkoblet
bilen.
To døgn etter testen får du resultatet digitalt tilsendt.
Pris for medlemmer 1249 kr, pris for ikke-medlemmer 1599
kr.
Elbilforeningen tilbyr også den enklere testen, som NAF tilbyr, som del av garantiutløpskontrollen.
Det blir også mulig å kun kjøpe den enkle testen for
medlemmene til Elbilforeningen, men prisene er ikke klare ennå, opplyser
Elbilforeningen.
Viking:
Tilbyr også den enkle testen når den
gjøres samtidig med en garantiutløpskontroll. Totalprisen for Viking-medlemmer
er 3390 kr, og for ikke-medlemmer 4350 kr.