TESTER ELBILBATTERIENE: Svein Lillegård og NAF tester elbilbatteriet i en drøyt fire år gammel Jaguar I-Pace.

Batteritest:

Elbilenes batterier er mye bedre enn fryktet

Veldig mange brukte elbiler har en batterikapasitet på 90–95 prosent. Både NAF og Elbilforeningen melder om høy kvalitet på batteritestene.

Publisert
RESULTATET: Slik ser et testresultat av den enkle og raske testen ut.

– Veldig mange elbilbatterier måles til 90–95 prosent av kapasiteten, sier Svein Lillegård, formann for test- og kontrollavdelingen på NAF-senteret i Oslo, mens han måler batterikapasiteten på nok en bil – denne gangen en Jaguar I-Pace.

NAF startet nylig å teste elbilbatterienes gjenværende kapasitet. 

Testen gjøres ved å koble en måleenhet til bilen når radio, klimaanlegg og annet som trekker strøm, er avslått.

– Litt avhengig av bilmodellen tar testen bare tre–fem minutter. Når maskinen vår lyser grønt, sendes det automatisk en epost med resultatet, sier Lillegård.

Nederst kan du se faktainformasjon om hvem som tilbyr batteritester, og hvor mye det koster.

– God tilstand

Mange er skeptiske til å kjøpe brukte elbiler, blant annet på grunn av dyre deler, og fordi de tror batteriene har kraftig redusert rekkevidde.

Men batteritestene til NAF og Norsk elbilforening viser at batteriene holder seg overraskende godt.

NAF-TESTERE: Produktansvarlig Steinar Granrud (t.v.) og testformann Svein Lillegård.

– Generelt er tilstanden på batteriene gjennomgående god, forteller testansvarlig Ståle Frydenlund i Elbilforeningen.

De testede bilene i Elbilforeningens tester er i gjennomsnitt seks år gamle og har gått 102.000 kilometer. De har en batterihelse av ny kapasitet på i gjennomsnitt 88 prosent.

Elbilforeningen har tilbudt test av elbilbatteriene i snart tre år, siden juni 2022.

– Vi har også sett eksempler på biler som har gått svært langt, over 300.000 kilometer, og som fortsatt er godt på riktig side av 80 prosent, forteller Frydenlund.

– Veldig bra

Det finnes foreløpig ingen godkjent standard for kontroll av elbilbatteriets gjenværende kapasitet. Steinar Granrud, produktansvarlig for NAF-testene, har brukt et års tid på å teste sin løsning før de nylig lanserte tjenesten.

– Elbilbatteriene holder seg veldig bra, og mye bedre enn vi trodde. Tre år gamle biler er ikke mye dårligere enn helt nye biler. De fleste testede bilene ligger på høyt 80 og på 90-tallet i gjenværende batterikapasitet, forteller han.

TESTANSVARLIG: Ståle Frydenlund.

De fleste bilprodusentene garanterer at elbilbatteriet skal ha minst 70 prosent kapasitet etter åtte år eller etter 160.000 kjørte kilometer.

– Nærmer du deg 70 prosent kapasitet mens bilen din er innenfor garantitiden bør du få sjekket batteriet, råder Steinar Granrud i NAF.

– Treffsikker

Ståle Frydenlund i Elbilforeningen mener man bør reklamere også når det plutselig oppstår en brå endring i kapasiteten. Da har gjerne enkeltceller i batteriet sviktet.

Frydenlund forteller at deres tester har ført til at medlemmer har fått gjennomslag i reklamasjoner.

– Testen vår er treffsikker.

Han anbefaler test dersom du er i tvil om hvor godt batteriet presterer.

– Da har man et grunnlag for eventuell reklamasjon.

Frydenlund mener det også er en fordel å dokumentere batterihelsen før du selger bilen. Han syns også kjøperne bør etterspørre dokumentasjon på elbilbatteriets gjenværende kapasitet.

– Da er man trygg på at man gjør et godt valg og til riktig pris.

Frydenlund understreker imidlertid at batteritestene kun viser helsetilstanden der og da.

– Testene sier ikke noe om fremtidig utvikling. 

Dette er batteritestene som tilbys:

NAF:

  • Rask og enkel test som gir en objektiv vurdering av batteriets tilstand, og som avdekker avvik i battericellene. NAF anbefaler ca. halvfullt batteri når testen tas.
  • Testen utføres på et av NAF-sentrene.
  • Pris for NAF-medlemmer 899 kr, pris for ikke-medlemmer 1099 kr.
  • Testen kan fås til redusert pris dersom du samtidig tar en annen test.
  • Testen kan gjøres både på elbiler og hybridbiler.

Elbilforeningen:

  • En grundigere test hvor du kjører bilen fra fullt batteri og ned til det er igjen 10 prosent, med en boks tilkoblet bilen.
  • To døgn etter testen får du resultatet digitalt tilsendt.
  • Pris for medlemmer 1249 kr, pris for ikke-medlemmer 1599 kr.
  • Elbilforeningen tilbyr også den enklere testen, som NAF tilbyr, som del av garantiutløpskontrollen.
  • Det blir også mulig å kun kjøpe den enkle testen for medlemmene til Elbilforeningen, men prisene er ikke klare ennå, opplyser Elbilforeningen.

Viking:

  • Tilbyr også den enkle testen når den gjøres samtidig med en garantiutløpskontroll. Totalprisen for Viking-medlemmer er 3390 kr, og for ikke-medlemmer 4350 kr.