Endringene i forbrukerkjøpsloven vil gjøre det tryggere å
kjøpe bil fra forhandler. Endringene gjør også at det blir enda større
forskjell på bruktbilkjøp fra forhandler, og bruktbilkjøp fra en annen
privatperson, som for eksempel bilens nåværende eier.
NAF mener endringene er en kraftig styrking av
forbrukerrettighetene, mens bilbransjen toner ned betydningen av endringene.
Her er de seks viktigste endringene, som gjør at
forbrukerrettighetene nå blir bedre:
1.
Oppdager du feil på bilen rett etter at du har kjøpt den,
er det forhandleren som må dokumentere at feilen ikke var til stede da bilen
ble solgt. Det er altså forhandleren som har bevisbyrden.
Frem til nå har dette vært regelen de første seks
månedene etter kjøpet av både ny og brukt bil. Nå utvides denne perioden
kraftig, til å gjelde de første to årene.
I praksis betyr dette at det er forhandleren, og ikke du
som bilkjøper, som har beviskravet de første to årene. Endringen vil gjøre det
enklere for bilkunden med å nå frem med klager de første to årene etter
bilkjøpet.
De siste tre årene av reklamasjonstiden på fem år er det fortsatt
kjøperen som har beviskravet. Det betyr at dersom du skal reklamere, er det du
som må dokumentere og bevise. Slitedeler vil dessuten fortsatt være unntatt
reklamasjonsrettighetene.
Denne endringen i forbrukerkjøpsloven er det
Forbrukerrådet er aller mest positive til.
– I praksis betyr dette at avvik i ytelsen antas å være
noe selgeren er ansvarlig for i to år etter kjøpet, med mindre selgeren beviser
noe annet, sier forbrukerjurist Thomas Iversen i Forbrukerrådet.
Biler kan ikke lenger selges med generelle forbehold som
«som den er», «som den står», eller det engelske «as is».
Muligheten til dette skrotes, rett og slett. Dermed må bilforhandlerne
gi spesifikk informasjon i kjøpekontrakten om feil og mangler. Det vil trolig også
kreve at bilselgerne gir en mer nøyaktig beskrivelse av bilens tilstand enn det
som har vært vanlig til nå.
Advokat for mange firmaer i bilbransjen, André
Marthinussen Larsen, påpeker overfor nettstedet
Bilnytt [for abonnenter] at lovendringen også betyr at bilselgerne nå
kan avtale seg bort fra ansvar for feil og mangler, dersom feilene og manglene
spesifiseres i kontrakten. Det har ikke vært mulig tidligere.
Han tror også lovendringen vil føre til økt bruk av
tilstandsrapport.
NAF mener at fjerning av «som den er»-klausulen får stor betydning ved kjøp
og salg av bruktbil.
– Vi har sett at salg med klausul «som den er» har hevet
terskelen for når man kan klage. Når denne muligheten nå fjernes, senkes også
nødvendigvis terskelen for å kunne reklamere. Dette er et bevisst valg ved
lovendringen, sier advokat Jens Christian Riege i NAF.
3.
Bilforhandlerens adgang til å rette feil og mangler blir
kraftig snevret inn.
Til nå har hovedregelen vært at selgeren har to
utbedringsforsøk. Dersom feilen ikke blir reparert på første forsøk, får
forhandleren altså ytterligere ett forsøk.
Dette blir nå redusert til kun ett utbedringsforsøk.
Dersom det anses som rimelig, har forhandleren i enkelte
tilfeller hatt flere utbedringsforsøk enn det loven tilsier. Slik vil det
fortsatt være.
– Endringene er likevel en betydelig skjerpelse av
reglene, til fordel for bilkjøperen, sier forbrukerrådgiver Janne Pedersen i NAF.
Terskelen for å få heve kjøpet av en bil har vært høy.
Det må være vesentlige feil og mangler før bilkunden skal kunne levere tilbake
bilen og få pengene sine igjen.
Denne terskelen blir imidlertid nå betydelig lavere, ved
at det nå vil være forhandleren som må bevise at mangelen på bilen er
uvesentlig. Det blir ikke bilkjøperen som må bevise at mangelen er vesentlig.
– Bevisbyrden snus også her, forklarer Pedersen i
NAF. Hun mener dette vil gjøre det enklere å nå frem med hevingskrav.
5.
Når et bilkjøp heves, har det ofte vært diskusjon om hvem
som skal dekke kostnadene ved frakt av bilen tilbake til selgeren.
Forbrukerklageutvalget har i en årrekke vært tydelige i
sine vedtak på at det er selgeren som skal ta denne kostnaden, ved at «bilen
skal stilles til disposisjon», som det heter, på kjøperens adresse – slik at
selgeren kan hente den der.
Nå slås det fast også i forbrukerkjøpsloven at det er
forhandleren som skal betale fraktkostnadene. NAF var en pådriver for å få
dette med i lovendringene.
Annonse
6.
Apper blir en stadig viktigere del av nye biler. Via
appen kan man blant annet styre lading, låse dører opp og igjen, sette på
nedkjøling og oppvarming, og få informasjon om tidligere reiser, hvor man har
kjørt, og når.
Mange bileiere har imidlertid hatt problemer med
funksjonaliteten og kvaliteten på appene, og appenes kommunikasjon med bilen.
I den nye forbrukerkjøpsloven slås det fast at appene og
andre dataprogrammer som følger med bilen, skal anses som en del av bilkjøpet,
og at dette skal fungere normalt – akkurat som resten av bilen.
I praksis skal dataprogrammer oppdateres, slik at de
virker i minst fem år. Dette er selgerens ansvar.
– Bilkundene får med dette klagerett på bilens app og
programmer, og det stilles også krav til varigheten av disse, sier
forbrukerrådgiver Janne Pedersen.
Forbrukerrådet er glade for endringene for apper og
programmer.
– Endringene er en sårt tiltrengt modernisering for
produkter som har digitale tjenester som en integrert del av sin funksjon. De
nye reglene vil gi bedre beskyttelse for forbrukerne, sier Thomas Iversen,
forbrukerjurist i Forbrukerrådet.
På ett punkt blir rettighetene til bileierne dårligere
med de nye endringene i forbrukerkjøpsloven.
Inntil nå har forbrukerne hatt rett til gratis lånebil
dersom reparasjon tar mer enn syv dager.
Dette var det forslag om å fjerne.
– Men etter omfattende jobb fikk Forbrukerrådet justert
litt, samt at merknadene fra stortingskomiteen som behandlet lovforslaget er
tydelige på at meningen med endringene er å styrke forbrukervernet, sier
Iversen i Forbrukerrådet.
I den nye forbrukerkjøpsloven har forbrukeren ikke rett
til lånebil, men man kan kreve å få erstatning for at man selv må skaffe seg
alternativ transport, som leiebil.
– Vi forventer at myndighetene følger nøye med hvordan
den nye loven fungerer i praksis, slik at den kan bli justert dersom noen
utilsiktede konsekvenser viser seg, sier Iversen.
Jens Christian Riege i NAF understreker at reparasjon
fortsatt skal skje uten kostnad for kunden, med minst mulig ulempe og innen
rimelig tid. Han oppfordrer bilkundene til å ta spørsmål om lånebil opp med
selger eller reparatør.
Annonse
Formidlingssalg
Endringene i forbrukerkjøpsloven får også konsekvenser
for salg av bil gjennom en formidlingsforhandler, når denne bilforhandleren
fraskriver seg ansvar for reklamasjoner fra kjøperen.
Selger du bilen din privat til en annen privatperson,
gjelder kjøpslovens bestemmelser. Selger du bilen din gjennom forhandler,
gjelder forbrukerkjøpsloven – hvor kjøperens rettigheter er langt bedre.
Forbrukerkjøpsloven gjelder også når du selger bilen gjennom
formidling, eller i mellommannssalg, som det også kalles.
I slike salg sørger som regel formidlingsfirmaet å fraskrive
seg ansvaret for feil og mangler. I stedet er det du som blir ansvarlig for
reklamasjoner fra kjøperen.
– Mindre grunn
Årelang praksis fra Forbrukerklageutvalget viser at ved
berettigede reklamasjoner fra kjøperen, er det forrige eier som blir stilt til
ansvar og må betale reparasjoner, og ikke formidlingsfirmaet,
når formidlingsfirmaet har vært påpasselig med å fraskrive seg ansvaret.
I verste fall blir kjøpet hevet, og selgeren av bilen – som ved formidlingssalg er deg – må ta bilen tilbake, og refundere hele kjøpesummen.
– Når kjøperens rettigheter styrkes i
forbrukerkjøpsloven, vil det være enda mindre grunn til å selge bilen gjennom
formidlingssalg og i mellommannssalg, sier forbrukerrådgiver Janne Pedersen i
NAF.
Annonse
– Større krav
Advokat Jens Christian Riege i NAF understreker at
endringene i forbrukerkjøpsloven vil stille enda større krav til
bilforhandlerne.
Han mener endringene derfor kan gjøre det mer aktuelt å
kjøpe bil fra forhandler, og ikke fra en annen privatperson, hvor det er
kjøpsloven som gjelder.
– Vil endringene føre til at bruktbilene blir dyrere?
– Jeg ser ingen grunn til at det skal skje.
Mangelvurderingene blir fortsatt de samme.
Motor har spurt bilbransjen hva de synes om endringene.
Bilbransjeforbundet, som organiserer de fleste bilforhandlerne, er avventende.
– Vi går nå nærmere gjennom endringene. Det vil vi bruke
litt tid på. Det er følgelig for tidlig for oss å uttale oss om rekkevidden av
endringene, og hvilken betydning disse vil få for bilbransjen, skriver advokat
Henrik O. Melsom i Norges Bilbransjeforbund i en epost.
Han legger til:
– Men vår foreløpige oppfatning er at tekstendringene kan
synes større enn endringene vil medføre i praksis.
– Kan bilhandel med disse endringene bli dyrere?
– Det er det alt for tidlig å mene noe om.
Annonse
Fra årsskiftet
Bakgrunnen for lovendringene er et EU-direktiv fra 2019.
Endringene i forbrukerkjøpsloven ble vedtatt i statsråd i
sommer, og trer i kraft fra årsskiftet.
– Alle i bilbransjen er nok ikke klar over endringene. Jeg
ser for meg at ikke alle kjøpskontraktene som inngås fra årsskiftet vil være i
tråd med de nye bestemmelsene. Derfor er det viktig at bilkundene er kjent med
endringene, sier Jens Christian Riege i NAF.
PS!
● Endringene i forbrukerkjøpsloven gjelder kjøp også av
andre varer og tjenester, ikke bare biler.
● Kontrakter inngått før årsskiftet er ikke omfattet av
endringene.