OBS!: Puretech-motorene sitter i en rekke populære modeller, som for eksempel Peugeot 3008.

Bruktbilekspert Benny:

– Ikke kjøp bruktbiler med disse motorene

De fikk ros og gjeve priser da de ble lansert, men over tid kan de gi deg kostbare problemer. Her er 10 motorer du bør se opp for.

Publisert Sist oppdatert

Motor har, sammen med teknisk konsulent i NAF, Benny Christensen – kjent for sin bruktbilkunnskap – vurdert noen av de minst pålitelige forbrenningsmotorene på markedet. 

Altså bensin- eller dieselmotorer som sitter i milllioner av nyere biler, som for svært mange er attraktive som brukte.

Grunnlaget for vår oversikt er laget av Vi Bilägare, Sveriges største bilmagasi. De har listet opp seks motorer. 

Mest trøbbel

Benny Christensen sier seg helt enig i listen, men mener den burde inneholdt flere. Mer om disse lenger ned i saken.

Men vi kan her og nå avsløre hvilken motor han har registrert desidert mest trøbbel med: Puretech 1,2.

Dette er en tresylindret bensinmotor som finnes i en rekke modeller fra det store konsernet som i dag heter Stellantis – altså biler fra primært Peugeot, Citroën og Opel. 

– Det er ikke spørsmål om den går i stykker – men når. Jeg vil faktisk gå så langt som til å fraråde å kjøpe biler med denne motoren, fastslår Christensen.

BRUKTBILEKSPERT: Teknisk konsulent i NAF, Benny Christensen, kan det meste om brukte biler.

Her er seks motorer som Vi Bilägare trekker fram. 

Ved lansering fikk de mye positiv omtale for effekt og forbruk – men over tid har de gitt eierne ulike dårlige opplevelser. 

Flere av motorene har blant annet vunnet den prestisjetunge prisen «Engine of the Year».

Bankelyder

Vi Bilägare skriver blant annet følgende om motorene:

«Flere har alvorlige kvalitetsproblemer som kan koste eierne enorme beløp – selv om bilene har hatt regelmessig service.»

Her er motorene som trekkes fram:

Volkswagen 1,4 TSI Twincharger: Lansert 2005, med både turbo og kompressor – altså svært avansert. Finnes blant annet i Golf, Touran og Tiguan. 

Kom med 170 hester, men ble forbedret og strupet til 160 hester.

EFFEKTIV: Ecoboost-motorene var nydelige å kjøre, men ikke de mest holdbare. Focus Active (bildet) kom blant annet med en versjon av motoren på 182 hester.

Trippelvinner

Bankelyder fra motoren er et dårlig signal og kan gi dyre reparasjoner. Vi Bilägare skriver også at den hadde feilkonstruerte stempelringer, høyt oljeforbruk og problemer med registerkjedet. 

Ford 1,0 Ecoboost: Kraftfull til å være en liten, tresylindret motor. Finnes blant annet i Fiesta, Focus, B-Max og C-Max. 

Kåret til Engine of the Year tre år på rad (2012–2014), og vi i Motor var svært begeistret da den var ny (les test av Focus med denne motoren, her). 

25.000 kroner

Men ryker registerreimen, så tar det ifølge Vi Bilägare minst seks timer å bytte – til en pris på rundt 25.000 svenske kroner.

PSA/Stellantis 1,2 Puretech: Motoren Benny trekker fram spesielt. Her advares det mot høyt oljeforbruk og ødelagt registerrem.

BMW /PSA 1,6 Prince: Samarbeidet mellom BMW og PSA (Peugeot/Citroën) resulterte i en firesylindret bensinmotor som har fått en rekke utmerkelser. Men mange eiere har rapportert om høyt oljeforbruk eller feil med registerkjedet. Raslelyder er et faresignal.

SJEKK: TFSI-motorene fra VW-konsernet får en del kritikk, og spesielt fra Audi-eiere.

Audi 2,0 TFSI: Finnes i ulike modeller fra VW-konsernet, men hyppigst feilrapporteringer fra Audi-modeller. Tidlige eksemplarer hadde mye problemer med høyt oljeforbruk. Også problemer med registerkjedet er velkjent. 

BMW N47: Firesylindret dieselmotor, lansert 2007 – og sitter i flere modeller. Fikk mye ros for det lave forbruket. Men strekk i registerkjedet kan gi dyre reparasjoner, i verste fall motorbytte. Også her er faresignalet en raslelyd. Vi Bilägare skriver at problemet også har oppstått på to andre dieselmotorer (M57 og N57), samt tre bensinmotorer (N42, N43 og N20)

Benny Christensen legger til ytterligere fire motorer, og sier:

– Disse motorene har riktignok aldri vunnet noen priser, men de er like dårlige. Minst.

GJENGANGER: TSI-motorene fra Volkswagen går igjen på listen over problemrammede motorer.

Kolossalt oljeforbruk

Dette er motorene, med Bennys begrunnelser:

1,2-liter TSI fra VW (2006–2012): – Store problemer med registerkjede.

2,0 TDI fra VW / AUDI: – Kolossalt oljeforbruk.

1,8 bensin, fra Audi / VW: – Samme her, kolossalt oljeforbruk.

1,8-liter bensin fra Rover 75, MGF og Freelander: – Kronisk dårlig topp-pakning/topplokk og problemer med varmgang.

Tenk nøye

Christensen anbefaler noen lange runder i tenkeboksen hvis man vurderer å slå til på en bruktbil med noen av de nevnte motorene. 

– Her det viktig å sjekke nøye, og å få dokumentasjon på at svakhetene er utbedret. Spør og grav. Husk at selger har opplysningsplikt om vedkommende er kjent med at det er noe feil med bilen han selger, sier han.

Eksperten påpeker at servicehistorikk alltid er bra. Om motoren likevel har en konstruksjonsmessig svakhet, er det ikke alltid like god hjelp i dette. Det kan kanskje utsette problemene noe, men ikke løse dem.

Unormal slitasje

Men servicehistorikk er selvfølgelig en stor fordel i eventuelle garanti- og reklamasjonsspørsmål.

Christensen gjør også potensielle kjøpere oppmerksom på at mange bruktbiler selges med garantier fra tredjepartsleverandører, men at disse sjelden dekker sjelden skader eller feil som dette. 

– De skylder gjerne på at dette skyldes slitasje over tid. Det er jo ikke helt feil, men slitasjen er unormalt stor, sier han.

Benny Christensen er ansatt i Norges Automobil-Forbund (NAF). NAF er Motors eier og utgiver. Motor har full redaksjonell frihet, i tråd med Redaktørplakaten.