LETTE, OG FANT: I hanskerommet lå kontrakten fra da Jan Roar Heggelunds selger kjøpte bilen.

Beviset lå i hanskerommet:

Ble solgt som «meget god», men hadde masse feil

Jan Roar Heggelund kjøpte en bil som skulle være feilfri. Men i hanskerommet lå kontrakten fra da selgeren kjøpte bilen kort tid før. Den fortalte en helt annen historie.

Publisert

I salgsannonsen for Peugeoten manglet det ikke på rosende omtale:

«Meget god» varebil», «bilen er i bra stand», «ingen feil med bilen», skrev selgeren, og la til at det er «ingen kjente feil med bilen».

Jan Roar Heggelund driver Asker dekk. Han trengte en varebil i dekkfirmaet og kjøpte den 10 år gamle Peugeot Bipper varebilen.

– Da jeg skulle bytte olje etter kjøpet, kjente jeg eksoslukt. Jeg oppdaget også en skikkelig bulk i bunnpannen på bilen, forteller Heggelund.

Han kikket rundt i og utenfor bilen. Hadde han gjort et bomkjøp?

«Delebil»

Etter hvert fant Heggelund et papir i hanskerommet som han straks fattet interesse for. 

Der lå nemlig kontrakten fra da selgeren han kjøpte bilen av, selv kjøpte bilen – bare 17 dager tidligere.

VARSLET OM FEIL: Her er deler av kontrakten som Heggelund fant i hanskerommet.

Privatpersonen som solgte bilen til Heggelunds selger, ramset i salgskontrakten opp flere feil med bilen, blant annet bulken i bunnpannen.

Selgeren som solgte bilen til Heggelunds selger, skrev også at han har begrenset kunnskap om bilen, og at det derfor kan være flere andre feil og mangler.

– Kjøper er derfor innforstått med at bilen selges som reparasjonsobjekt/delebil, skrev selgeren.

Men da Heggelunds selger la bilen ut for salg og solgte den igjen 17 dager senere, var det altså bare rosende omtale, og ingen varsel om feil.

– Sjansespill

Jan Roar Heggelund kjøpte bilen usett på auksjon.

– Det er litt sjansespill å kjøpe slik. Men jeg har kjøpt masse på auksjon, og som regel går det bra.

– Hva har du kjøpt?

– Blant annet tre–fire biler, diverse maskiner og masse utstyr til verkstedet.

Selgeren av bilen var privatpersonen Magd Nidal Abou Rass. Motor har vært i kontakt med ham. Han hevder at alle feilene unntatt bulken i bunnpannen ble fikset før han solgte bilen videre.

– Bilen er i god stand, hevder Rass.

MANGE FEIL: NAF-testen avdekket mange feil.

Eksos inni bilen

Jan Roar Heggelund tok varebilen til NAF-test. Der ble det avdekket svært mange feil og mangler.

I tillegg til skaden på bunnpannen, og istykkerrustet rørfeste til luftinntak, som fører til at eksos går inn i bilen under kjøring, ble det også avdekket blant annet rust som er forsøkt skjult, setevarme som ikke virker, og ødelagte speil- og lykteglass.

– Forrige selger var jo gulle ærlig da han solgte bilen. Det var ikke min selger, sier Heggelund.

Heggelunds selger kjøpte bilen for 25.000 kroner, og solgte for 44.000 kroner inkludert auksjonssalæret. Heggelund krever å få heve kjøpet, og har vært i dialog med selgeren om det. Selgeren nekter imidlertid heving.

– Hvis man vil ha en bil uten feil og med garantier, bør man kjøpe en ny bil, sier selgeren Magd Nidal Abou Rass til Motor.

– Flaks

Han forteller at han solgte varebilen så raskt fordi hans kone heller ville ha en firehjulstrekker.

– Den firehjulstrekkeren hadde også feil som ikke var spesifisert i kontrakten. Likevel klaget jeg ikke, fordi jeg kjøpte en brukt bil, og ikke en ny.

Jan Roar Heggelund står imidlertid på sitt.

– Jeg blir ikke blakk av dette kjøpet, heldigvis. Men jeg vil gå videre med dette.

– Hva tenker du om at du fant kontrakten fra forrige kjøp i hanskerommet?

– Det var flaks for meg.