LETTE, OG FANT: I hanskerommet lå kontrakten fra da Jan Roar Heggelunds selger kjøpte bilen.Alle bilder: BENNY CHRISTENSEN, NAF.
Beviset lå i hanskerommet:
Ble solgt som «meget god», men hadde masse feil
Jan Roar Heggelund kjøpte en bil som skulle være feilfri. Men i hanskerommet lå kontrakten fra da selgeren kjøpte bilen kort tid før. Den fortalte en helt annen historie.
I salgsannonsen for Peugeoten manglet det ikke på rosende
omtale:
«Meget god» varebil», «bilen er i bra stand», «ingen feil
med bilen», skrev selgeren, og la til at det er «ingen kjente feil med bilen».
Jan Roar Heggelund driver Asker dekk. Han trengte en
varebil i dekkfirmaet og kjøpte den 10 år gamle Peugeot Bipper varebilen.
– Da jeg skulle bytte olje etter kjøpet, kjente jeg
eksoslukt. Jeg oppdaget også en skikkelig bulk i bunnpannen på bilen, forteller
Heggelund.
Han kikket rundt i og utenfor bilen. Hadde han gjort et
bomkjøp?
«Delebil»
Etter hvert fant Heggelund et papir i hanskerommet som
han straks fattet interesse for.
Der lå nemlig kontrakten fra da selgeren han
kjøpte bilen av, selv kjøpte bilen – bare 17 dager tidligere.
Privatpersonen som solgte bilen til Heggelunds selger,
ramset i salgskontrakten opp flere feil med bilen, blant annet bulken i
bunnpannen.
Selgeren som solgte bilen til Heggelunds selger, skrev
også at han har begrenset kunnskap om bilen, og at det derfor kan være flere
andre feil og mangler.
– Kjøper er derfor innforstått med at bilen selges som
reparasjonsobjekt/delebil, skrev selgeren.
Men da Heggelunds selger la bilen ut for salg og solgte
den igjen 17 dager senere, var det altså bare rosende omtale, og ingen varsel
om feil.
Annonse
– Sjansespill
Jan Roar Heggelund kjøpte bilen usett på auksjon.
– Det er litt sjansespill å kjøpe slik. Men jeg har kjøpt
masse på auksjon, og som regel går det bra.
– Hva har du kjøpt?
– Blant annet tre–fire biler, diverse maskiner og masse
utstyr til verkstedet.
Selgeren av bilen var privatpersonen Magd Nidal Abou Rass. Motor har vært i kontakt med
ham. Han hevder at alle feilene unntatt bulken i bunnpannen ble fikset før han
solgte bilen videre.
– Bilen er i god stand, hevder Rass.
Eksos inni bilen
Jan Roar Heggelund tok varebilen til NAF-test. Der ble
det avdekket svært mange feil og mangler.
I tillegg til skaden på bunnpannen, og istykkerrustet
rørfeste til luftinntak, som fører til at eksos går inn i bilen under kjøring,
ble det også avdekket blant annet rust som er forsøkt skjult, setevarme som
ikke virker, og ødelagte speil- og lykteglass.
– Forrige selger var jo gulle ærlig da han solgte bilen.
Det var ikke min selger, sier Heggelund.
Heggelunds selger kjøpte bilen for 25.000 kroner, og
solgte for 44.000 kroner inkludert auksjonssalæret. Heggelund krever å få heve
kjøpet, og har vært i dialog med selgeren om det. Selgeren nekter imidlertid heving.
– Hvis man vil ha en bil uten feil og med garantier, bør
man kjøpe en ny bil, sier selgeren Magd Nidal Abou Rass til Motor.
Annonse
– Flaks
Han forteller at han solgte varebilen så raskt fordi hans
kone heller ville ha en firehjulstrekker.
– Den firehjulstrekkeren hadde også feil som ikke var
spesifisert i kontrakten. Likevel klaget jeg ikke, fordi jeg kjøpte en brukt
bil, og ikke en ny.
Jan Roar Heggelund står imidlertid på sitt.
– Jeg blir ikke blakk av dette kjøpet, heldigvis. Men jeg
vil gå videre med dette.
– Hva tenker du om at du fant kontrakten fra forrige kjøp
i hanskerommet?