MANGE FEIL: Varebilen som Jan Roar Heggelund kjøpte, hadde mange feil selgeren ikke fortalte om.

Auksjonsfirma reagerer:

– Alvorlig brudd på våre vilkår

Auksjonsfirma reagerer etter at en selger solgte bruktbil uten å opplyse om alvorlige feil og mangler. NAF kaller bilsalget for lureri. Selgeren avviser det.

Publisert

Jan Roar Heggelund i Asker kjøpte en 10 år gammel Peugeot Bipper varebil, som ble annonsert som «meget god», «i bra stand», og at det er «ingen feil med bilen».

Men da Heggelund fikk bilen, oppdaget han skade på bunnpannen, og på NAF-test ble det avdekket svært mange feil og mangler, blant annet at det kommer eksos inn i bilen under kjøring.

Det er ikke uvanlig at bilselgere ikke opplyser om feil og mangler de selv vet om. Det spesielle i denne saken er at Heggelund fant salgskontrakten fra da hans selger kjøpte bilen, bare 17 dager tidligere.

I salgskontrakten listet denne selgeren opp flere feil og mangler, og advarte om at det kunne være enda flere. 

Derfor solgte den forrige selgeren bilen som reparasjonsobjekt eller delebil.

– Brudd på vilkår

Men da Heggelunds selger solgte bilen videre, ble det gjort uten at noen av feilene og manglene var nevnt i hans salgsannonse.

INGEN FEIL: Slik ble bilen presentert av selgeren i salgsannonsen.

Bilen ble derimot omtalt i svært rosende ordelag.

Jan Roar Heggelunds selger solgte bilen gjennom auksjonsfirmaet «Auksjonen», som er en plattform som formidler blant annet biler mellom selgere og kjøpere.

Auksjonsfirmaet reagerer sterkt på det som har skjedd.

– Dersom det medfører riktighet at selgeren har unnlatt å oppgi kjente feil eller vesentlige mangler, er dette et alvorlig brudd på våre vilkår, og samtidig i strid med norsk lov, sier juridisk rådgiver Simon Borch i Auksjonen.

– Plikt

Han understreker at ifølge lovverket har selgeren plikt til å opplyse om forhold som man vet eller må vite er av betydning for kjøperen.

– Bevisst tilbakeholdelse av slike opplysninger kan gi grunnlag for å kreve erstatning eller heving av avtalen. Vi ser svært alvorlig på slike tilfeller, og vi vil følge opp med selgeren for å avklare dette nærmere, sier Borch.

Han forteller at selgerne på auksjonsplattformen hele tre ganger oppfordres til å opplyse om kjente feil og mangler mens de legger inn annonsen.

– Se på disse skjermdumpene, sier Borch, og viser dem til Motor.

Han sier at Auksjonen vil vurdere tiltak mot selgeren. Det kan blant annet være restriksjoner på bruken av plattformen deres.

– Vi oppfordrer også kjøperen til å ta kontakt med oss.

– Svik

Senioradvokat Vigdis Svennungsen i NAF Advokat, NAFs advokatkontor, understreker at det ikke er uvanlig at selgere hemmeligholder feil og mangler.

– Vi ser at det gjøres i en god del tilfeller. Det er selvfølgelig en måte å forsøke å få mer penger enn det man er berettiget til.

Denne saken synes hun er ekstra alvorlig.

– Her bør kjøperen kreve heving. Hvis dette ikke lar seg løse minnelig, bør han ta rettslige skritt. Det som har skjedd fremstår som svikaktig. Dette er feil som selgeren skulle opplyst om. Bilen samsvarer ikke med de opplysningene selgeren har gitt.

– Hva bør auksjonsfirmaet gjøre?

– De bør utelukke aktører som forsøker å lure andre på denne måten.

– Ingen svindel

Selgeren av bilen har hevdet at han ikke har gjort noe galt, og at bilen er i god stand.

Motor har sendt ham uttalelsene til auksjonsfirmaet og NAF-advokaten, og bedt om hans kommentar.

– Det er ingen svindel i salget, sier selgeren, privatpersonen Magd Nidal Abou Rass.

– Jeg innrømmet at jeg glemte å fikse bulken i bunnen. Selv om det bare påvirker utseendet, tilbød jeg meg å fikse det, men kjøperen aksepterte ikke. Hvis han vil, kan jeg kjøpe delen på nettet og sende den til ham sammen med reparasjonskostnadene.

Til Motor sier selgeren at hvis det er andre feil på bilen som Heggelund reklamerer på, er det en sak mellom eieren Rass kjøpte bilen av, og Heggelund.