MANGE FEIL: Varebilen som Jan Roar Heggelund kjøpte, hadde mange feil selgeren ikke fortalte om.Alle bilder: BENNY CHRISTENSEN, NAF
Auksjonsfirma reagerer:
– Alvorlig brudd på våre vilkår
Auksjonsfirma reagerer etter at en selger solgte bruktbil uten å opplyse om alvorlige feil og mangler. NAF kaller bilsalget for lureri. Selgeren avviser det.
Men da Heggelund fikk bilen, oppdaget han skade på
bunnpannen, og på NAF-test ble det avdekket svært mange feil og mangler, blant
annet at det kommer eksos inn i bilen under kjøring.
Det er ikke uvanlig at bilselgere ikke opplyser om feil
og mangler de selv vet om. Det spesielle i denne saken er at Heggelund fant
salgskontrakten fra da hans selger kjøpte bilen, bare 17 dager tidligere.
I salgskontrakten listet denne selgeren opp flere feil og
mangler, og advarte om at det kunne være enda flere.
Derfor solgte den forrige
selgeren bilen som reparasjonsobjekt eller delebil.
– Brudd på vilkår
Men da Heggelunds selger solgte bilen videre, ble det
gjort uten at noen av feilene og manglene var nevnt i hans salgsannonse.
Bilen ble derimot omtalt i svært rosende ordelag.
Jan Roar Heggelunds selger solgte bilen gjennom
auksjonsfirmaet «Auksjonen», som er en plattform som formidler blant annet biler
mellom selgere og kjøpere.
Auksjonsfirmaet reagerer sterkt på det som har skjedd.
– Dersom det medfører riktighet at selgeren har unnlatt å
oppgi kjente feil eller vesentlige mangler, er dette et alvorlig brudd på våre
vilkår, og samtidig i strid med norsk lov, sier juridisk rådgiver Simon Borch i
Auksjonen.
Han understreker at ifølge lovverket har selgeren plikt
til å opplyse om forhold som man vet eller må vite er av betydning for kjøperen.
– Bevisst tilbakeholdelse av slike opplysninger kan gi
grunnlag for å kreve erstatning eller heving av avtalen. Vi ser svært alvorlig
på slike tilfeller, og vi vil følge opp med selgeren for å avklare dette
nærmere, sier Borch.
Han forteller at selgerne på auksjonsplattformen hele tre
ganger oppfordres til å opplyse om kjente feil og mangler mens de legger inn
annonsen.
– Se på disse skjermdumpene, sier Borch, og viser dem til
Motor.
Han sier at Auksjonen vil vurdere tiltak mot selgeren.
Det kan blant annet være restriksjoner på bruken av plattformen deres.
– Vi oppfordrer også kjøperen til å ta kontakt med oss.
– Svik
Senioradvokat Vigdis Svennungsen i NAF Advokat, NAFs
advokatkontor, understreker at det ikke er uvanlig at selgere hemmeligholder
feil og mangler.
– Vi ser at det gjøres i en god del tilfeller. Det er
selvfølgelig en måte å forsøke å få mer penger enn det man er berettiget til.
Denne saken synes hun er ekstra alvorlig.
– Her bør kjøperen kreve heving. Hvis dette ikke lar seg
løse minnelig, bør han ta rettslige skritt. Det som har skjedd fremstår som
svikaktig. Dette er feil som selgeren skulle opplyst om. Bilen samsvarer ikke
med de opplysningene selgeren har gitt.
– Hva bør auksjonsfirmaet gjøre?
– De bør utelukke aktører som forsøker å lure andre på
denne måten.
Motor har sendt ham uttalelsene til auksjonsfirmaet og
NAF-advokaten, og bedt om hans kommentar.
– Det er ingen svindel i salget, sier selgeren,
privatpersonen Magd Nidal Abou Rass.
– Jeg innrømmet at jeg glemte å fikse bulken i bunnen. Selv
om det bare påvirker utseendet, tilbød jeg meg å fikse det, men kjøperen aksepterte
ikke. Hvis han vil, kan jeg kjøpe delen på nettet og sende den til ham sammen
med reparasjonskostnadene.
Til Motor sier selgeren at hvis det er andre feil på
bilen som Heggelund reklamerer på, er det en sak mellom eieren Rass kjøpte
bilen av, og Heggelund.