TRANGT: I storbyene står bomstasjonene tett inntil andre ting, som bygårder.
Arkivfoto: PETER RAAUM.
Trøbbel med bompengebrikkene:
Færre bombrikker leses i storbyene
Bomstasjonene i Oslo greier ikke å kommunisere med bompengebrikkene, ifølge Skyttelpass. Dermed avleses langt færre bompengebrikker.
Tall Motor har fått fra bombrikkeutstederselskapet
Skyttelpass, viser at langt færre bompengebrikker blir avlest i Fjellinjen i
Oslo, enn i de nye bompengeanleggene i Ålesund og Tromsø.
I Ålesund leses 94 prosent av bompasseringene med bompengebrikkene,
i Tromsø leses i overkant av 90 prosent.
I Fjellinjen i Oslo leses ned mot 80 prosent av passeringene
med bompengebrikkene.
Oslo har hele 83 bompengestasjoner. Når bompengebrikkene
ikke kan leses av, må bompasseringene registreres med bilder.
Bompengeselskapene måtte i 2022 sjekke 300 millioner bompengepasseringer med
bildene som ble tatt. I
hele 10 millioner tilfeller måtte bildene også sjekkes manuelt. Det tar
tid, og koster bomselskapene penger.
17–18 prosent
Bomselskapene ønsker færrest mulig bompasseringer som må
sjekkes med bilder. I Fjellinjens 83 bomstasjoner varierer andelen
bildepasseringer fra under ni prosent i noen bomstasjoner til opp mot 17-18
prosent i andre.
Også i bomringen i Bergen er det mange brikker som ikke
leses av. Ifølge Skyttelpass er andelen bildepasseringer fra ca. syv til 15
prosent.
– Vi har inntrykk av at det i nyere bomstasjoner er
lavere andel bildepasseringer, sier administrerende direktør Vidar Raa i
Skyttelpass.
Han mener derfor det ikke bare
er problemer med bompengebrikkene som er årsak til at mange bompasseringer
ikke registreres med bilder.
– Utfordrende
Statens vegvesen mener det er helt naturlig at færre
brikker leses av i bomstasjonene i storbyene, spesielt Oslo.
– Det er naturlig at raten for brikkeavlesninger er
lavere i Oslo. Det er mye mer utfordrende å montere bomstasjoner i Oslo, fordi
de er montert i tett bymiljø. Der er det større muligheter for forstyrrelser,
sier Egil Andreas Aasheim, fagansvarlig for bompengetilsynet i Statens vegvesen.
Fjellinjen, bompengeselskapet som har ansvaret for de 83
bomstasjonene i Oslo, mener imidlertid at hovedproblemet er bombrikker som ikke
virker, og som ikke brukes, sier kommunikasjonsrådgiver Arne-Petter Lorentzen i
Fjellinjen.