FUNGERER IGJEN: Siden februar 2022 har Geir Kjøsen hatt problemer med sin app, inntil nå i høst.

App-problemer:

Måtte mase på Porsche i Tyskland for å få alt til å virke

– Jeg har egentlig aldri gitt meg, sier Geir Kjøsen, som har fått betalt for å mase.

Publisert

For snaut to år siden, i januar 2023, skrev Motor om Oslo-mannen Geir Kjøsen, som året før – i februar 2022 – plutselig opplevde at app-funksjonene forsvant fra hans Porsche Cayenne.

Han klaget til Porsche, men fikk ikke hjelp. Likevel fortsatte regningene for appen å strømme på.

Dette er midt sagt urimelig, sa NAF i fjor sommer, da vi skrev om Kjøsen og hans Porsche igjen.

Porsche krever nesten 4000 kroner i året for funksjoner som ikke virker.

Også da lovet Porsche Norge å hjelpe Geir Kjøsen, uten at det fikk appen til å virke igjen.

– Ikke gitt meg

De fleste av oss som har nyere biler, har erfart hvor kjekt det er med app hvor du både kan forvarme, kjøle ned, låse, låse opp og lade bilen bare med noen tastetrykk på telefonen.

Men forutsetningen er altså at det virker.

Kjøsen har lengre erfaring med bilapper enn de fleste av oss. Porsche var tidlig ute med app-tjenester, og Kjøsen har med glede brukt appen sin helt siden han kjøpte sin Porsche Cayenne i 2015.

– Appene er jo blitt en del av bilen, sier Kjøsen, og fortsetter:

– Derfor har jeg egentlig aldri gitt meg. Da jeg i høst på nytt mottok faktura for tjenestene i appen, klagde jeg igjen, forteller han til Motor nå.

Og, «utrolig nok», som han selv sier, tok Porsche i Tyskland nesten umiddelbart kontakt. Etter en drøy måneds dialog med ekspertene i Tyskland, begynte plutselig appen hans igjen å fungere.

– Sårbart

Nå har det stort sett fungert greit i halvannen måned, og Kjøsen er en glad mann.

Hans erfaring viser at det lønner seg å ikke gi seg, selv om det både tar tid og mye energi å klage.

Men Kjøsen er ikke helt fornøyd.

– Jeg er litt overrasket over at man ikke tester funksjonaliteten og det som heter bakover-kompabilitet godt nok. Hva skjer når bilene våre blir gamle, spør han, og legger til:

– Det virker veldig sårbart. Jeg er godt fornøyd med bilen, med unntak av appen.

Lovverket

Motor har skrevet mange artikler om bileiere som har problemer med appen sin. Blant annet denne artikkelen.

– Hvilke råd har du til andre bileiere som sliter med appene sine?

– Sett krav til forhandler i kontrakten, og sjekk hvilke garantier bilprodusentene gir, sier Kjøsen.

Motor kan legge til at app-funksjonene også er blitt en del av forbrukerkjøpsloven, da den ble endret ved forrige årsskifte. Det kan du lese mer om her.