IKKE ELBIL: Det frister ikke med flere elbiler for Astrid og Sjur Magnus.

Misfornøyd eier av to elbiler:

– Mange elbileiere vil få seg en blåmandag

Sjur Magnus og kona Astrid trodde de skulle være både miljøvennlige og økonomisk smarte da de kjøpte seg to elbiler. – Jeg tror veldig mange vil få seg en blåmandag, sier Sjur. Forbrukerøkonom Magne Gundersen i «Luksusfellen» er ikke uenig.

Publisert

Sjur Magnus (67) føler han har vært maksimalt uheldig med familiens to elbiler.

For to år siden leaset han en elektrisk Opel Ampera-e, som importøren nå har lagt svært strenge bruksbegrensninger på.

Inntil et brannfarlig batteri er skiftet, kan Magnus og rundt 4000 andre norske ampera-e-eiere knapt bruke bilen normalt. De kan ikke lade om natten og uten oppsyn, bilen må parkeres utendørs og ikke inntil husveggen, batteriet kan ikke lades over 90 prosent, og rekkevidden bør ikke være under 110 kilometer. Opel ber også kundene om å lade bilen etter hver eneste kjøretur, mens bilen overvåkes.

Kjører 60.000 km årlig

Magnus rister oppgitt på hodet over alle bruksbegrensningene, som skaper store problemer for den populære underholderen, kirkeorganisten og gravferdsseremonilederen fra Lillehammer, som nesten daglig farter mellom Mjøsbyene på vei mellom sine mange oppdrag.

Han, kona og de åtte (!) barna deres kjører totalt 60.000 kilometer i året. Derfor har familien tre biler: en Subaru Outback på bensin, Opel Ampera-e, og elbilen Renault Zoe, som de kjøpe ny for fem år siden.

Også den skaper problemer.

Verdifall

– Rett etter at garantitiden utløp i vår begynte det å hagle på med feilmeldinger. Verkstedet gjennomfører feilsøkinger uten å finne noe, men som jeg må betale firesifrede beløp for, forteller Sjur Magnus.

Nå har han sagt nei til ytterligere feilsøkinger, så lenge bilen ruller og går.

Han er også oppgitt over den omfattende kondemneringspraksisen av nye elbiler, som ble godt dokumentert i NRKs program «Sløsesjokket».

Det voldsomme verdifallet på elbiler synes han er like ille.

Hans Renault Zoe kostet 230.000 kroner som ny. Nå ser han at tilsvarende biler, med like lang kjørelengde, annonseres for ned mot 60-70.000 kroner.

Skal han reparere feilene på bilen, frykter han ved et salg å bare sitte igjen med rundt 30.000 kroner i fortjeneste, etter salgsutgifter.

"Selv har jeg liten lyst på flere elbiler. Det frister overhodet ikke"

Sjur Magnus, elbil-eier

Angrer

Sjur Magnus er langt mer fornøyd med familiens tredje bil; en to år gammel Subaru Outback.

– Om jeg må betale litt i bensinutgifter, har jeg i hvert fall en bil jeg alltid kommer meg frem med, og en bil med litt verdi, selv etter at garantitiden er ute, sier Magnus – som tror mange av de helt ferske elbileierne som de siste par årene har kjøpt elbil, vil oppleve det samme som ham og kona.

– Veldig mange vil oppleve det vi utsettes for nå. Elbileiere vil få seg en blåmandag. Selv har jeg liten lyst på flere elbiler. Det frister overhodet ikke.

– Maks uheldig

Magne Gundersen, forbrukerøkonom i Sparebank1 og programleder i TV3s «Luksusfellen», er langt på vei enig med Sjur Magnus i at elbil-eierskap kan være utfordrende. Han har selv en fire år gammel Renault Zoe.

– Sjur har jo vært maksimalt uheldig med sin Opel Ampera. Han og de andre eierne må snarest få skiftet batteriet.

Om Renault Zoe sier han:

– At en fem år gammel bil som hans Zoe begynner å få noen problemer er dessverre ikke enestående. Modellen er fornyet flere ganger, og 2016-modellen fremstår som litt utdatert med lav rekkevidde, sier Gundersen, som påpeker at prisspennet på Zoe for salg er stort, og at verditapet ikke behøver å bli så stort som Sjur Magnus frykter.

FORBRUKERØKONOM: Magne Gundersen.

Gundersen er selv bilinteressert.

Han mener at siden vi fortsatt er i starten av elbilrevolusjonen, vil enkelte modeller fort oppfattes som utdaterte og falle raskere i pris enn andre.

– Derfor er det superviktig å definere bilbehovet sitt. Men mitt inntrykk er at elbiler ikke er mer utsatt for tekniske problemer enn andre biler. Sjurs dårlige erfaringer virker mer som uflaks enn som bevis på at elbiler er mindre pålitelige enn andre, sier Magne Gundersen.