Petter har eid fem elbiler:
Derfor kjøper han diesel igjen etter 10 år med elbil
Etter 10 år som elbileier har Petter Bruflat solgt sin foreløpig siste elbil – og kjøpt brukt dieselvogn. – Elbilfordelene som var viktige for meg er borte, sier han.
Petter Bruflat (47) har vært elbilsjåfør lenger enn de fleste..
Det begynte med en Think for 10 år siden. Deretter en Nissan Leaf, før han, som en av de første, kjøpte den elektriske utgaven av varebilen Citroën Berlingo.
Neste elbil var en Kia e-Soul, og de siste to årene har han kjørt Jaguar I-Pace. Totalt fem elbiler på 10 år.
Men nå er den foreløpig siste elbilen solgt. Bruflat går definitivt mot strømmen, på grunn av penger.
Les mer om bruktbil:
-
Beklager kundebehandling:
Manglende hengerfeste var bare begynnelsen
-
Formidlingssalg:
Bilselgeren ba kjøperen undertegne ny kontrakt
-
Ferrari:
90 prosent av alle som er laget, er fortsatt på veien
-
Bruktbilkjøp:
Batteriet røk etter tre måneder på eldre Tesla
-
Bileieren fikk sjokk:
Verkstedet holdt tett om dyr reparasjon
-
Feil årsmodell:
Porsche-selger må punge ut
-
Tapte saken:
«Betaler når dere har slettet negativ omtale»
-
Sjeldnere bilbytte:
Bilbestanden blir stadig eldre
-
NAF advarer:
Forhandler selger biler med heftelser
-
«Alvorlig feil»:
Bruktbilselger holdt tett om høyt oljeforbruk
-
Nio-sjefen:
– Elbilene blir for fort gamle
-
10-punktsjekken med Svein Tore Bergestuen:
«Ikke vær så forbannet jålete – hva trenger du?»
-
Laveste siden 90-tallet:
Nå er det fullstendig kollaps i nybilsalget
-
Slutt for Marcusbil:
En av landets største på brukte elbiler er konkurs
-
Uselgelige i Tyskland?
2 av 3 nekter å ta inn brukte elbiler i bytte
-
«Bruk kritisk sans»:
Er det lurt å la et selskap selge bilen for deg?
-
Per Kristian slapp med skrekken:
Ga fra seg bilen til falsk bruktbilforhandler
-
Skal du kjøpe? Selge?
24 råd om bruktbil du MÅ lese
-
Knut Terje fikk trøbbel:
Vegvesenet godkjente ulovlige lys – skjerper rutinene
-
Knut Terje fikk kjøreforbud:
Vegvesenet godkjente ulovlige lys
-
Erland kjøpte bruktbil på «outlet»:
Bilen fra Birger N. Haug havarerte etter tre uker
-
Prøvekjørt: Citroën ë-C3
Slik er det å kjøre Norges billigste elbil
-
Bruktbilsvindel:
Denne rustbomben ble EU-godkjent
-
10-punktsjekken med Knut Arild Hareide:
«Kabriolet passet ikke med merkevarebyggingen»
-
Camilla og Bob fortviler:
Kraftig rustskadet – men solgt som EU-godkjent
-
Fikk heve kjøpet:
Godkjent Audi drakk olje
-
Lakk- og autopilot-trøbbel:
Får heve Tesla-kjøp
-
Forbrukerrådet og NAF:
Derfor får ikke diesel-eierne mer erstatning
-
Anker rettsavgjørelse:
Ber bileiere betale Møller-regning
-
8800 bileiere deltok:
Gigantsøksmål mot Møller avvist av retten
-
Se bildene:
– Tesla-lakken har svært dårlig kvalitet
-
Luftfjærings-trøbbel:
Jeans Tesla er over fem år, likevel vant han
-
Hanne kjente rettighetene sine:
– Motoren skal jo holde lenger enn 119.000 km
-
10-punktsjekken med Tjøstheim, Sagen og Sagen:
«Skjønner at det finnes biler som er mer fantastiske enn Tesla Model X»
-
Tesla fikk bruksforbud:
Klimaanlegget viser 23 grader feil
-
Uheldig bruktbilkjøp:
Klarte ikke å fylle diesel på bruktbilen
-
Paulius har forlenget garanti:
– Garantien har svært begrenset verdi
-
Kjøpte bil i 2018:
Magnus vant i retten etter seks års bruktbil-mareritt
-
Strid om reklamasjon:
Dekker ikke en krone for rustskadet outlet-bil
-
Skulle bare bytte termostaten:
NAF-senteret glemte bilen til Kjell
-
Bilforhandler Birger N. Haug:
– For kostbart med tilstandsrapporter
-
Forbrukerrådet ut mot B.O.S.:
«Selger biler i strid med loven»
-
Vi som solgte drømmebilen:
Er dette den type skilsmisse nordmenn angrer mest på?
-
Fikk hevet kjøp av rustbombe:
– Metallet var helt porøst, som kjeks
-
BMW med masse feil:
Kjøpte på tvangssalg – sjekket ikke bilen
-
Lakkeringsverksted ødela bilen:
Nekter å betale penger før Google-anmeldelse slettes
-
– Jeg tenkte «er det mulig?»:
Verkstedet krasjet Sverres bil, så rant bøtene inn
-
Tilkjent over 150.000 i avslag:
Bil «uten bulker» var ikke helt som selgeren lovet…
-
Nye regler for bilsalg:
Disse bruktbilene selges ulovlig fra storforhandlere
-
Nye tall fra Finn.no:
Nå fyker bruktbilprisene i været
-
Bilverksted gir seg ikke:
Krever 433.300 kr i parkeringsleie fra pensjonist
-
Alyona vant mot Møller:
– Bråstopp i høy fart ikke uvesentlig
-
Uoriginalt hengerfeste:
Denne kroken skaper trøbbel for Ole
-
Tilhengerfeste:
Bilkjøperne tvinges til å kjøpe originale hengerfester
-
Norges mest omtalte bruktbil:
Er dette årets ærligste bruktbilannonse?
-
Golf-kjøp hevet for 3. gang:
Gledet seg over ny bil – så fikk han høre forhistorien
-
«Ulykkelig Tesla-eier»:
Ruben byttet Teslaen mot denne
-
Har snudd:
Møller åpner for salg av brukte Teslaer
-
For de få:
Se 2023s dyreste bruktbiler
-
Dyrt vedlikehold:
«Ikke kjøp bruktbil du ikke hadde hatt råd til som ny»
-
Sondre kjøpte brukt Tesla:
Bilforhandleren hemmeligholdt NAF-testen
-
Bruktbiler:
Gammel traver størst på Finn
-
Lovendring:
Nå blir bilkjøp tryggere
-
Konflikt-kavalkade:
Her er årets villeste bil-krangler
-
Ekspertenes bilprat:
Se ekspertenes beste råd om bilmarkedet i 2024
-
Solgte rusten Mazda:
«Utrolig strøken» bil måtte repareres for 84.000 kr
-
Bilsalg:
Nå selger ikke denne bruktbil-forhandleren biler lenger
-
Golfen hadde vannlekkasje:
Mariann fikk heve kjøpet på dagen
-
Nettmøte med NAF:
– Hvordan selge Teslaen uten å få problemer?
-
Tysk storoversikt:
Her er bilene med flest (og færrest) feil
-
NAF-råd:
Husk dette hvis du skal selge bil til utlandet
-
Programvare-oppdatering av biler:
Kameraet virket ikke etter oppdatering
-
Står avskiltet:
Verksted utførte unødvendig reparasjon
-
Vannlekkasje:
– Det var nesten konstant vått i bilen
-
Hvor langt går denne?
Hevdet elbilen hadde 400 km rekkevidde – må betale
-
Bilkjøper får erstatning:
«Nye dekk» var seks år gamle og godt brukt
-
Loven endres:
Nå blir det mye tryggere å kjøpe bil – se hvorfor
-
Bilforhandler ble ikke hørt:
Fikk heve kjøpet av oljetørst Audi
-
«Ingen» så det:
Fikk erstatning for usynlig skade
-
Endringer i bruktbilsalg:
Privatsalg av bil stuper
-
Slik er reglene:
Reagerer kraftig på verksted som holdt bil tilbake
-
Vant frem:
Tesla-eier får erstattet luftfjæring
-
Bilkunder svindles av bilforhandlere:
Dette MÅ du sjekke før du selger bruktbilen
-
Kunder har ikke fått penger:
Politiet etterforsker bilselgere
-
Betaler ikke ut pengene:
– Bilfirmaet har stjålet pengene våre
-
Kraftig vekst i salg ut av Norge:
Dette må du passe på hvis du selger bruktbil utenlands
-
Tekst i kjøpekontrakten:
«Store og små reparasjoner vil komme umiddelbart»
-
Bilkjøperen fikk sjokk:
«Kun to års garanti. Det stemmer vel ikke?»
-
Får erstatning:
Bilforhandleren skrudde km-telleren tilbake
-
Nybilregistreringene i juli:
Svakt bilsalg uten Tesla-leveringer
-
Merkeforhandler med sjeldent grep:
Krever penger for klagebehandling
-
Sliter med nybilsalget:
– Ekstraordinært mange kansellerer nybilkjøp
-
Pass på ved bruktbilkjøp:
«Service-historikk» betyr ikke komplett service
-
Færre, men dyrere feil:
De finner bruktbilfeilene som går igjen
-
Audi e-tron:
Disse funksjonene virket ikke på importbilen
-
Simen kjøpte EU-godkjent bil:
Merkeverksted fant feil for 184.000 kr etter EU-kontroll
-
Alvorlig, men nesten usynlig skade:
Ser du skaden til 40.000 kr?
-
Får purringer:
Porsche krever penger for app som ikke virker
-
Samferdselsministeren:
Vil tvinge det offentlige til å kjøpe bruktbiler
-
Bensinbiler enklest å selge:
Kraftig prisfall på brukte elbiler
Brukt diesel
Han blir dieselbil-eier igjen. Bruflat har bestemt seg for å kjøpe en Range Rover Sport, helst en tre år gammel modell.
– Ny koster den typen jeg vil ha rundt 1,8 millioner kroner. Tre år gammel brukt som har gått 30-40.000 km skal jeg kunne få for ca. 700.000 kroner, spår Bruflat – som er svært tydelig på hva han mener om verdifall på rundt én million kroner.
– Det er ekstremt. Faktisk helt ekstremt. Det er ikke et spesielt gunstig bilhold å kjøpe slike biler nye.
– Men du mener det er gunstig for deg å kjøpe brukt?
– Ja, for meg er det lønnsomt.
– Helt rått
Petter Bruflat bor på Nordstrand i Oslo og jobber i bilbransjen. Han eier og driver Dekkgutta. Motor møter ham på Kolbotn, hvor han holder på å bygge opp nok et utsalg.
Elbilfordelene var viktige for ham da han ble elbilsjåfør for 10 år siden.
– Jeg suste rett inn på Mosseveien hver dag i bussfila, og parkerte gratis ved Akershus festning. Det var helt rått. Helt konge. Men nå er det ikke mulig lenger. Ikke er det gratis parkering, og i bussfila kan man ikke kjøre alene lenger.
Den siste elbilen hans, Jaguar I-Pace, er nettopp solgt. Mens han leter etter brukt luksus fra Land Rover, har han kjøpt en 16 år gammel Land Rover Freelander som «ventebil».
– Det er en 2005-modell. Men den har gått bare 87.000 km., og jeg betalte bare 30.000 kroner. Det var et godt kjøp!
Frykter ladekøer
Han vurderte en liten stund å fortsette med elbil, og tittet både på «Kina-Rolls Roycen» Hongqi og Kias nye elbil EV6.
– Men de ville komme på 550.000 kroner. Jeg får mer for pengene ved å kjøpe en brukt Range Rover.
– Med dieselbil må du betale mye i bompenger. Hva tenker du om det?
– Det er ingen tvil om at det blir mye bompenger nå, sier Bruflat. Men det mener han blir småpenger i forhold til det han sparer på å kjøpe diesel med høyt verdifall. Dessuten frykter han køene ved ladestasjonene.
– Det blir problemer med lading langs veien når det blir så mange flere elbiler på veiene fremover.
Les mer om elbil:
Kun midlertidig
Men elbil-pausen blir kun midlertidig for Bruflat. Når de gode diesel-kuppene blir færre, om noen år, regner han med å kjøpe elbil igjen.
– Elbil er fremtiden. Men politikerne må gjøre de rimeligere elbilene billigere. Det er litt galskap å subsidiere de største og dyreste luksus-elbilene med mest i kroner. Jeg er nesten enig med SV som vil ha moms på dyre elbiler.
– Hvorfor tror du ikke flere gjør som deg – går fra elbil til nyere brukt diesel?
– Jeg vet egentlig ikke. Men fokuset er på elbiler. «Alle» med luksus-diesel skal jo ha elbil. De selger Range Roverne sine og kjøper Audi e-tron. Da blir det prisfall. Jeg tipper at eksklusive brukte dieselbiler har blitt 30 prosent billigere bare siden i fjor. Det er ekstremt fordelaktig å kjøpe brukt diesel nå, i hvert fall i det dyrere segmentet.